röd kongociklid?

#1 - 28 juni 2007 10:24
jag köpte två ciklider från en liten djuraffär här i uppsala, dom kallade dem röd kongociklid? jag hittar dom ingenstans på artbeskrivningarna? dom ser lite ut som juvelciklider? dom är ca 7 cm långa gissar jag. dom är röd/gröna på kroppen och har blåa glänsande fläckar över hela kroppen..
jag har haft dom endast ett par dagar och dom har redan lagt ägg!
jag har aldrig haft ciklider tidigare, köpte dom bara för att dom var så jädrans fina... dom är ensamma i ett akvarie på 110 liter.(förutom två algätare). men vad gör jag nu!!?
kan man vara säker på att det är ett par när dom lägger ägg eller kan det vara två honor?
åh jag behöver hjälp... hur ska jag göra med vattenbyte? vågar jag ens gå i närheten av akvariet?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 28 juni 2007 10:32
Har inte heller hört det namnet men det är säkert en Hemichromiss-art (de ser ju alla rätt lika ut och har ungefär samma beteende)
Det kan mycket väl vara 2 honor - men det lär väl visa sig om några dagar
#3 - 28 juni 2007 10:35
okej, dom lägger fortfarande ägg.. en ring på ca 10 cm i decimeter full med ägg på en sten.. jag tycker det ser ut som att båda lägger ägg. båda har något som "putar" ut där bak.. ska det puta ut på pojkfisken? hur ser det ut när äggen befruktas...? borde jag höja tempen eller något, det är 25 grader just nu..
#4 - 28 juni 2007 11:59
Hej!
Jag googlade lite på "röd kongociklid" och fick en hel del träffar. Det finns en ciklid som tycks kallas så... Nanochromis nudiceps.
Klicka på länken nedan och kolla om det är ett par sådana du har!

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=157
#5 - 28 juni 2007 14:26
bluppi skrev:
ska det puta ut på pojkfisken?

Hihi! Jag har nog snuskig fantasi ibland! :p[:I]
#6 - 28 juni 2007 15:25
MaxB skrev:
Hej!

Jag googlade lite på "röd kongociklid" och fick en hel del träffar. Det finns en ciklid som tycks kallas så... Nanochromis nudiceps.

Klicka på länken nedan och kolla om det är ett par sådana du har!

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=157

nej det är tyvärr inte sånna, dom är väldigt lika juvelcikliderna, men lite mera blåa prickar och inte lika stark röd färg..
#7 - 28 juni 2007 15:25
Hihi! Jag har nog snuskig fantasi ibland! :p[:I]

uss! :P
#8 - 28 juni 2007 15:27
Handelsnamn ska man sällan gå efter, då de ofta är godtyckliga. Din beskrivning låter som röd (juvel) ciklid, Kongociklid är det mycket riktigt Nanochromis nudiceps som brukar kallas. Det kan mycket väl vara de som brukar kallas röd juvelciklid som du har.

Jag har ett par Hemichromis lifalili med frisimmande yngel nu. Min hane är större och kraftigare än honan. De kan vara ganska svåra att se könsskillnad på i affären, när de inte är utfärgade, men tar man en större och en mindre, brukar man ha en chans att få en hane och en hona. Honorna brukar nog även vara lite mer klarröda. Det bästa är att skaffa 4-6 stycken, och låta dem välja partner själva, dels på grund av svårigheten att se skillnad på könen, och för att de nog kan vara rätt kräsna vid val av partner.

Om man inte tittar noga kan äggläggningen och befruktningen se ungefär likadan ut, båda stryker med buken längs underlaget. Men honans rör är tjockt och trubbigt, medan hanens är smalt och spetsigt. När de leker är det lättare att se skillnad på färgerna, då blir honan klarröd, hanen är något mörkare, även om jag tycker det verkar som om H. lifalilihanar är ljusare än t.ex H. bimaculatushanar.
#9 - 28 juni 2007 15:40
okej.. på djuraffären trodde dom att det var en hane och en hona, ärligt talat ser jag ingen skillnad alls på dom i färgerna... men jag hoppas att det blir yngel..
vågar jag göra vattenbyten ? akvariet är ganska nystartat så vågar inte lite på att det är helt nitritfritt..(har inga tester hemma, brukar testa i djuraffär)
jag skaffade bara två till och börja med då akvariet var ganska nytt, plus att fiskarna ändå var rätt stora, så tänkte köpa av en mindre sort.. men dom verkar ju trivas så jag kanske ska köpa två till och sedan nöja mig?
#10 - 28 juni 2007 15:45
Om det visar sig vara två honor kan du köpa några till, som är lite större, och har lite större fenor. Blir det däremot yngel, och det därmed är en hane och en hona, ska du inte köpa fler, då blir det nog inte så kul för de nya [B)]

