Röd ciklid?

#1 - 30 mars 2007 18:54
Någon som kan berätta nåt om denna fisk?:confused:
#2 - 30 mars 2007 19:08
Lite olika bud på Röd Ciklid. Kan det vara Lifalili du menar? Isåfall, här är en länk till Zoopets artbeskrivningar - lifalili; http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=155
#3 - 2 april 2007 12:30
Hej! Jag har 4 st. Två hanar o två honor. (Varav den ena hanen är totalt utmobbad o den andra har två honor som han uppvaktar i tur o ordning)
Dom leker ofta o lägger rom i hålor dom gräver under rötterna. De blir väldigt aggressiva när de försvarar sitt "bo". Men dom är väldigt vackra. Har även flera halv-växtingar som ja fött upp. Tycker det är tåliga fiskar och duktiga yngelvårdare.
#4 - 6 april 2007 11:29
Hm det är bara en av mina som är röd sen andra är helt blek o blir jagad av den färgstarka, är de två hanar då?
FredrikW
#5 - 6 april 2007 11:46
Inte säkert, kan vara att det är en könsmogen hane som jagar bort en icke könsmogen hona.
#6 - 6 april 2007 11:46
Svårt att svara på då jag inte vet riktigt hur stort ditt kar är och om du har andra fiskar i också. Dom är framför allt riktigt röda när de leker och kan vara lite blekare i färgen i viloperioderna. Det är mycket möjligt att det är två hanar, varav den ena är dominant, men det kan lika gärna vara en hona också (den bleka som blir jagad) som inte är i lektagen. Som sagt ganska svårt att svara på för tillfället. Det vore toppen om du kunde berätta lite mer ingående och beskriva situationen ytterligare - eller kanske ta ett par bilder.

Det bästa när det gäller röd ciklid är att ha ett ganska tilltaget kar och ha en liten grupp individer och låta dessa para ut sig, när man får ett par eller två kan man ta bort de andra. När jag hade röd ciklid, för många år sedan, var det ett par som tog över hela karet vid lek, dom kan bli duktigt aggressiva!

Hoppas få höra mer om dina fiskar!

Mvh
#7 - 6 april 2007 12:00
MaxB skrev:
Svårt att svara på då jag inte vet riktigt hur stort ditt kar är och om du har andra fiskar i också. Dom är framför allt riktigt röda när de leker och kan vara lite blekare i färgen i viloperioderna. Det är mycket möjligt att det är två hanar, varav den ena är dominant, men det kan lika gärna vara en hona också (den bleka som blir jagad) som inte är i lektagen. Som sagt ganska svårt att svara på för tillfället. Det vore toppen om du kunde berätta lite mer ingående och beskriva situationen ytterligare - eller kanske ta ett par bilder.

Det bästa när det gäller röd ciklid är att ha ett ganska tilltaget kar och ha en liten grupp individer och låta dessa para ut sig, när man får ett par eller två kan man ta bort de andra. När jag hade röd ciklid, för många år sedan, var det ett par som tog över hela karet vid lek, dom kan bli duktigt aggressiva!

Hoppas få höra mer om dina fiskar!

Mvh

Alltså dem är inte vuxna, han som ja köpte dem av sa att dem skulle färga ut om ca 2månader....
Just nu bor dem i mitt 120liters tillsammans med:
1Gurami
2 blåögonciklider
1guppy med ett yngel
1fantomtetra
1 pittbullpleco

Allt verkar va bra övrigt alla fungerar bra med varan förutom guramin som kan va lite sur ibland...
FredrikW
#8 - 6 april 2007 12:09
Hur stora är dom nu?
#9 - 6 april 2007 12:37
5-6 CM skulle ja tro
#10 - 6 april 2007 14:59
Ahaa, det är ungdjur. Då vet vi lite mer.
Rödciklider kan vara lite knepiga att få par på - genom att "bara" släppa ner två individer och, så att säga, "hoppas" få till en parbildning. Dom vill gärna gå i grupp i början för att senare lära känna varandra och bilda bestående alianser. Om det nu ändå är så att det blir "åka av" i ditt kar, så var beredd på att det kan bli ganska hektiskt, då rödciklider är rejält aggressiva vid lek.
När jag hade mina var det ålrajt till en början, men när det röda paret hade etablerat sig var det stört omöjligt att ha dem ihop med andra fiskar (Ciklider).
Jag fick ordna, som vid så många andra tillfällen, ett lek-kar åt dom på styvt 150-200 liter (minns inte riktigt storleken) som dom fick gå i ensamma. Hursomhelst, om dom kommer igång är det faktiskt mycket intressant att kolla in dom då de är robusta och starkt yngelvårdande, och ofantligt vackra att liksom bara titta på och studera!

Berätta gärna mer om hur det fortlöper... och lycka till!

Annons