Hoj!
Jag vill ha all info och fakta om rockor som är "akvarielämpliga"
Gärna ägares egna erfarenheter. Tips&råd!
Speciellt intresserad av Potamotrygon motoro.
Tack på förhand...
Akvaristen skrev:Hallå
Det var länge sedan man var här...
Kul att du vill skaffa rockor men om du har lite plats så rekommenderar jag en av de mindre arterna. Typ som tenkares reticulatus.
Jag har ett lekpar av P. motoro samt en unge. Det man måste ha i åtanke är att dessa fiskar äter och skitar ner mycket. Idag åt min motoro hona i runda slängar 10-15 räkor oskalade utan huvud (hon är antagligen gravid igen). Jag hade turen att hitta 5kg frysta räkor för 99kr...
Danne K: Kul att du fick tag i en motoro tillslut. Det jag gjorde med min unge var att jag matade upp den på mysis och röda mygg. sedan när dens mun var tillräckligt stor så provade jag med skalade räkor som var delade i mycket små bitar. Tillslut så åt hon räkor utan problem. Nu tävlar hon om maten med mamma och pappa som båda är 30+ i diameter:) hon är väl runt 17cm i diameter.
David
Tenkare skrev:Hmmm....
Nu är det så att min hona har ökat sitt matintag något fruktansvärt.
Hon är framme hela tilden och letar mat, utöver dom 3ggr/dag hon får mat så får ho 2 till 3 ggr till. Hon har även börjat ta små räkbitar. Hanen är som vanligt men luffsar fram när det kommer ner mat, medans hon fulkomligen kastar sig över den. Hon har aldrig tidigare visat så mycket att hon är hungrig.
Hoppas på gaviditet men det är väl omökligt att se. Hanen bör vara könsmogen då han är runt 2 år och honan är väl lika gammal.
Finns det något lätt sätt att se om hon är gravid så tidigt eller?
Kunde vara kul för min fru isf, då är dom 2 i huset som är det. :)

Tenkare skrev:Kanon ju.
Mina har sakta men säkert börjat vänja sig vid räkor.
Akvaristen skrev:Tackar
Danne K: Måste då tyvärr meddela att liksom scobinan så är alla "svarta" rockor ur släktet potamotrygon också på exportförbud tillsvidare från Brasilien. De svarta rockorna kommer från brasilien. Så om detta temporära exportförbud inte hävs så kan det bli svårt att få tag på leopoldi, pärl, henlei, P14 itatubia mm. i framtiden. Möjligtvis från odlare nere i europa. Men vad jag har läst på forum osv så verkar det som om detta exportförbud kommer att hävas samt att kvoterna på stingrockor kommer att minskas kraftigt, vilket i sin tur också kommer att leda till höjda priser.
Vad bra att era äter ordentligt nu då! mina äter som hästar som vanligt och hannen har varit på honan nått otroligt den senaste tiden.
Akvaristen skrev:
Vad bra att era äter ordentligt nu då! mina äter som hästar som vanligt och hannen har varit på honan nått otroligt den senaste tiden.
Akvaristen skrev:Det är väldigt svårt att säga... Hanen hat varit på honan väldigt mycket, men för att det ska bli nått så krävs det ju att honan är med på noterna också:)
Danne K: Killen bakom sidan www.freshwaterstingray.nl och nån polare till han håller ju på att sätta igång ett riktigt stort odlingsprojekt så helt omöjligt att få tag på dessa rockor kommer det nog ej att bli. Om du kollar på hans sida under knappen mega tank så fattar du:).
David
Tenkare skrev:Det var en i ängelholm som tog hem tigerrockor.
Men han skulle ha 5000 stycket för dom.
Han hade discus i samma akvarie. Discusarna tog kål på honan.
Tenkare skrev:Jo man försöker att präga ner dom i en 2 liters flaska och gömmer dom innanför tröjan. :) ;)
Näe. Ska nog titta efter här på zoopet finns en artikel om införsel osv.
Det knepiga med tigerrockan var att det var discusar som anföll den.
Han som hade affären funderade på att sälja dom som pitbulldiscus. :)
Akvaristen skrev:Gissa vad jag såg på motorohonan nu då:D
Det verkar som om Berit (lillrockan) kommer att få syskon:). Det verkar som om deras uppehåll på 6 mån från lek är över. Det kommer fler rapporter framöver.
David - en lycklig motoro ägare
Akvaristen skrev:
Lär ju inte vara allt för krongligt att få hit en rocka därifrån... vet dock inte hur det är med att ta in fisk själv.
David
Akvaristen skrev:Glenn: Vad bra att jag inte behöver gå igenom en veterinärkontroll :) hur är det med rockorna då? (vet vad du menade men kunde inte låta bli:) hoppas du inte tar illa upp). Jo, jag har nog hört detta nånstans tidigare bra att du klargjorde det!
David
Glenn skrev:Är det från ett EU-land så är det inga problem. Du behöver inte gå igenom vetrinärkontroll på flygplats utan det räcker med att en försäkran lämnas in till jordbruksverket samt att importören skall anmäla införsel till tullkontoret på införelseorten.
