rockwall vs slimline?

#1 - 19 maj 2010 15:54
Funderingarna kring bakgrund rullar vidare. I all oändlighet som det känns.

Har funderingar på antingen rockwall grå/granit eller slimline Basalt/Gneis (rödsvart) eller Gneis (röd). Har svart grus och svarta stenar samt nån kvistbit. Vad tror ni passar? Nån som har nån av dessa och foto på hur det ser ut i akvariumet? Bra kvalitet/verklighetstroget eller inte?
#2 - 19 maj 2010 16:23
ha! nu är vi i samma sits vickson!
funderar på det jag med men det lutar åt rockwall faktiskt :D
Bilagor:
#3 - 19 maj 2010 16:32
det här är den enda snygga bakgrund jag nånsin sett. den hade jag skaffat :)

http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=10311&start=20
#4 - 19 maj 2010 16:32
Haha, om det inte är zoopets egen hjälpreda som dyker upp. :)

Hur går tankarna då? Vad har du för färg på grus och inredning? Vet du hur mörk den grå blir i vatten? Jag känner att min psykiska hälsa hänger på att jag fattar nåt jädra beslut nu för det här börjar gå mig på nerverna. [:-108]
#5 - 19 maj 2010 16:34
det här är den enda snygga bakgrund jag nånsin sett. den hade jag skaffat :)

http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=10311&start=20

Ja den var sjukt snygg men tar upp för stor plats, vill ha något tunt.
#6 - 19 maj 2010 16:57
vickson skrev:
Haha, om det inte är zoopets egen hjälpreda som dyker upp. :)

Hur går tankarna då? Vad har du för färg på grus och inredning? Vet du hur mörk den grå blir i vatten? Jag känner att min psykiska hälsa hänger på att jag fattar nåt jädra beslut nu för det här börjar gå mig på nerverna. [:-108]

haha!

jadu gruset kommer bli vitt. kommer nämligen bli överflytt för mina malawi från 170 till ett större nu..så det blir vitt grus o vit faxe kalksten. så jag vill ha en lite mörkare .. tittar på denna just nu,
http://www.pwss.nu/product.php?productid=8748&cat=1255&page=1
eller denna
http://www.pwss.nu/product.php?productid=9899&cat=1256&page=1

men lutar åt första.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 19 maj 2010 17:00
vickson skrev:
Funderingarna kring bakgrund rullar vidare. I all oändlighet som det känns.

Har funderingar på antingen rockwall grå/granit eller slimline Basalt/Gneis (rödsvart) eller Gneis (röd). Har svart grus och svarta stenar samt nån kvistbit. Vad tror ni passar? Nån som har nån av dessa och foto på hur det ser ut i akvariumet? Bra kvalitet/verklighetstroget eller inte?

Har du kollat på den nya Slimlinen - tycker den är riktigt snygg
#8 - 19 maj 2010 17:04
hannesc skrev:
haha!

jadu gruset kommer bli vitt. kommer nämligen bli överflytt för mina malawi från 170 till ett större nu..så det blir vitt grus o vit faxe kalksten. så jag vill ha en lite mörkare .. tittar på denna just nu,

http://www.pwss.nu/product.php?productid=8748&cat=1255&page=1

eller denna

http://www.pwss.nu/product.php?productid=9899&cat=1256&page=1

men lutar åt första.

Haha, exakt de två jag velar mellan också. Tänker att svart grus och svarta stenar så kan det var snyggt att bryta av med det röda, men å andra sidan - om grus och bakgrund är svart och grått kommer växter och fiskar fram mer. Alla dessa beslut...

Har du kollat på den nya Slimlinen - tycker den är riktigt snygg

Jajjemen, det är en av dem jag velar mellan. Den är kalasfin.
#9 - 19 maj 2010 17:05
Såg nu att det var inte alls samma. Ja den nya var jättesnygg. Kul att de kommer med många olika alternativ.
#10 - 19 maj 2010 17:29
kjell. var finns denna att köpa?

edit: det är ju den jag tittat på o den jag länka till :D
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 19 maj 2010 17:32
hannesc skrev:
kjell. var finns denna att köpa?

Jepp - så är det:D
#12 - 19 maj 2010 17:38
verkar inte finnas någon D-modul till basalt/gnejs....:( jag behöver ju en sån isåfall...mitt kar är ju 110..o inte 120..
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 19 maj 2010 17:40
hannesc skrev:
verkar inte finnas någon D-modul till basalt/gnejs....:( jag behöver ju en sån isåfall...mitt kar är ju 110..o inte 120..

