Röda och skadade gälar, snälla hjälp

#1 - 3 augusti 2013 17:27
Hej, har ett 54liters med 11 st glödbandstetror. Jag har bara haft fiskarna i några dagar och använde Nitrivec så än så länge borde nitriten vara på en låg nivå. Jag har även mycket växter. Men ca fyra av dessa fiskar mår konstigt, de står helst ganska stilla vid pumpen och alla de fyra är väldigt röda under gälarna. Gälarna ser även nästan utfällda ut på vissa, lite svullna kanske. Och på en fisk ser det ut som att gälarna liksom är bortskavda, men det kan ju lika gärna ha varit någon gammal skada jag inte har upptäckt förut. Men snälla hjälp mig, vad är det som händer?

I djuraffären sa dem att 11 tetror funkade i början om man matade lite varannan/var tredje dag och det är precis vad jag har gjort också. Har inte tillgång till nitrittest men ska köpa på måndag, men vattnet luktar bra iaf, svagt av fuktig blomkruka.
#2 - 3 augusti 2013 17:32
Du kan prova att lösa upp 0,5dl vanligt salt och pytsa i akvariet. Det minskar inträngandet av skadliga ämnen i fisken, om det nu är nåt i vattnet. Har du gjort rent filtermaterialet innan du startade akvariet?
#3 - 3 augusti 2013 17:34
Okej tack, funkar det för glödbandstetror också eller?
Det var ett begagnat filter som hade stått torrt ett bra tag, så jag kramade igenom det med lite vatten bara och sen körde jag igång akvariet med växter och snäckor samt Nitrivec, och sen fick det stå i typ 1,5 vecka innan fiskarna kom i.
#4 - 3 augusti 2013 17:53
Okej vad tror ni om detta? Jag byter tio liter vatten, häller i Nitrivec och vattenberedningsmedel där och sen häller jag i 0,3 deciliter salt(har ju inte riktigt 54l vatten i karet med tanke på sanden osv)
åh, är så orolig :(
#5 - 3 augusti 2013 18:32
Bytte 8 liter vatten och hällde i lite extra Nitrivec. Det kändes som om alla fiskar piggnade till men det är en fisk som har en svullen och utstående gäle! Det syns verkligen :(

Och jag har någon slags hinna på vattenytan?? Den är vitaktig och liknar olja litegrann. Vad tusan är det?!
#6 - 3 augusti 2013 19:19
Hej! vad har du för ammoniak halt? om nu ph värdet är över 7?
#7 - 3 augusti 2013 19:25
Tack för svar hörni! Har inga tester, kan köpa det först på måndag, jag var så dum att jag väntade med att köpa test när jag köpte fiskarna, för jag tänkte att nitriten borde hålla sig nere tills på måndag :(. Vilket ska jag köpa som testar ammoniak?

Och som sagt så luktar vattnet bra, har hört att det luktar äckligt när det blir problem med vattenkvaliteten.
#8 - 4 augusti 2013 04:10
Vattnet behöver inte lukta äckligt om det är gifter i det. ammoniak brukar dock lukta illa. jag kom inte ihåg att fråga exakt hur många dagar har akvariet varit igång? om du inte vet exakt var det 3 eller 4 dagar? eller var det över två veckor? fast när du skriver några dagar skulle jag tro att du menar 3 eller 4 dagar. du kan köpa stick test först eftersom det både är dyrare och svårt att håla på med dropptest. dock måste du köpa ammoniak test
#9 - 4 augusti 2013 11:11
Själva akvariet har varit igång med växter i två veckor ungefär, och fiskarna har varit i sen i onsdags. Så okej, jag köper teststickor för ammoniak och dropptest för nitrit?
Fiskarna är förövrigt likadana som igår, några håller sig under pumpen med konstiga gälar, men det konstiga är att resten av fiskarna är pigga?
#10 - 4 augusti 2013 19:43
nej jag menade tvärtom med testerna alltså köp dropptest för ammoniak och teststickor för nitrit:)
#11 - 4 augusti 2013 20:05
FeliciaC skrev:
Själva akvariet har varit igång med växter i två veckor ungefär, och fiskarna har varit i sen i onsdags. Så okej, jag köper teststickor för ammoniak och dropptest för nitrit?

Fiskarna är förövrigt likadana som igår, några håller sig under pumpen med konstiga gälar, men det konstiga är att resten av fiskarna är pigga?
Visst man kan hålla på och testa men vad ska du sen göra med resultatet...?;) Du kan istället ta och göra de åtgärder du kan för att underlätta för fiskarna under den här lite svajjiga perioden:)