Tenkare skrev:Du har inte några fiskar som lagt rom?
Mina blev som tokiga när scalarerna lade rom på en rot.
Akvaristen skrev:Inga ungar än, skulle tippa på ett antal veckor kvar då jag precis börjat se rörelser. När de visar sig har det gått ca 45 dagar av 100.
David
Rocko skrev:Hej,
är Rock-ägare sedan c:a tre veckor till 2st (hane + hona á 12cm) Orbigny's.
Var mycket svårt att komma underfund med vad de ville äta - testade olika typer av granulat, algtabletter, frysta räkor, osv, men icke!
Tills vi testade metmask i portionslängder.... då blev de alldeles galna!
Nu kan dessa små (nåja, med era mått mätt) sätta i sig 5-10 maskar var.
Säljaren har i efterhand påstått att uppfödaren skulle vara vänjt in dem på torrfoder, men det har vi inte märkt...
Inte gav han intrycket av att akvariet behöver vara så stort som era, men så är ju de här rockorna (än så länge?) betydligt mindre...´
T o m så att han lite svävande påstod att rockor faktiskt anpassar sin storlekt till omgivningen, till skillnad mot hajar som har svårt att göra det... vad som är rätt visar sig, antar jag...
Skulle gärna vilja veta ifall ni har några bra idéer kring hur man hindrar våra tre sydamerikanska silverhajar och ett Black Ghost från att äta upp all mat innan rockorna "fått sitt"? Som det är nu får jag handmata rockorna och det börjar blir smånervöst med tanke på deras aptit.:p
Och hur gör ni när det är dax för semester? Att begära av någon att ge dem mat tre gånger om dagen är ju i det närmaste ett heltidsarbete, eller åtminstone en inkvartering... fast ni kanske aldrig har semester?;)
Jag vågar inte ens tala om hur litet vårt akvarium är... men vi jagar febrilt större om det är en tröst.
Men frågan är ändå svår att låta bli att ställa - behöver de verkligen den volym ni har - det är klart att "ju större, ju bättre" för dessa, men det gäller ju iofs nästan alla djur...
Hur har ni era akvarier "möblerade"? Det vi märkt är att de gärna ligger under överhänget från låga växter, likaväl som nergrävda i 1mm rådasanden, eller het öppet i "solen". När de inte försöker flyga ur akvariet...
Hannen vill gärna suga sig fast på vår BTN-vägg, så nästa akvarium måste ju ha en vägg, den också - och det blir ju så mycket snyggare också.
Frågar eftersom jag sett bilder på akvarier med rockor som knappt har sand i, och det verkar ju nästan vara närmre djurplågeri än att akvariet är lite för litet... så länge rening etc fungerar.
Danne_K skrev:Jag har inrett akvarium med lite växter en rot och sand. Många har dock problem med att dom äter upp växterna men min har då inte testat ännu.
semester? [:-82] Nja är väll som Tenkare ifall du ska vara borta nå många dagar så bör du nog ha någon som kommer och matar. varannan dag om det är en längre tid så oftare. och glöm ej vattnet måste bytas.
Jadu jag handmatar då min. annars lär dom övriga innevånarna ta allt innan hon har hunnit vara med.
Akvariet ska ha stor bottenyta det är det viktigaste. även om en stor volym gör att du får en större "slarvfaktor" vilket är ett väldigt stort + när det gäller rockor efter som att dom skitar ner en hel del.
Att säga att dom anpassar sig till akvariets storlek tror jag är väldigt fel precis som med andra fiskar som man säger "anpassar" sig till akvariets storlek. Om man ett vanligt exempel sclarer som affärer säger anpassar sig till akvariets storlek. När det som egenterligen händer är att dom blir missbildade fenor osv. Och jag tror ju inte att rockor skulle vara något undantag. Kan ju vara så även dessa blir missbildade och pga detta inte blir lika stora.
woodo skrev:Okej tack för era svar! skulle vilja ställa lite följdfrågor bara. hur är det med växter, rötter ? kan man ha sånt? ;P o även om man kan ha fiskar som håller till i övre delen av karet/mitten.
ahlin skrev:Potamotrygon orbignyi blir ca 35-40 cm som vuxna. dvs ca 55-60 långa.
Att hålla rockor nån längre period i akvarium med botten yta mindre än 150x50tycker jag är djurplågeri. inte bara pga ytan men oxå för att det är omöjligt att hålla stabila bra vatten värden vecka ut och vecka in när man matar så pass mycket som rockorna kräver.
Ang botten matrial eller ej så är det nog mest tycke o smak. Vatten kvalitet är otroligt mycket viktigare.
Semester.....tänk på att dom är yngel fortfarande och som du säger behöver mat ofta. Skulle inte rekommendera nån längre semester förän dom är 18-20cm i alla fall.
