Halloj Impulse! Det kan vara vanskligt att avgöra kön på dessa - men vi skippar det tillsvidare!
H. lifalili är en svår ciklid att para med "en åt gången-metod". Om vi nu säger att du har en hona där som som har etablerat sig så känner sig hanen inte på något sätt hemma i initialskedet - det kan var en av anledningarna till det beteende du/vi ser.
H. lilfalili är också en ciklid där det ena gången kan funka hur bra som helst att göra som i ditt fall - och lika ofta sluta med att "paret" inte alls funkar - jag har upplevt båda varianterna! Dessa ciklider parar ut sig bäst i en grupp där hierarki får råda - och värre blir det ju äldre de blir... i sanning ett nervdallrande företag. Låt det gå ett par dagar och kolla hur det utvecklar sig - annars, addera några till i samma storlek och plocka sedan bort övriga när ett par etablerat sig!:)
Det kan vara klurigt att avgöra kön på dessa ciklider ja, men som jag förstått det så är, generellt sett, honan mer färgrik än vad hanen är. Honans färg blir dessutom mycket starkare under lek.
När jag först köpte dessa röda juvelcikliderna så var det ju en hona och en hane, ett redan etablerat par som kom överens när jag köpte dom vilket resulterade i att de lekte två gånger, trist bara att rommen blev fiskmat, och ännu mer trist är det att honan inte verkar acceptera den nya hanen.
Jag visste ju redan innan jag köpte hanen att det finns en risk att honan inte accepterar honom, men samtidigt kände jag att hon förmodligen inte heller trivs med att gå ensam i karet, om du förstår hur jag menar.
Det blir sängdags för mig nu, akvariet släcktes vid 21.00 så vad som sker/har skett i det ser jag inte förrän imorgon bitti. Jag tackar för ditt råd och kommer högst sannolikt köpa in ett par till om några dagar, såvida inte det nuvarande paret börjar komma överens med varandra.
Jag återkommer med lite uppdateringar i denna tråden om hur detta paret utvecklas. :)