Röd ciklid i sällskapsakvarium?

#1 - 14 januari 2010 18:38
Det kan röra sig om tre arter, antingen hemichromis lifalili, bimaculatus eller guttatus som jag såg i affären idag. Fungerar någon av dessa arter i sällskapsakvarium eller bör man endast ha dem med andra ciklider?
#2 - 14 januari 2010 19:50
Du bör endast hålla dem i artakvarium!
#3 - 14 januari 2010 22:21
Beror ju på vad man menar med sällskapsakvarium, menar du ett akvarium med t.ex guppy, pansarmalar, små tetror och andra små och/eller ömtåliga arter, så funkar det inte. I ett sällskapsakvarium med t.ex robusta malar (t.ex Synodontis, som liksom rödciklider är från Afrika), större tetror (t.ex Kongotetra), och andra mer robusta arter, så kan det funka, om akvariet är tillräckligt stort.
#4 - 14 januari 2010 22:45
Jag har ett standard akvarium på 375l. De minsta fiskarna som jag har är zebrafisk och king blue tetra. Antar att jag är ute ur leken. Synd, det är ju en rätt så iögonfallande fisk, vilken art det nu rör sig om.
#5 - 14 januari 2010 22:52
Zaius skrev:
Jag har ett standard akvarium på 375l. De minsta fiskar som jag har är zebrafisk och king blue tetra. Antar att jag är ute ur leken. Synd, det är ju en rätt så iögonfallande fisk, vilken art det nu rör sig om.

Ja jag vet inte hur det skulle går för zebrafiskarna men visst fan kan man hålla dem i sällskapskar, men i rätt sällskap som sagt. De är inte annorlunda mot andra ciklider i det avseendet. Finns flera ciklider som anses vara aggressiva men som går att hålla i sällskapskar i synnerhet i ett såpass stort kar som du har. Men som sagt zebrafiskarna kanske skulle ligga lite risigt till.
#6 - 14 januari 2010 22:52
Har hemichromis lifalili, (hane och hona) i ett 225L. Där i går oxå 10-tal neontetror (de var 60 st innan hemichromis lifalili kom in i bilden) 6 ancistrusar, 2 borneosucker, svärdbärare och 5 äppelsnäckor. Ett sällskapsakvarium m andra ord.

De är otroligt snygga och mina är snälla av sig. När honan hade ägg var hanen ute och jagade bort svärdbärarna om de kom för nära.

Nu när äggen har kläckts märker man att de är lite mer på sin vakt och schasar bort de andra fiskarna. De är inte på något sätt elaka dvs jagar runt en fisk tills den dör av stress.
De har ena hörnet av akvariet och de andra fiskarna har mer än halva akvariet för sig själva.

Det där med att de kallas för djävuls ciklider kanske stämmer för folk som kanske har större fiskar i samma kar som röd juvel ciklid.
Eftersom jag inte har större fiskar än cikliderna behöver de inte känna att de måste hävda sig. Det är ialf min teori :) finns bilder under mitt "två nya projekt" -tråd om du vill se bild och filmklipp :)
Bilagor:
#7 - 14 januari 2010 23:05
Ja, så är det nog, de anpassar sig nog efter sällskapet, går de med större, tuffa ciklider kan de hävda sig, men har de mindre grinigt sällskap behöver de inte bete sig så själva. Små tetror ligger däremot nog alltid illa till, som Nubis neontetror fått erfara :p

Har för mig att det finns några Hemichromisarter som anses vara ganska skygga och tillbakadragna.
#8 - 14 januari 2010 23:07
Som jag sa :) En anledning till att köpa ny stim ;)
Kejsartetror blir det då :D
Bilagor:
#9 - 14 januari 2010 23:23
Tja, Kongotetror är nog säkrare, och dessutom också från Afrika, som rödcikliderna :)
#10 - 14 januari 2010 23:38
Ahahah! då vill jag se en kongotetra i en Rödciklids käft!
på tal om mun, en halv räka går LÄTT ner i en röd ciklids mun :) märkte jag idag.
#11 - 14 januari 2010 23:40
Hehe, Kongotetror blir lika stora som rödcikliderna, så dem kan de ju försöka äta. Dessutom är Kongotetror riktigt vackra.
#12 - 14 januari 2010 23:46
Jo håller med, men de gör sig bäst i kar som är större än 500L. De blir dessutom gigantiska.
#13 - 14 januari 2010 23:55
Nja, så stora blir de ju inte, runt 8-10 cm :)
#14 - 15 januari 2010 00:09
STORA m andra ord :) jag gillar neonstorlek :)
Hoppas ialf att Zaius fick svar på sin fråga :D
#15 - 15 januari 2010 00:12
Nubi skrev:
STORA m andra ord :) jag gillar neonstorlek :)

Hoppas ialf att Zaius fick svar på sin fråga :D

Ja, det gör rödcikliderna också :p

Enligt zoopets artbeskrivning kan de hållas i 160 liter :) Kongotetror alltså.