Rocko skrev:Hur snabbt växer de under normala förutsättningar? Om/När de är 40cm behöver de naturligtvis mer space än nu.
Detta med vattenkvalitet är ju en het sak... självklart behöver vattnet vara bra, men jag är av den uppfattningen att miljön i övrigt också är viktig.
Rockor kanske inte är precis som människor, men om man leker med tanken att man själv skulle spärras in i en cell motsvarande 2x4m - då skulle iaf jag vilja ha säng/soffa, lite tavlor, växter, tv, etc och OK luft isf enbart 110% frisk luft i en operationssalsmiljö...En fråga om total livskvalitet, tycker jag...
Vi fick en nitrittopp (aldrig över 0,3) precis i början, pga att den gamla pumpen havererade och behövde bytas ut, men den nya Eheim ProII:an är kraftigt överdimensionerad för att även kunna hantera våra nya kelgrisar. När det blir större akvarium räknar jag med att komplettera med mer kapacitet.
De stora vattenbytena tycker jag mig märka att åtminstone mina rockor inte gillar(?), då de gräver ner sig ett bra tag och ligger och hyperventilerar.
Akvaristen skrev:Här kommer två färska bilder på den blivande mamma-rockan,
http://img.photobucket.com/albums/v727/motoro/motorohonan.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v727/motoro/motorohonan2.jpg
/David
Akvaristen skrev:Här kommer två färska bilder på den blivande mamma-rockan,
http://img.photobucket.com/albums/v727/motoro/motorohonan.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v727/motoro/motorohonan2.jpg
/David
Danne_K skrev:hur har du med tempen på vattnet du byter? tillsätter du något i vattnet?
Vatten byten är extremt viktigt för just rockor pga att dom är väldigt känsliga och att dom skitar ner väldigt mycket så bra filter räcker tyvär inte utan kompletera med att göra vatten byte ca 1gång per vecka om man har ett ordenterligt över dimensionerat så klarar det sig längre om det är nog så lite så kan det vara en bra ide att göra det oftare.
Rocko skrev:Försöker ha i något svalare vatten än vad jag har i akvariet. f n är det c:a +26C och jag har fått byta vatten varje dag under tiden som jag provat diverese foder - faktum är att jag nu har fått dem att äta maggots och röda mygg, förutom daggmask, och vore det inte för hajjarnas framfart så tror jag faktiskt att de även äter den typ av granulat som akvarieaffären påstår att de skall vara inkörda på... men ingenting kan mäta sig med daggisar :-)
De har fått mat lite för ofta tror jag, men eftersom de ligger efter iom matstrejkandet i början så tycker jag att det är värt det.
Letar som sagt efter ny burk... ingen som har några bra tips om bra, stora och prisvärda burkar i Stockholm?
Akvaristen skrev:Bilder på familjen kommer snart...
Jag skulle tippa på en månad till ungefär. Taggarna hon har längst fram vet jag inte riktigt vad de är för nått, troligtvis förstorade hudtänder. Det verkar som om det kommer fler och fler sådana ju äldre hon blir.
/David
Akvaristen skrev:Nä, han har ingen tendens till sådana. Jag har dock sett det på stora rockor på bild tidigare.
/David
Tenkare skrev:YES!!!
Affären här hemma har ett kilo oskalade räkor för 30 kronor.
Gissa vem som handlar på sig. Blir väl till att låna plats i svärmors frys också. :)
Grym bild:)Akvaristen skrev:
Akvaristen skrev:Tackar!
Medans jag väntar på de nya ungarna så tog jag några bilder på rockorna här är en på den gamla ungen:
http://img.photobucket.com/albums/v727/motoro/beritbakgrund.jpg
/David
Jens A. skrev:Cool! Hur mycket ger ni för rockorna? Har sett dom enstaka gånger, och då har de kostat över 1000-lappen.
Akvaristen skrev:Jag köpte mina stora för 3500 st för typ 5-6 år sedan. Ungarna har jag inte betalat ett dryft för :D
Ja hon har de färgerna i verkligheten.
/David
Akvaristen skrev:De ser lite grådassiga ut när de föds men sedan får de finare och finare färger.
Hon är inte så liten längre runt 20cm i diameter...
/David
Akvaristen skrev:Jaha, kom på att denna sidan var det länge sedan man var inne på. Många diskussioner om rockor man missat :).
Kan dock säga att rockorna troligtvis har lekt igen, denna gången ska allt göras för att ungarna ska överleva, förhoppningsvis så är jag mindre upptagen i höst så att jag kan hålla koll på de lite. De lever och mår bra ialla fall.
/David
Akvaristen skrev:Ja, jag vet inte vad jag ska skriva...
Jag har inte hunnit skriva här pga tentaperiod. Pappa ringde mig dagen efter och meddelade att även den andra ungen nu är död :(... Den hade blivit ihjälbiten antagligen av hanen. detta har inte hänt förut och jag vet inte varför det hände nu. Är lite nere och arg på hanrockan. Nån som vet nått bra material att tillverka en avdelare till nästa gång?
/David