Anledningen till det är nog mest att D inte alls har sålts i de andra färgerna - de flesta köper nog lite större och skär ner dom (nästan samma pris)
#14 - 19 maj 2010 17:45
hannesc skrev:

Haha! Din länk såg svart/röd ut på min dator och Kjells ljus/mörkbrun, skilde sig så mycket att jag trodde det var olika. Gå efter vad saker heter är överreklamerat... [:I]
#15 - 19 maj 2010 17:47
Anledningen till det är nog mest att D inte alls har sålts i de andra färgerna - de flesta köper nog lite större och skär ner dom (nästan samma pris)

så är det säkert. hur svårt är det att skära en sån? jag har begränsat med verktyg. haha..en bågfil på sin höjd.
#16 - 19 maj 2010 17:48
Vi eller rättare sagt min man[:o] sågade med en fogsvans, funkade perfekt.
#17 - 19 maj 2010 18:00
får köpa en sån då.
#18 - 19 maj 2010 21:18
Unimati har en bakgrund från RockZolid som heter Borneo, det verkar som att den är 0,3 till 4 cm tjock och ska jag vara helt ärlig skulle jag hellre ta den än en slimlines halvtydliga skarvar.

Dyrare i och för sig, men men :)
#19 - 20 maj 2010 11:32
Keibo: ja den var snygg men den såg jag nu när jag redan beställt rockwall. Tänker att bakgrunden mer ska skymta bakom växterna så jag hoppas att detta ska funka.
#20 - 20 maj 2010 11:37
vickson!! vilken blev det sa du??
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 20 maj 2010 11:48
hannesc skrev:
så är det säkert. hur svårt är det att skära en sån? jag har begränsat med verktyg. haha..en bågfil på sin höjd.

Funkar med en vanlig Morakniv som du kan se på instruktionen http://www.backtonature.se/sweden/montera_slimline.html men självklart också med en Fogsvans som PiaJo skriver
#22 - 20 maj 2010 11:52
hannesc skrev:
vickson!! vilken blev det sa du??

Va? Rockwall. Grå. Står ju där uppe. *pekar uppåt* Var så himla bra att jag såg den andra bilden att den slimline jag tänkte på inte var svart/röd utan mer mörkbrun/ljusbrun. Frågade precis dig i en annan tråd vad det blev för dig?
#23 - 20 maj 2010 11:58
Själv skulle jag vilja he en riktigt mörk och tunn bakgrund till mitt 60l, men det verkar inte finnas sådana med fin struktur. :(
#24 - 20 maj 2010 12:00
Nä jag letade också det, typ mörkt grått och svart. Men förhoppningsvis kommer det!
#25 - 20 maj 2010 12:07
I ett litet kar tar en ljus bakgrund så mycket av djupkänslan men jag vill samtidigt ha lite skuggstrukturer. Man får nog bygga en själv om man vill ha en...
#26 - 20 maj 2010 12:08
I ett litet kar tar en ljus bakgrund så mycket av djupkänslan men jag vill samtidigt ha lite skuggstrukturer. Man får nog bygga en själv om man vill ha en...

Ja det verkar vara många som gör det men jag bangade till slut. Ska du göra det?
#27 - 20 maj 2010 12:10
go for it darkie! projtråd! projtråd! projtråd! :D
#28 - 20 maj 2010 12:11
Jag tror inte det då jag varken är speciellt händig inom sådant eller har lust att slänga ut pengar på kostnaden för ett försök. Dock skulle det vara kul men jag prioriterar att köpa in fisk istället.
#29 - 20 maj 2010 12:14
fjant...

haha nee bara skojja. jag skulle vilja göra en men jag har inte verktyg eller pengar till det.
#30 - 20 maj 2010 12:19
hannesc skrev:
fjant...

haha nee bara skojja. jag skulle vilja göra en men jag har inte verktyg eller pengar till det.

Verktyg har jag, frigolit har jag, husfix tror jag finns hemma men färg och lack blir det som kostar skjortan. Kanske blir av om man hittar en billig lösning på det.