Japp, svaret är ju att de funkar med vissa fiskar, sämre med andra.
#16 - 15 januari 2010 00:15
Att ha de själva i ett 180L vore super coolt! :)
#17 - 15 januari 2010 00:19
Nubi skrev:
Att ha de själva i ett 180L vore super coolt! :)

Ja, jag är sugen på att skaffa ett gäng till mitt 180-liters, och ett par rödciklider, och ett par lejonhuvudsciklider :)
#18 - 15 januari 2010 00:34
Blire inte trångt med två st i ett sånt litet kar?
Tycker mitt 225L känns litet ibland 'skratt*
#19 - 15 januari 2010 00:49
Hej kan förresten bara nämna när det ändå är på tal att jag har en liten grupp kongotetror i 250L å det ser rätt bra ut. Men hade vart jäkligt snyggt med ett större stim i ett större kar! :d
#20 - 15 januari 2010 00:56
:) nice! jag ser mig kongotetra på ca 20 st i ett 980L :D DEt vore grymt :D
#21 - 15 januari 2010 10:14
Nubi skrev:
:) nice! jag ser mig kongotetra på ca 20 st i ett 980L :D DEt vore grymt :D

Jag har ca 30 kongotetror i 960 liter. Och ett par knall röda röd ciklid däri dessutom. :d
#22 - 15 januari 2010 13:58
Zaius skrev:
Det kan röra sig om tre arter, antingen hemichromis lifalili, bimaculatus eller guttatus som jag såg i affären idag.

Dessutom letourneuxii. Eller alla fyra, plus några till, samtidigt. Man får nog kallt räkna med att alla akvarierödciklider som inte är VF är hybrider.

Red devil som nån nämnde är en helt annan, mycket större och aggressivare, centralamerikansk ciklid. Rödciklid heter Jewel Cichlid på engelska.

Jag gillar rödciklid. Det är en sån där gammal akvarieart som är extremt tålig och extremt lättodlad, och den är inte lika aggressiv (och gräver inte lika mycket) som t.ex. zebraciklid.
#23 - 15 januari 2010 14:06
Jag har ca 30 kongotetror i 960 liter. Och ett par knall röda röd ciklid däri dessutom. :d

Vad cooolt!! Har du bilder? :)
#24 - 15 januari 2010 14:07
Azur skrev:
MKT TEXT

Jag gillar rödciklid. Det är en sån där gammal akvarieart som är extremt tålig och extremt lättodlad, och den är inte lika aggressiv (och gräver inte lika mycket) som t.ex. zebraciklid.

Håller med dig där. Har ett par som la ägg redan efter 3.e dagen då de dimpade ner i mitt 225L. Nu är det små små yngel i karet :) mkt enkla och inte alls aggressiva (personlig åsikt)
#25 - 17 januari 2010 00:03
Har ett par som inte alls är aggresiv. Lekte otroligt nog efter 2 dagar när jag stoppade ner dom i min 375L balja. Tyvärr var dom riktigt värdelösa på att försvara ynglena så dom försvann efter 3 dagar. Nu har dom lagt ägg igen och denna gång ska jag fixa en ordentlig yngelkasse. Har dom tillsammans med zebraciklid,trewavase,jack dempsey och nån labyrintfisk som kom med när jag köpte rödciklderna och dom fungerar bra tillsammans.
#26 - 17 januari 2010 00:10
primox88 skrev:
Har ett par som inte alls är aggresiv. Lekte otroligt nog efter 2 dagar när jag stoppade ner dom i min 375L balja. Tyvärr var dom riktigt värdelösa på att försvara ynglena så dom försvann efter 3 dagar. Nu har dom lagt ägg igen och denna gång ska jag fixa en ordentlig yngelkasse. Har dom tillsammans med zebraciklid,trewavase,jack dempsey och nån labyrintfisk som kom med när jag köpte rödciklderna och dom fungerar bra tillsammans.

De kanske måste lära sig att försvara ynglerna :). efter några gånger av trial and error så kanske de fattar.

Har du ett mindre kar kan du alltid flytta de dit. Gjorde jag med mina. Nu simmar de själva tillsammans med 3 malar i 180L. Deras beteende har förändrats totalt och ynglerna är mer överallt i karet :) jätte kul att se.

Annons