Röda mygglarver????

#1 - 9 juni 2010 19:47
Jo jag undrar om röda mygglarver igentligen är nyttiga för fisken..
Jag vet bara att man inte ska ge det till malawi..
#2 - 9 juni 2010 21:01
Passar bäst i soppåsen, sök på allergi och röda mygg och ta det INTE med en nypa salt!
#3 - 10 juni 2010 01:29
Shit, det verkar inte vara bra alls. Jag brukar mata med det ibland. Har då inga handskar + att jag brukar dela biten men kniv och den hinner smälta lite i handen innan jag lägger ner i akvariet. :s dags o sluta kanske.
#4 - 10 juni 2010 05:20
bör endast ges till fiskar som matvägrar.....och då under väldigt kontrollerade former med handskar, aldrig barn i närheten, samt bara till fisk som äter animaliskt foder normalt sett.....

min åsikt iaf.....

.
#5 - 10 juni 2010 05:50
Kanske dax att Kjell och Christian klistrar upp en stor 'VARNING_FÖR_MYGG' på valfritt ställe här på Z00pet eftersom det tyvärr alltför sällan debatteras kring rödamygglarvers farlighet!
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 10 juni 2010 08:50
Gaffel skrev:
Kanske dax att Kjell och Christian klistrar upp en stor 'VARNING_FÖR_MYGG' på valfritt ställe här på Z00pet eftersom det tyvärr alltför sällan debatteras kring rödamygglarvers farlighet!

Nja, det finns många saker man kan varna för men att lägga in varningar om detta överallt blir lätt meningslöst.
Röda Mygg varnas för i Zoopets Foderartikel och i massor av forumtrådar. Så den som verkligen vill leta efter info på Zoopet hittar det - däremot är det alltid svårt att nå dom som inte själva vill söka efter info utan föredrar att fråga i forumet.
#7 - 10 juni 2010 13:13
ok tackar för alla svar. nu har jag fått mina farhågor besannade.. igår kliade jag mej i ögat efter att ha matat med röda mygg... så jag varnar o det starkaste för dom, använd dom med försiktighet.. hela ögonvitan svullnade... detta får bli min VARNING för röda mygglarver (kolla bilden)
#8 - 10 juni 2010 15:52
Har matat med röda mygg regelbundet i nån månad och hade ingen som helst aning om dessa problem förrän jag läste här. Slängde det jag hade i frysen direkt. Men tycker personligen att det är helt sjukt att det inte finns lag på att informera om detta, då det uppenbarligen är starkt allergiframkallande. Men men..

Finns väl skrivet en massa om detta, men iaf vad väljer man istället om man vill ha variation till flingfodret? Då gärna nåt som är ofarligt. :)
#9 - 10 juni 2010 16:27
Skit i den frågan förresten, hittade till artiklarna om foder... :)
#10 - 10 juni 2010 17:20
Räkmix, svarta mygglarvar eller vita. atemia, syklops, listan är lång bara att fråga i din zoobutik..
ok skiter ifrågan hihi
#11 - 10 juni 2010 17:25
Matar själv med frysfoder, Akarietekniks Tropical Sextet, vilket innebär 30 små kuber med 6 olika sorters frysfoder. Man drar bort "metallpappret" från kuberna och pressar ut dem i akvariet. Behöver jag oroa mig för att mata med röda mygg på det viset?
#12 - 10 juni 2010 18:09
Vimsa skrev:
Matar själv med frysfoder, Akarietekniks Tropical Sextet, vilket innebär 30 små kuber med 6 olika sorters frysfoder. Man drar bort "metallpappret" från kuberna och pressar ut dem i akvariet. Behöver jag oroa mig för att mata med röda mygg på det viset?