Jag blir impad av hur billigt de säljer bakgrunderna, även fast man tycker att det ser dyrt ut på prislappen lär det inte vara mycket i påslag efter att alla omkostnader räknats in. Eller vad säger Kjell som har erfarenhet av ämnet?
#31 - 20 maj 2010 12:41
Det blir påslag så det räcker ;)
#32 - 20 maj 2010 12:42
okej. a du har nog rätt ang priset fast jag tycker ju alla är jättedyra! :O skitjobbigt för jag vill ha men har inte råd!
#33 - 20 maj 2010 12:49
DAHLBERG skrev:
Det blir påslag så det räcker ;)

Kanske rent materialmässigt, men med utveckling, arbetskostnader, distrubution, marknadsföring etc i en så liten marknad så måste det bli redigt tufft att få allt att gå runt till en början iaf.
Dyrt tycker jag knappast det är med tanke på ovanstående punkter och i jämförelse vad andra saker kostar.

Ps. Vad taggad man blev att hitta en billig lösning på att bygga själv! ;)
#34 - 20 maj 2010 12:55
Tror inte bakgrunderna är så dyra att tillverka, de är väl formgjutna? Och säkert lackade med robot. Tror marginalerna är gigantiska på bakgrunderna. Bygga själv är inte heller så billigt eftersom lacken är så dyr, men man får en unik bakgrund :)
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 20 maj 2010 13:03
Jag blir impad av hur billigt de säljer bakgrunderna, även fast man tycker att det ser dyrt ut på prislappen lär det inte vara mycket i påslag efter att alla omkostnader räknats in. Eller vad säger Kjell som har erfarenhet av ämnet?

Rent allmänt klan man nog säga att det är att Volvofabriken har ett oerhört stort påslag på sina bilar, jämfört med vad akvariebakgrundstillverkarna har.

Så Klotte och Dahlberg - varför inte själva köra igång en egen tillverkning om det nu är så stora förtjänster;)

Vill man förövrigt kolla hur stort överskott ett AB ger så är dessa företags bokslut offentliga (åtminstone de svenska) och finns att kolla på nätet om man är intresserade.
#36 - 20 maj 2010 13:14
Rent allmänt klan man nog säga att det är att Volvofabriken har ett oerhört stort påslag på sina bilar, jämfört med vad akvariebakgrundstillverkarna har.

Så Klotte och Dahlberg - varför inte själva köra igång en egen tillverkning om det nu är så stora förtjänster;)

Vill man förövrigt kolla hur stort överskott ett AB ger så är dessa företags bokslut offentliga (åtminstone de svenska) och finns att kolla på nätet om man är intresserade.

Precis som jag misstänkte.

När jag och ett par kompisar i skolan hade ett UF-företag (ung företagsamhet) skulle vi göra musmattor men de kom aldrig till försäljning pga att ena leverantören strulade och stjälpte företaget. För att vi skulle gå med någon slags vinst så vi kunde flytta tillverkningen fick vi ett pris på 350-400kr/st om en pilotserie på 200st (om jag mins rätt). Då skötte vi ändå monteringen, marknadsföringen och distributionen själva.

Om man räknar med marknaden 200st akvariebakgrunder kan inte vara en så dålig försäljning för en pilotserie med tanke på marknaden och att då hålla ner priser på en sådan produkt efter alla räknade omkostnader kan inte vara lätt. Det må se dyrt ut på prislappen och i plånboken men jag är banne mig imponerad av deras skicklighet.
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 20 maj 2010 13:19
Dilemmat med bakgrunderna är att de inte kan serietillverkas utan det krävs manuell arbetskraft, samtidigt som det ställs miljökrav på tillverkningen, samt att tillverkningsprocessen måste hålla en viss temperatur.
Visst kan en del av priset sänkas genom produktion i Kina men inte ens de bakgrunder som kommer därifrån är egentligen så mycket billigare och sedan är ju också bakgrundsmarkanden i sig rätt liten.
#38 - 20 maj 2010 13:20

Tydligen så räcker förtjänsterna ;) Men så stora förtjänster är det inte för att jag ska göra en Dahlberg to nature, sen tror jag att jag fått latmasken också ;)
#39 - 20 maj 2010 13:22
Kjell: Du har ju helt klart bättre koll på denna branschen än jag. Såg även att boksluten inte såg allt för bra ut senaste åren för bl.a. On the rocks om det fortfarande är det bolaget som har Back to Nature-fabriken? Men är det för marginalerna är för små eller för att akvarievärlden är för liten?
Är du fortfarande delaktig i bakgrundshandeln?
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 20 maj 2010 13:25
DAHLBERG skrev:
Tydligen så räcker förtjänsterna

Till att producera möjligen - men knappast till att ge en acceptabel lön för slitet
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 20 maj 2010 13:30
Klotte skrev:
Kjell: Du har ju helt klart bättre koll på denna branschen än jag. Såg även att boksluten inte såg allt för bra ut senaste åren för bl.a. On the rocks om det fortfarande är det bolaget som har Back to Nature-fabriken?

