Röda fläckar?

#1 - 27 november 2009 14:56
Hej!

Såg nu att min Palettciklid hanne hade dött. Igår var han ivrig och jag såg inget fel på honom. Han vaktade sina yngel som dom alltid brukar göra. Men idag så låg han uppochner i akvariet och hade två små röda fläckar på högersidan och en stor på vänstersidan.

Info:

150L
Startat för 1 månad sedan.
Startade med 2 palettciklider, och tillsatte de resterande för 1 vecka sedan ungefär.
10 Neontetror,
10 Koppartetror,
2 Ancistrus,
1 Palettciklid för tillfället.

Vattnet:
Ph: 7,4Ph
Kh: runt 5
No2: Ingen aning.
No3: Ingen aning.

Behövs det mer info? Fisken är nerspolad, så jag kan inte kolla på den vidare. Sista bilden gick inte att få bättre, men det är stora fläcken på vänstersidan.

Kan han ha stressats ihjäl? Han har vart med och fött upp kullar med en annan paletthona, men hon dog för några månader sedan. Jag har haft fisken i ett år kanske.
#2 - 27 november 2009 18:39
Vad trist :(
Har faktiskt inget bra svar på vad som kan ha hänt men han har kanske fått fläckarna efteråt om några andra fiskar käkat lite på han ?
#3 - 27 november 2009 22:53
drd skrev:
Vad trist :(

Har faktiskt inget bra svar på vad som kan ha hänt men han har kanske fått fläckarna efteråt om några andra fiskar käkat lite på han ?

Jag vet inte riktigt. Och nej, det är inget kul. Men kan vara så att han är inavlad också, för jag fick honom av min kusin, så just denna fisken är från kull nummer två han fick för ett år sedan eller så. Var mycket inavel där kändes det som :p

Men som du säger så kan dom ju vart på han lite. Känner inte heller igen just dedär röda områdena, som om att de antingen vart på honom eller om han vart emot något och skrapat sig.. Hur som haver är han död, och jag lär väl skaffa en ny hane nu.
#4 - 28 november 2009 10:33
Nu strök den andra palettcikliden med. Det måste väl vara nitrit? För dom verkar dö under natten?
#5 - 28 november 2009 10:56
Mät och byt vatten direkt ;)
#6 - 28 november 2009 11:19
drd skrev:
Mät och byt vatten direkt ;)

Det är så att jag inte har något NO2 test. Men jag bytte runt 20L vatten nu, hade i filtergojs från mitt andra akvarium och tillsatte Ektozon salt jag hade liggandes.
#7 - 29 november 2009 10:43
Det var det jävligaste! Nu dog det 2 neontetror inatt. Fan också.. Varför dör dom just under natten? Sen ska dom väl hålla till uppe vid ytan om nitriten är för hög? Dom är ju vid bottenskiktet/mellanskitet hela tiden. Vad kan jag göra egentligen?
#8 - 29 november 2009 10:47
Kan vara en enkel,lagom billig investering att ha ett nitrittest hemma.
Köp JBL dropptest från www.pwss.se
Snabb leverans i brev, pröjsa i förskott på deras konto.
Ring och kolla om det finns hemma först och snacka med Sussi , hon har koll ;)

Annons