röd ciklid i 90 l?

#1 - 23 december 2005 14:13
hej,mina röd cikliders ägg blir endast uppätna i mitt 500 kar, och jag vill verkligen ha deras yngel. så jag undrar om jag kan flytta över dem till mitt andra 90 l kar? kommer dom kunna para sig där och yngla av sig? det finns endast små ancistrus yngel där. men detta är bara tillfälligt, för detta syfta då alltså. så går det?

tacksam för svar
#2 - 23 december 2005 14:14
glömde tillägga att det endast är ett par,och hanen är runt 12 cm och honan 6 cm.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 23 december 2005 14:20
Risken är uppenbar att paret blir en singel.
#4 - 23 december 2005 14:32
Röd ciklid i afrikanska ciklider = röd zebra?
#5 - 23 december 2005 15:34
jag visste inte vart jag skulle lägga inlägget,men det är röd ciklider,ska finnas i kngofloden =S.. hur som hellst.

vad menar du Kjell Fohrman?
#6 - 23 december 2005 15:35
för dom har lagt ägg tidigare...
#7 - 23 december 2005 16:05
Jag tror han menar att hanen kan bli för agressiv för honan och döda henne.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 23 december 2005 16:14
[QUOTE=heljis]Röd ciklid i afrikanska ciklider = röd zebra?[/QUOTE]
Tillhör släktet Hemichromis som enbart lär förekomma i Afrika, eller hur;)
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 23 december 2005 16:15
[QUOTE=Salladen]Jag tror han menar att hanen kan bli för agressiv för honan och döda henne.[/QUOTE]
Så rätt så - röd cikliden är en av de allra tuffaste cikliderna alla kategorier
#10 - 23 december 2005 16:42
men mitt röd ciklids par är väldigt lugna och trevliga och de går bra ihop,dom har lekt och lagt ägg tidigare,så frågan är bara kan jag flytta dem till ett mindre 90 l akvarium? kommer dom kunna leka och sånt där? latinska namnet är Hemichromis lifalili, ingen som vet? och har erfarenhet av dessa fina fiskar.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 23 december 2005 16:44
ingen som vet?

OK, då räknas uppenbarligen inte jag då:p
#12 - 23 december 2005 19:19
Kjell har ju redan svarat på frågan om det går? Om det är den tuffaste cikliden av dom alla är det uppenbart att det inte går. Jag tycker det är full rulle i mitt malawi kar. Då vill jag inte tänka på hur det kommer bli i ditt.
#13 - 23 december 2005 21:57
Ursprungligen postat av [color=black]Kjell Fohrman[/color]

Så rätt så - röd cikliden är en av de allra tuffaste cikliderna alla kategorier

Kan inte hålla med om att dom är så jätte tuffa hade ett lekpar fullvuxna röd ciklider och dessa fick flytta på sig när jag hade mitt lekpar blå ciklider.
Så det fungerade inge vidare, vet ej om det är från individ till individ hur aggresiva dom är för mina var det inge "stake" i !!:) .

Mvh Mattias
#14 - 23 december 2005 22:13
inte mina heller, dom e jätte snälla mot andra fiskar. förutom när andra fiskar attakerar så attakerar dom tillbaks såklart. Hur som hellst så flyttade jag dom endå till sist till mitt 90 l kar, får så hur de går,tack endå.

Annons