Ja BTN-bakgrunderna tillverkas av OTR.

Men är det för marginalerna är för små eller för att akvarievärlden är för liten?

Det är nog en kombination av bägge sakerna

Är du fortfarande delaktig i bakgrundshandeln?

Inte direkt ekonomiskt om du menar det. Däremot var jag ju med vid starten av BTN, men idag är jag nog mest god vän med tillverkaren och på sin höjd hjälper honom lite grann med hemsidan och får i gengäld för det arbetet en del bakgrunder som jag använder som vinster i Zoopets fototävlingar:D
#42 - 20 maj 2010 14:12
Ang Z00pets tävlingar så skulle jag personligen tycka att det vore trevligt med obligatoriskt foto på 'vinnare' och pris! Kunde ju om inte annat vara en kul grej att löpande slänga upp på BTN's hemsida!
#43 - 21 maj 2010 10:50
För er som går i samma funderartankar kan jag säga att jag nu har fått hem min rockwall och jag är grymt besviken. För det första är den mer grön än grå. För det andra passar bitarna inte ihop - blir stora glipor, som mest 1 cm. De två bitarna som vardera ska vara 50 cm blir några cm över 100 som akvariumet är ihop (kanske p g a den dåliga passformen). Den är väldigt avskavd och känns över huvud taget betydligt mer "b" än de slimline jag tittade på i affären. Så nu lutar det åt ingen bakgrund alls för jag är så sjukt less. :(
#44 - 21 maj 2010 12:38
Du tror inte att det är ljuset som gör den grön då? Kanske blir bättre i akvariet? Sätt ihop så gott det går och släng upp en bild :D Du är ju guldis :D
#45 - 21 maj 2010 12:40
DAHLBERG skrev:
Du tror inte att det är ljuset som gör den grön då? Kanske blir bättre i akvariet? Sätt ihop så gott det går och släng upp en bild :D Du är ju guldis :D

Färgen skulle jag kunna köpa men det att den inte passar ihop, och att den är avskavd gör att jag inte kommer att behålla den. Det är inte alls lika hård yta som slimline utan den är väldigt porös och jag tror inte den är malsäker. Så det blir inga bilder på den. :p
#46 - 21 maj 2010 12:49
Som guldmedlem är det obligatoriskt att skicka in bilder på ALLT!
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 21 maj 2010 12:50
Gaffel skrev:
Ang Z00pets tävlingar så skulle jag personligen tycka att det vore trevligt med obligatoriskt foto på 'vinnare' och pris! Kunde ju om inte annat vara en kul grej att löpande slänga upp på BTN's hemsida!

En bra idé även om den ibland är lite svår att praktiskt genomföra
#48 - 21 maj 2010 12:50
EXAKT! håller med dahlberg. in med bilder för fasen!! allt ska in.. lyckande som misslyckande.. planerade som oplanderade!
Kjell Fohrman
Administrator
#49 - 21 maj 2010 12:52
vickson skrev:
Färgen skulle jag kunna köpa men det att den inte passar ihop, och att den är avskavd gör att jag inte kommer att behålla den. Det är inte alls lika hård yta som slimline utan den är väldigt porös och jag tror inte den är malsäker. Så det blir inga bilder på den. :p

Om den är avskavd så kan du definitivt reklamera den.
En mjuk yta däremot är väl svårare att reklamera. För även om det i sig är viktigt med en sådan, så antar jag att det i reklamen för produkten inte speciellt anges att ytan är hård och då blir det ju svårt att klaga på att den inte är det.
#50 - 21 maj 2010 14:20
RockZolid Sandstone är nog den snyggaste och mest naturtrogna bakgrunden jag sett.
#51 - 21 maj 2010 15:30
DAHLBERG skrev:
Som guldmedlem är det obligatoriskt att skicka in bilder på ALLT!

Det stod inte i relgerna hörru! :p

hannesc skrev:
EXAKT! håller med dahlberg. in med bilder för fasen!! allt ska in.. lyckande som misslyckande.. planerade som oplanderade!

Ni håller ju alltid med varandra här inne så det räknas inte. :)
Vad ska man lägga bilder? Har köpt slimline röda nu så de får det bli. Milsvidd skillnad mellan slimline och rockwall i kvalitet.

