Röd malawiciklid?

#1 - 16 juli 2005 08:35
Hej!
Jag undrar om någon vet någon fin röd malaviciklid som skulle passa bra med Golden?

Tack på förhand!
/Eken

Föresten - finns det några mindre/små malawiciklider som man skulle kunna ha tillsammans med golden. Jag har 4 fullvuxna golden i ett 180liters. Men vad jag gärna skulle vilja ha är något lite stimmbildande eller liknande... Är det någon som vet om det finns någon liten malawiciklid som iaf har ett litet stimmbeteende?

/eken
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 16 juli 2005 08:51
Det skulle väl i så fall vara den s.k. rödzebran http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=95 som dock är mer orange än rödÖverhuvudtaget finns det ganska väldigt få röda malawi - de som kallas för hinderi (en Protomelas taeniaolatus-variant) är väl de som klarast röd färg men det är ju bara på en del av kroppen.
#3 - 16 juli 2005 15:13
Kanske skulle vi rekommendera Gro-Lux röret(eller annat rör) som framhäver rött bra.Annars är dessa firrar mer orange än röda,ja nästan gula.Foder med Spirulina och/eller Astaxanthin ger också fin färg.Ta det lite försiktigt med Spirulina då ett överskott av det ger svarta pigmentfläckar.
HazelCR
#4 - 16 juli 2005 17:57
Röd rubin, kanske kan passa?
#5 - 18 juli 2005 21:00
Inte direkt någon "stimfisk"!
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 18 juli 2005 21:07
[QUOTE=small]Inte direkt någon "stimfisk"![/QUOTE]
INgen malawi är direkt stimbildande - åtminstone inte i akvarium
#7 - 18 juli 2005 21:28
Nja,syftade mer på att det är lättare och hålla 1+1 av Röd rubin.Är väl inte att rekommendera när det gäller Rödzebran,eller...?
HazelCR
#8 - 19 juli 2005 04:47
[QUOTE=small]Nja,syftade mer på att det är lättare och hålla 1+1 av Röd rubin.Är väl inte att rekommendera när det gäller Rödzebran,eller...?[/QUOTE]

Jo, du har en poäng där. Jag ignorerade stimmfisk önskemålet. Men det är inte lätt att beakta heller då det gäller Malawisar.

Annons