Små vattenbyten kan du nog göra, om du inte håller på för mycket vid äggen/ynglen, men är inte akvariet i akut behov av vattenbyte så kan du nog vänta också.
#11 - 28 juni 2007 15:49
om hur länge borde dom kläckas?
och vad händer sen? tar mamman hand om dom? något speciellt jag borde tänka på?
jag har en klogroda kvar i akvariet som jag missade i flytten, kommer den äta upp alla bebisar? eller kommer den bli uppäten först?
#12 - 28 juni 2007 17:20
De kläcks efter ca 3 dagar, och är frisimmande efter ytterligare ca 5 dagar. Båda föräldrarna vaktar ägg och yngel. Risken finns nog att klogrodan får benen avbitna.
#13 - 28 juni 2007 20:23
oh då får jag nog ta o flytta på den fortast möjligt... tack så jättemycket! en liten sista fråga bara, är det vanligt att dom leker bara efter ett par dagar i ett nytt akvarie? jag har fått för mig att det är ganska mycket jobb bakom att få ciklider att leka.. men det kanske bara är vissa?
#14 - 28 juni 2007 20:47
Vissa ciklider leker mycket lätt, röd ciklid, blå ciklid, och zebraciklid är några av dem. Har man ett par som kommer överens leker de fort.
#15 - 28 juni 2007 21:51
okej, jag har lyckats snilla till mig en kamera och fotat dom nu! det var inte det lättaste kan man ju lugnt säga... en bild av ungefär 100 stycken blev bra :P lägger ut den på min zoon om någon är intresserad...
kommentera gärna här!

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=737456&gid=1316895
#16 - 28 juni 2007 21:57
Ja, det är nå´n typ av röd ciklid (Hemichromis). Jag tycker det ser ut att kunna vara en hane och en hona, den bakre ser lite större och mörkare ut. Kan ju i och för sig vara ljuset, och perspektivet, som luras. Såg du hur rören på dem såg ut?
#17 - 28 juni 2007 22:05
jag vågade inte titta så mycket, dom stirrade argt på mig genom glaset :) jag tyckte dom såg likadana ut men jag såg bara ägg komma ut ut den ena.... nu ligger dom och vaktar äggen... dom är så söta!
jag håller tummarna iaf.. men vad gör jag med alla yngel sen?
många akvariebutiker verkar inte vilja ta emot fiskar från privatpersoner pga risk för sjukdomar..
och om det är ett par så lär dom väl leka igen?
och jag vill ju inte ha flera hundra ciklider ! hur stoppar man dom utan att dom vantrivs i sån fall?
#18 - 28 juni 2007 22:18
Tja, de flesta affärer tar nog emot ungar, i alla fall här där jag bor. Det är nog inte så många som klarar sig ändå, om du inte går in för det, och matar dem ordentligt. Vill du att ett antal ska klara sig, är det bra att kläcka artemia. Det är bra om de får ha ynglen ett tag, så att de inte leker för ofta, det tar på deras krafter.

Om du har tråkiga affärer där du bor, som inte tar emot ungarna, så kan du kanske annonsera ut dem här, eller på zoonen.
#19 - 28 juni 2007 23:37
vad är artemia och hur kläcker man sånna? förlåt för alla amatörfrågor...
#20 - 29 juni 2007 05:42
Micke_A skrev:
Tja, de flesta affärer tar nog emot ungar, i alla fall här där jag bor.

Ja, fast det är väl lite beroende på vilka fiskar det gäller? Röd ciklid är ju väldigt lättlekta, så de tror jag faktiskt kan vara lite svårare att bli av med...

[quote=Bluppi]vad är artemia och hur kläcker man sånna? förlåt för alla amatörfrågor...[/quote]
Artemia är små kräftdjur som passar bra till yngel. Så här kan du kläcka: http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm
#21 - 29 juni 2007 10:36
Ja, men de verkar inte förekomma så ofta i affärer ändå, så de kanske kan ta in hemmaodlade.

Det finns enkla artemiakläckare att köpa, som är plastbyttor med lock, med ett hål i mitten. Där sitter det en sil, där artemian samlas, de dras mot ljuset. Man häller i vatten, salt, och artemiaägg. Den stora vattenytan i den gör att det blir tillräckligt med syre utan illalåtande luftpumpar. Man lyfter bara ur silen med artemian, och sköljer försiktigt (annars kan de nog sköljas ur silen) med kranvatten, för att få bort saltvattnet.
#22 - 29 juni 2007 13:24
jag var på akvariehobby nu, dom tog emot halvvuxna fiskar..dom hade artemiaägg att köpa, men väntar med det tills jag vet om det blir några yngel... borde jag se någon förändring på äggens utseende?

Annons