Om den är avskavd så kan du definitivt reklamera den.

En mjuk yta däremot är väl svårare att reklamera. För även om det i sig är viktigt med en sådan, så antar jag att det i reklamen för produkten inte speciellt anges att ytan är hård och då blir det ju svårt att klaga på att den inte är det.

Ok, jag har mailat dem men inte fått något svar. Ytan är inte direkt mjuk, mer porös - väldigt lätt att pilla bort lacken från. Men som du säger, det går ju inte att reklamera den på grund av det.

Saturnus80 skrev:
RockZolid Sandstone är nog den snyggaste och mest naturtrogna bakgrunden jag sett.

Har inte sett just den, har du någon länk.
#52 - 21 maj 2010 15:45
Du hittar den här [COLOR=#006699]http://www.unimati.biz/group.asp?group=178[/COLOR] , dom är sanslöst dyra men snygga.
#53 - 21 maj 2010 16:04
Saturnus80 skrev:
Du hittar den här [COLOR=#006699]http://www.unimati.biz/group.asp?group=178[/COLOR] , dom är sanslöst dyra men snygga.

Sjukt snygga!!!
#54 - 21 maj 2010 16:41
vickson skrev:

Ni håller ju alltid med varandra här inne så det räknas inte. :)

Vad ska man lägga bilder? Har köpt slimline röda nu så de får det bli. Milsvidd skillnad mellan slimline och rockwall i kvalitet.

jamen ta kort o släng upp då! vi vill ju se dom!
#55 - 21 maj 2010 16:48
Jag har ju inget att lägga upp kort på - har inte ens själva akvariumet hemma (bara för att du ska skratta lite Hannes: herr glasmästaren som skulle vara klar "i slutet på veckan, senast fredag" gav mig beskedet när jag ringde idag att han "inte har hunnit, börjat titta på det idag så du får klara dig utan akvariumet till nästa vecka höhö, ptja kanske måndag om du har tur [på en direkt fråga från mig], annars senare - men ring du på måndag så får vi se hur det ser ut".) Fan-bloody-tastic.

Så vad ska jag lägga upp kort på? Den tomma bänken? Handtaget jag bytt ut? Alla hinkarna med grus? Får jag ens lägga upp bilder på rockwallen för att visa hur ful den är liksom? Och var lägger man upp bilder - på sin profil på nåt sätt eller som projekt?
#56 - 21 maj 2010 17:03
Tryck på "gå till avancerat" och scrolla ner tills du ser "Bifoga filer", vi vill också lida av bakgrundens hemskhet. ;)
#57 - 21 maj 2010 18:00
Tryck på "gå till avancerat" och scrolla ner tills du ser "Bifoga filer", vi vill också lida av bakgrundens hemskhet. ;)

Oki, om det är säkert att man får göra så, vill inte bryta några regler.
#58 - 21 maj 2010 18:03
vickson skrev:
Oki, om det är säkert att man får göra så, vill inte bryta några regler.

Klart man får, det är ju dessutom direkt kopplat till ämnet. ;)
#59 - 21 maj 2010 18:36
Oki, här kommer bilder.
Det är framifrån, först en skarv men så när den inte stämde la jag dom omlott åt andra hållet och det är andra skarven, ett hur sidorna ser ut och på ett hörn.
#60 - 21 maj 2010 18:40
Är det bara jag eller ser den inte färdiggjord ut? det ser ut som att de hoppat över ett sista härdnings-/lackningssteg i produktionen.
#61 - 21 maj 2010 18:47
Ja det skulle ju isåfall förklara varför färgen trillar av, den sitter verkligen alldeles för löst. Kan inte tänka mig att den skulle vara intakt efter lite påhälsningar av malar. Ser att kameran inte gör färgen rättvis för den är verkligen grön och på bilderna ser den mer grå ut än den är irl.
#62 - 22 maj 2010 07:55
Ja den där bakgrunden är ju naggad i kanterna, men angående passformen så tyckte jag ändå att de där sprickorna ser helt ok ut om man bara använder svart silikon då det säkert bara ser ut som djupa sprickor. Dock är ju 1cm lite väl mycket att skilja. Bilderna visar ju dock hur naggat det är så jag skulle kräva att få reklamera varorna - och det kan de inte neka dig juh! :) Lycka till med din slimline och med ditt blivande akvarie. :)
#63 - 22 maj 2010 10:20
Tack så mycket, känns som att jag behöver det lycka-till-et. :)

Annons