Jo jag undrar om röda mygglarver igentligen är nyttiga för fisken..
Jag vet bara att man inte ska ge det till malawi..
Gaffel skrev:Kanske dax att Kjell och Christian klistrar upp en stor 'VARNING_FÖR_MYGG' på valfritt ställe här på Z00pet eftersom det tyvärr alltför sällan debatteras kring rödamygglarvers farlighet!
Vimsa skrev:Matar själv med frysfoder, Akarietekniks Tropical Sextet, vilket innebär 30 små kuber med 6 olika sorters frysfoder. Man drar bort "metallpappret" från kuberna och pressar ut dem i akvariet. Behöver jag oroa mig för att mata med röda mygg på det viset?
Har du testat samma med vita mygg kontra svarta mygg i ögat innan du skriver detta:Dgonzo44 skrev:ok tackar för alla svar. nu har jag fått mina farhågor besannade.. igår kliade jag mej i ögat efter att ha matat med röda mygg... så jag varnar o det starkaste för dom, använd dom med försiktighet.. hela ögonvitan svullnade... detta får bli min VARNING för röda mygglarver (kolla bilden)
Patrik Steen skrev:Har du testat samma med vita mygg kontra svarta mygg i ögat innan du skriver detta:D
Patrik Steen skrev:Har du testat samma med vita mygg kontra svarta mygg i ögat innan du skriver detta:D
Vimsa skrev:Matar själv med frysfoder, Akarietekniks Tropical Sextet, vilket innebär 30 små kuber med 6 olika sorters frysfoder. Man drar bort "metallpappret" från kuberna och pressar ut dem i akvariet. Behöver jag oroa mig för att mata med röda mygg på det viset?
Kjell Fohrman skrev:Ja risken finns definitivt, men den är självklart betydligt lägre än om man tar i fodret.
Vimsa skrev:Tror inte risken är så stor eftersom jag inte har några allergier - bortsett från någon växt som blommar i juni på norra Gottland. Men ska ta det extra försiktigt när det är röda mygg som är aktuellt. Kanske till och med struntar i de kuberna, bara för säkerhets skull.
legob skrev:Den som vill veta lite mer vetenskapligt kan läsa här:
http://web.telia.com/~u77901109/inhalationsallergi_mot_insekter.htm
Långt ifrån harmlöst alltså.
SenorBastardo skrev:Hur gärna jag än vill att alla slutar med ett kraftigt alergent foder så är inte länken "vetenskaplig". Personen ifråga anger ej huruvida de har någon auktoritet ifrågan eller inte. Internet är praktiskt men fullt av fallgropar.
Uppmaniing till alla: gör som jag och Legob odla ert eget levande foder!
water drop skrev:. men fiskarna ska väl ha varierande föda? finns det inte typ köttbaserat flingfoder eller något? så att man slipper larverna.. går det mata sina fiskar med enbart varierande flingfoder?
water drop skrev:jaha! för det står ju överallt att fiskarna mår bäst om de har en varierad kost... men detta stämmer alltså inte exakt då.
Kjell Fohrman skrev:Varför det? I naturen äter många av dom i stort sett samma mat i hela sitt liv. Ger man dom ett foder som innehåller tillräckligt med näringsämnen (vilket de komersiella torrfodren ofta har) så klarar de sig utmärkt på det.
SEdan finns det olika slag av torrfoder som är anpassade för olika slags fiskar - omnivora, carnivora eller herbivora - vilket man bör tänka på när man köper in fisk och när man matar
Tobbe R skrev:Hade du orkat läsa hela sidan hade du sett att författaren är läkare och doktorerat på allergiska reaktioner. Om den sedan ska kallas strikt vetenskaplig är kanske inte så intressant, den tycks vända sig till icke-fackmän i första hand.
Tobbe