Röda maskar ur analen ?

Guest
#1 - 18 juni 2008 05:48
Hej

Jag har sett att mina Endlers Guppy honor (2st) och Svärdbärar honor (2st) har röda tentakler hängande ur analen tänkte det kandske var något sånt här ? http://hem.passagen.se/mikeno/icam.htm

Om inte Vad kan det vara ?
Hur får man bort det?
Min lokala zooaffär rekomenderade sterazin !!!
Jag börgade nu i fredags med Sterazin men märker ingen skillnad alls [:(!]:confused:

Jag undrar var det kan komma ifrån ?

Jag brukar ibland, kanske ganska ofta.... krossa Posthornssniglar för det har jag märkt att dom tycker om :confused::confused::confused:
Kan det komma från dom:confused: har hört att sniglar kan vara bärande av denna parasit:(:confused:

Jag matar även med fryst cyclops, som kanske också kan vara bärande fick jag höra:(:confused:

Och Om nu Sterazin inte funkar vad ska jag göra då?

Sanera hela akvariet och avliva fiskarna:confused::confused::confused::confused:[:(!]

Tacksam för hjälp
Mvh Jonas
#2 - 18 juni 2008 06:33
Läste lite i länken som du skickade med.
Det stod att infrysning av fodret tar död på parasiten, så boven borde inte vara din cyclops.
Guest
#3 - 18 juni 2008 06:59
KAM skrev:
Läste lite i länken som du skickade med.

Det stod att infrysning av fodret tar död på parasiten, så boven borde inte vara din cyclops.

Jo det är sant, men jag skrev att jag hört anorlunda.
Då jag tycker detta är mycket tråkigt, tror jag nog på det mesta.

Men vad ska jag göra ?
#4 - 18 juni 2008 07:39
Det kan vara Camallanus, ja. I artikeln du länkar till finns flera botemedel mot det.
#5 - 18 juni 2008 07:40
Jag kan inget om medicinering tyvärr.
Men jag skulle avliva dem, om det bara är 4st, istället för att prova med medicin.
#6 - 18 juni 2008 07:40
De substanser som varit verksamma mot camallanus har förbjudits, så behandling har varit ett problem. Dock har sera kommit med ett nytt preparat Nematol som skall fungera. Så se om du kan hitta detta i någon butik eller be dem ta hem det från Gibbon.
Guest
#7 - 18 juni 2008 07:51
KAM skrev:
Jag kan inget om medicinering tyvärr.

Men jag skulle avliva dem, om det bara är 4st, istället för att prova med medicin.

Men smittar det inte? Jag menar om fyra har synliga sympton kanske de andra också har det bara det att det inte syns änn?
Guest
#8 - 18 juni 2008 07:53
kaj.p skrev:
Dock har sera kommit med ett nytt preparat Nematol som skall fungera. Så se om du kan hitta detta i någon butik eller be dem ta hem det från Gibbon.

Ska skrida till verket om inte detta funkar (sterazin):(
#9 - 18 juni 2008 09:25
#10 - 18 juni 2008 10:06
Sterazin är på sin höjd verksam mot vita prick så avbryt den medicineringen omedelbart, till camalanus behövs invärtes antibiotikum likt levamisole(förbjudet?) och som kaj.p skriver nematol, köp den medicinen redan idag och börja medicinera, camalanus kommer nämligen annars att ta livet av hela din fiskbesättning, har du andra akvarier får du vara uppmärksam och beredd att medicinera där med om fingrar och håvar eller annat vandrat mellan akvarierna.

Lycka till.
#11 - 18 juni 2008 10:53
Sterazin är på sin höjd verksam mot vita prick så avbryt den medicineringen omedelbart, till camallanus behövs invärtes antibiotikum likt levamisole(förbjudet?) och som kaj.p skriver nematol, köp den medicinen redan idag och börja medicinera, camallanus kommer nämligen annars att ta livet av hela din fiskbesättning, har du andra akvarier får du vara uppmärksam och beredd att medicinera där med om fingrar och håvar eller annat vandrat mellan akvarierna.