Det tror jag inte du behöver bara du sköljer av händerna sen:d
#13 - 10 juni 2010 18:25
gonzo44 skrev:
ok tackar för alla svar. nu har jag fått mina farhågor besannade.. igår kliade jag mej i ögat efter att ha matat med röda mygg... så jag varnar o det starkaste för dom, använd dom med försiktighet.. hela ögonvitan svullnade... detta får bli min VARNING för röda mygglarver (kolla bilden)
Har du testat samma med vita mygg kontra svarta mygg i ögat innan du skriver detta:D
#14 - 10 juni 2010 18:48
Har du testat samma med vita mygg kontra svarta mygg i ögat innan du skriver detta:D

Nej det kan jag inte säga att jag har testat:d men jag varnar för vad jag vet.. man ska nog inte klia sej i ögat efter att ha hanterat någon fisk mat.
nu ska till läggas att det är andra gången jag gör samma tabbe..
jag kan ju inte varna för något jag inte vet något om;)
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 10 juni 2010 20:46

Det är hemoglobinet i röda mygg som ger upphov till allergin. Vita och svarta mygg innehåller inte detta. Sedan skall man kanske inte klia sig i ögonen efter att ha matat med något frysfoder - många av dom innehåller ju salmonella (i högsta grad gör röda mygg det) och det är ju inte så himla kul att få. Dock normalt så lever ju vita och svarta mygg i väldigt rent vatten, till skillnad från t.ex. röda mygg och tubifex, och pga av detta så är risken för andra sjukdomar även mindre för vita och svarta.

Det enda ytterligare frysfodret som "kan" (med undantag för skaldjursallergikerna) som kan trigga igång allergi är tubifex.
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 10 juni 2010 20:51
Vimsa skrev:

Ja risken finns definitivt, men den är självklart betydligt lägre än om man tar i fodret.
#17 - 11 juni 2010 07:18
Matar med Tropical Sextet och därmed röda mygglarver också. Dock känns det ju inte så kul som kjell säger att de röda kommer från mer orent vatten. Tänkte då främst på fiskarna.
#18 - 11 juni 2010 08:26
Jag matar någon gång med röda mygg men inte frysta. De kan fångas ibland i min regntunna och då kan det vara stora mängder. Naturligtvis får man vara försiktig med tanke på allergirisken, men maten är mycket uppskattad!

Tobbe
#19 - 11 juni 2010 16:10
Ja risken finns definitivt, men den är självklart betydligt lägre än om man tar i fodret.

Tror inte risken är så stor eftersom jag inte har några allergier - bortsett från någon växt som blommar i juni på norra Gottland. Men ska ta det extra försiktigt när det är röda mygg som är aktuellt. Kanske till och med struntar i de kuberna, bara för säkerhets skull.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 11 juni 2010 18:18
Vimsa skrev:
Tror inte risken är så stor eftersom jag inte har några allergier - bortsett från någon växt som blommar i juni på norra Gottland. Men ska ta det extra försiktigt när det är röda mygg som är aktuellt. Kanske till och med struntar i de kuberna, bara för säkerhets skull.

Risken med röda mygg är väl just det att det kan trigga igång allergfier hos människor - man föds ju normalt inte med allergi utan det triggas igång av något - som t.ex. röda mygg.
Så att skriva att det är OK för dig för att du inte redan är allergisk - blir ju då lite konstigt.
#21 - 12 juni 2010 17:02
Den som vill veta lite mer vetenskapligt kan läsa här:

http://web.telia.com/~u77901109/inhalationsallergi_mot_insekter.htm

Långt ifrån harmlöst alltså.
#22 - 12 juni 2010 22:09
legob skrev:
Den som vill veta lite mer vetenskapligt kan läsa här:

http://web.telia.com/~u77901109/inhalationsallergi_mot_insekter.htm

Långt ifrån harmlöst alltså.

Hur gärna jag än vill att alla slutar med ett kraftigt alergent foder så är inte länken "vetenskaplig". Personen ifråga anger ej huruvida de har någon auktoritet ifrågan eller inte. Internet är praktiskt men fullt av fallgropar.

