Plattfisk på höjden o bredden :)
Här P reticulata med egenodlade Red Panda diskus.
&feature=youtu.be" target="_blank">&feature=youtu.beMonkanS skrev:Häftigt med egna rockor hemma... :)
Är de lika klappvänliga som rockorna på Tropikariet vid Kolmårdens djurpark?
ettfettbranamn skrev:Zoopets artbeskrivning lämnar en hel del att önska.. :/
Jag är nere med händerna nästan dagligen och har aldrig blivit stucken.. det är liksom sista utvägen för dem.. småttingarna kan vara lite rädda = rtjuriga men så fort de blir 15ish över disk brukar de lugna ner sig.. är de bara vana vid dig är det inget konstigt att lyfta/fösa bort dem om du ska slamsuga eller byta vatten..
Stingrockorna har på översidan av stjärtpartiet en hullingförsedd pigg som är giftig. Se upp för denna, eftersom den är giftig och om man sticker sig på den kan den orsaka en mycket kraftig smärta och hela armen/handen/foten svullnar upp rejält.
ettfettbranamn skrev:Det var ju bra att du tog upp det då :) det finns väl en risk med allt.. känner du 2 som stuckit sig är det alltså betydligt större risk för att bli smittad av någon fisksjukdom, att karet spricker, att filter läcker och mycket annat.. du behöver inte låta så tvär över att jag påpekar att det finns en brist.. jag har tom erbjudit mig att skriva om artbeskrivningen då jag vet att många kommer till zoopet för sin info.. :)
Ulven89 skrev:Jag kan också känna att det saknas info ibland eller att det står lite motsägelse fullt men nu var det inte detta jag ville diskutera utan enbart om rockan!
Jag bor i Falun, Dalarna, vart kan jag få tag på en rocka då tro? Arken skulle jag tro tar inte inte in sånna fiskar och djurmagasinet har kånkat. Är det ut med bilen å resa eller går det att beställa till tex arken eller hem?
Kjell Fohrman skrev:Ja men riskerna med rockorna är inte specifikt att akvariet spricker eller att ett filter läcker - i alla fall har jag aldrigt hört det sägas.
Om en art har några specifika problem vad gäller sjukdomar (både sådant som kan drabba arten självt eller människor) så skall det dock med.
Jag skriver själv artbeskrivningarna, men jag tar gärna emot tips på sådant som folk anser vara fel - oftast (men inte alltid) håller jag med och ändrar.
ettfettbranamn skrev:Kolla kommentarerna på motoro.. om jag inte missminner mig finns det många som komme terat.. jag förstår att det inte är prio eftersom det finns mycket vanligare arter.. jag är inte här för att tjafsa med dig heller så let's stryka ett streck.. erbjudandet att skriva om den kvarstår.
Mathias Nilsson skrev:Då borde det varnas för corys också, satan vad de kan göra ont :P
Kjell Fohrman skrev:Att ens jämföra sticken från Corydoras med det man kan få från en rocka är rätt löjligt - och tycker man att satan vad det gör ont att bli stucken av en Corydoras så är man en mes;)
ettfettbranamn skrev:Holland och tyskland är grejen.. de odlar det mesta.. tom på sådan nivå att det knappt finns leopoldi kvar.. då är det bd, p14 (varianter) och en del henlei som gäller.. finns gott om svenskodlat också.. en del motoro, en hel del svarta rockor och lite annat.. grejen är ju att marknaden är för liten här för att det ska vara idé att göra något seriöst.. har du pengarna kan du köpa motoro, scobina, p14, bd, bdti, p14bigspot, pearl, retics och en del annat.. sen kommer svenska marknaden att explodera om 1-2 år.. många som har fina rockor nu..
ettfettbranamn skrev:Som jag har förstått det går det väl generellt knackigt för organisationslivet..
De kan dra åt helvete :) den dagen blir jag fisksmugglare av rang och mina fiskar får de över mitt sprattlande lik..
ettfettbranamn skrev:Hur känns det att släppa "diskussionen", känns inte som att det ger oss så mycket att prata med varandra.. ;)
Animaniac skrev:Finns ju en del fiskar som helt klart är olämpliga som akvariefiskar, och 99% av de som säljs lär hamna i alldeles för små kar... Paroonhajen t.ex... Problemet är bara att djurrättsorganisationer ofta känns okunniga och mindre bra pålästa, och verkar ha en tendens att slå och sparka både åt höger och vänster såväl som upp ocn ner. Så om de ska göra en lista på vad som är "stora fiskar" så skulle man ju inte bli förvånad om man skulle hitta guppy på den listan :p Och frågan är, gör djurrättsorganisationerna nå´n skillnad på de större och mindre rockarterna? Min gissning är att de drar alla över en kam, och vill förbjuda rubbet. Se´n spelar ju arternas beteende in också.
Skulle t.ex påfågelcikliden ryka? Den är ju visserligen stor, men inte så stor att det inte finns gott om folk som kan ge den utrymme.
Se´n finns det ju faktiskt de som sitter på jättekar eller inomhusdammar, alltså borde väl även "stora fiskar" gå att få tag i, om än kanske inte så enkelt som att gå in i närmsta zoobutik.