Lycka till.
Guest
#12 - 19 juni 2008 05:43
Gaffel skrev:
Sterazin är på sin höjd verksam mot vita prick så avbryt den medicineringen omedelbart, till camallanus behövs invärtes antibiotikum likt levamisole(förbjudet?) och som kaj.p skriver nematol, köp den medicinen redan idag och börja medicinera, camallanus kommer nämligen annars att ta livet av hela din fiskbesättning, har du andra akvarier får du vara uppmärksam och beredd att medicinera där med om fingrar och håvar eller annat vandrat mellan akvarierna.

Lycka till.

Hej

Tack för alla svar, nice.
Ska fixa Sera Nematol idag....

Ska jag göra ett 50% vatten byta innan?:confused:
Eller, är det något annat jag bör tänka på:confused:

En av albino Pansarmalarna var död imorse:(

Varför blir man rekomenderad att ha Sterazin till nematoder, när man fick medicin till vittaprick sjukan.
Den affären jag var i är nog den äldsta och isärklass bästa akvareiaffär med goda tjänster.........i Malmö.
Jag hade till ock med med mig utdraget på vad det skulle kunna tänkas vara för sjukdom.
en gnutta besviken............känner mig lurad [B)]
#13 - 19 juni 2008 09:31
Det är med största sannorlikhet camalanus. Har haft masken i mitt 840L akvarium. Har en fisk maskar i analen så finns masken i hela akvariet. Provade de vanligaste avmaskningsmetoderna men det fungerade inte. Köpte därför den riktiga medicinen Levamisole från USA och den fungerar klockrent.

Har kvar en del om du är intresserad. Jag skulle rekommendera att inte testa massor av olika preparat för att sen testa Levamisole. Mediciner påverkar bakterierna i filtret och så även Levamisole. Därför är det bäst att behandla med Levamisole pronto, så fiskarna och vattnet är opåverkade av tidigare preparat.
Guest
#14 - 19 juni 2008 10:16
Azeah skrev:
Det är med största sannorlikhet camalanus. Har haft masken i mitt 840L akvarium. Har en fisk maskar i analen så finns masken i hela akvariet. Provade de vanligaste avmaskningsmetoderna men det fungerade inte. Köpte därför den riktiga medicinen Levamisole från USA och den fungerar klockrent.

Har kvar en del om du är intresserad. Jag skulle rekommendera att inte testa massor av olika preparat för att sen testa Levamisole. Mediciner påverkar bakterierna i filtret och så även Levamisole. Därför är det bäst att behandla med Levamisole pronto, så fiskarna och vattnet är opåverkade av tidigare preparat.

Har skickat dig ett PM:D
#15 - 19 juni 2008 15:55
Gaffel skrev:
Sterazin är på sin höjd verksam mot vita prick

Utklippt ur inlägget men Sterazin är mot tex Lernea mm. Protozin mot pricken. Tror inte heller på Sterazin mot dom här otrevliga sakerna.
#16 - 19 juni 2008 20:24
Levamisole funkade klockrent i min sons akvarium...han köpte det på E-Bay från USA
#17 - 19 juli 2008 18:15
Jag hade en gång i tiden denna äckliga röda mask i mina gyppys. Den kom med guppy som jag köpte från djuraffären. Jag såg de röda maskarna sticka ut ur stjärten redan då, men tyvärr visste jag då inte vad det var då, utan trodde att det var något som guppyn skulle ha. Jag köpte maskmedlet Flubenol från tyskland. Det fungerade. Fick kontakt med någon på zoopet eller något annat akvarieforum minns jag, men jag minns inte exakt hur jag fick tag på det. Det är tydligen ett maskmedel som veterinär kan skriva ut, men en veterinär skriver nog inte ut det åt ett akvarium är jag rädd. Detta medel används tydligen på hund, katt etc - har jag läst i efterhand. Mycket får man vara med om som akvarierist
#18 - 19 juli 2008 18:39
Hur går det med behandlingen?
#19 - 4 augusti 2008 08:36
mitt 180l har haft mask runt februari månad tror ja, och nu har det slagit till igen. en av mina guppyhonor har mask. så ja funderar på om det möjligtvis kan ha legat kvar i gruset? tror ja gjorde om akvariet för typ en månad sen. så om det virvlats upp då? så, är det någon som kan få tag på Levamisole åt en? Har itne ebay :/

Annons