Uppmaniing till alla: gör som jag och Legob odla ert eget levande foder!
#23 - 13 juni 2010 09:59
Hur gärna jag än vill att alla slutar med ett kraftigt alergent foder så är inte länken "vetenskaplig". Personen ifråga anger ej huruvida de har någon auktoritet ifrågan eller inte. Internet är praktiskt men fullt av fallgropar.

Uppmaniing till alla: gör som jag och Legob odla ert eget levande foder!

Hade du orkat läsa hela sidan hade du sett att författaren är läkare och doktorerat på allergiska reaktioner. Om den sedan ska kallas strikt vetenskaplig är kanske inte så intressant, den tycks vända sig till icke-fackmän i första hand.
Tobbe
#24 - 13 juni 2010 11:05
ja, röda mygglarver verkar ju inte så bra.. men fiskarna ska väl ha varierande föda? finns det inte typ köttbaserat flingfoder eller något? så att man slipper larverna.. går det mata sina fiskar med enbart varierande flingfoder?
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 13 juni 2010 16:25
water drop skrev:
. men fiskarna ska väl ha varierande föda? finns det inte typ köttbaserat flingfoder eller något? så att man slipper larverna.. går det mata sina fiskar med enbart varierande flingfoder?

Varför det? I naturen äter många av dom i stort sett samma mat i hela sitt liv. Ger man dom ett foder som innehåller tillräckligt med näringsämnen (vilket de komersiella torrfodren ofta har) så klarar de sig utmärkt på det.
SEdan finns det olika slag av torrfoder som är anpassade för olika slags fiskar - omnivora, carnivora eller herbivora - vilket man bör tänka på när man köper in fisk och när man matar
#26 - 13 juni 2010 16:36
jaha! för det står ju överallt att fiskarna mår bäst om de har en varierad kost... men detta stämmer alltså inte exakt då.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 13 juni 2010 16:55
water drop skrev:
jaha! för det står ju överallt att fiskarna mår bäst om de har en varierad kost... men detta stämmer alltså inte exakt då.

Det är absolut ingen nackdel att variera kosten lite, men det viktiga är ju att ge dem inte en korrekt kost.
Enda fördelen som jag ser det med variation är att de blir vana vid att äta olika slag av föda - matar man t.ex. alltid med flingor så kommer de sedan inte att fatta att även annat kan ätas.
#28 - 13 juni 2010 17:27
Varför det? I naturen äter många av dom i stort sett samma mat i hela sitt liv. Ger man dom ett foder som innehåller tillräckligt med näringsämnen (vilket de komersiella torrfodren ofta har) så klarar de sig utmärkt på det.

SEdan finns det olika slag av torrfoder som är anpassade för olika slags fiskar - omnivora, carnivora eller herbivora - vilket man bör tänka på när man köper in fisk och när man matar

vad är och vad är det för skillnad på omnivora,carnivora och herbivora?
#29 - 13 juni 2010 18:14
Omnivor är allätare, Carnivor är köttätare och Herbivor äter vegetarisk föda. :)
#30 - 13 juni 2010 18:55
ok:) tack!
#31 - 13 juni 2010 20:51
Tobbe R skrev:
Hade du orkat läsa hela sidan hade du sett att författaren är läkare och doktorerat på allergiska reaktioner. Om den sedan ska kallas strikt vetenskaplig är kanske inte så intressant, den tycks vända sig till icke-fackmän i första hand.

Tobbe

Okej, my bad.
#32 - 13 juni 2010 21:25
Jag har handskats med Röda mygg i ca 6mån, ca1-2ggr i veckan utan handskar, har till och med glömt att tvätta mig om händerna när jag sj kommit på det efteråt, jag vet skäms på mig men så är nu fallet, det jag vill komma till är att jag har ALDRIG haft nån tendens till besvär eller klåda eller nånting.. Kanske har jag tur eller så kanske det drabbar lite mer känsliga personer?? Nu har jag inte läst nå´t om det på nätet, ville bara säga att jag klarat mig iaf :)

Mvh // Tom

Annons