1. tillsätt en skvätt bakteriekultur varje dag.
2. Ha i ett par msk salt - saltet minskar skadeverkningen från nitrit
3. Stoppa maten ett par dagar och därfter otroligt små mängder, inga matrester får finnas i karet
#12 - 4 augusti 2013 23:29
Okej, körde i lite Nitrivec nu plus en matsked Falksalt gourmet med jod. Som jag har fattat det ska jodiden inte vara farlig för fiskarna. Ska jag hälla i mer salt imorgon? Oavsett så köper jag nog dropptest för ammoniak+nitrit+ph, eller räcker det med enbart nitrit+ph?
#13 - 5 augusti 2013 07:49
Nej det ska INTE vara salt med jod eller med klumpförebygande ämnen.
#14 - 5 augusti 2013 08:22
Aha men jag läste att det egentligen är jodid, vilket inte skadar fiskarna. Men tur att jag bara hällde i en matsked om det skulle vara dåligt.
Idag ska jag köpa alla tester iaf, så ska jag göra åtgärder när jag vet hur allt ligger till
#15 - 5 augusti 2013 14:49
viktorbj skrev:
Nej det ska INTE vara salt med jod eller med klumpförebygande ämnen.
Abslot inga problem att använda vanligt bordssalt när man inte ska använda det kontinuerligt utan bara vid sjukdom men tex om man har ett bräckvattenakvarium då man ska använda speciellt salt;)
#16 - 5 augusti 2013 17:37
Hej, nu har jag köpt ph-test och nitrit-test. Hon i kassan tyckte det var onödigt med ammoniaktest, för hon trodde att tetrornas slöhet och gälproblem berodde på pht i mitt vatten. Det visade sig nog stämma mer eller mindre eftersom pht låg mellan 7,5 och 8!! Så jag har fått rådet att vänta med att byta vatten och hålla koll på nitriten, så kommer vattnet försuras naturligt och tack vare roten. Jag köpte även falksalt gourmet havssalt naturell för den innehöll varken jod eller klumpförebyggande. Ska jag slänga i en matsked till, eller räcker det med matskeden jag la i igår?
#17 - 5 augusti 2013 18:21
Om man anväder salt vid sjukdom så brukar man använda 1-2dl /100L men vid nitrit så räcker nån msk/100L
#18 - 5 augusti 2013 23:05
Aha okej, då har jag hällt i lite mycket med andra ord. Men jag antar att det går att minska mängden gradvis med framtida vattenbyten. Vad tror ni om hon i kassans råd förresten? Låter det rimligt?
#19 - 6 augusti 2013 07:12
Ammoniak och ph är dom viktiga testerna just nu eftersom nitriten inte har kommit än. så hon i kassan hade rätt i att det kan vara att ph var för högt. men hon hade fel i att du inte skulle köpa ammoniak test eftersom nitrit är i princip helt värdelöst att testa just nu. men ammoniak viktigt att testa. för om jag förstog rätt så har ditt akvarium ståt igång i 6 dagar
#20 - 7 augusti 2013 10:15
Men åh vad dumt, jag som verkligen trodde på henne eftersom hon faktiskt inte ville att jag skulle köpa det, istället för att tvinga på mig massor av skräp som annars brukar hända i djuraffärer. Menmen, jag får väl köpa ett ammoniaktest då. Här har jag förresten en bild på de "sjukaste" fiskarna. Som ni ser står gälarna ut, medan de ligger väldigt tätt intill kroppen på de andra fiskarna. Vad tror ni det kan vara för något?

http://tinypic.com/view.php?pic=ht7dhh&s=5
#21 - 7 augusti 2013 10:40
Nu vet jag inte om jag förstår Viktor. Har aldrig över huvud taget mätt ammoniak utan det är väl riktigt bra att du tar reda på Ph och Nitrit. Det räcker utmärkt i början. Så mät du nitrit.Mitt Ph i Västerås ligger på ca 7,5 och det gör det i många kommuner idag. Det fungerar bra för de flesta fiskar faktiskt. Så jag skulle inte oroa mig för ditt Ph.
Tror grundproblemet kan vara det gamla filtermaterialet som ofta kan skapa en topp av nitrit när man fyller med nytt vatten, men med de åtgärder du gjort kommer det snart att normaliseras.
Så ta det lite lugnt och se vart det tar vägen nu och följ de råd du fått av åheim.
Vad hade du för värde på nitrit?
#22 - 7 augusti 2013 10:48
Enligt kommunens hemsida ligger PHt här på 8-8,4. Men jag har hällt i aquatan som ju ska göra pht neutralt eller? Om inte annat har jag ju iofs mätt PHt så jag antar att värdena ligger helt ok. Tänkte försöka sänka det något med lite eklöv också. Ska byta lite vatten idag, så tänkte hälla i aquatan och låta det stå någon timme och sen mäta pht för att se att det är bra. Nitriten låg på 0, i alla fall av vad jag kunde läsa av. Så jag ska hälla i några ml Nitrivec varje dag alltså, man kan inte överdosera det va? :)
#23 - 7 augusti 2013 11:41
Är nitriten 0 så är det inte där det ligger gissar jag. Vet inte om Nitrivec, så där är det bättre att någon som kan produkten svarar.
Låg din fiskaffär i en annan kommun än där du bor?
#24 - 7 augusti 2013 13:14
akvariet har bara varit igång en vecka därför är det meningslöst att testa nitriten som kommer efter 12 till 14 dagar. därför är det bra att testa ammoniak halten.
#25 - 7 augusti 2013 13:47
Hur förklarar du då hög halt nitrit dag 3 i ett akvarium med gammalt filtermaterial i filterbakgrund, Viktor?
Så var det senast för mig när jag startade upp mitt nano. Detta utan att foder tillsatts.
Läser du olika rekommendationer till nybörjare i diverse sajter så rekommenderas nitrit och nitrattest, precis som handlaren gjort. Tycker bara att det är synd om FeliciaC lockas köpa tester som hon troligen inte behöver framöver.
#26 - 7 augusti 2013 14:42
Röda och skadade gälar, snälla hjälp

Jag tror att ammoniak är ett vanligare problem än man kan tro faktiskt. Slarvas det med vattenbyten en tid så är det lätt att det smäller till om man gör ett litet vattenbyte. Förhållandet ammonium/ammoniak regleras av PH. Kliar fisken sig, flåsig, irriterade gälar..

Då byter man mycket vatten, fort. Det finns god grund för att anta att det finns en rimlig chans att det är ammoniak.

Nitrit, det är lättare att få under kontroll, men varför snåla på vattenbyten när det är jobbigt åt djuren?
#27 - 7 augusti 2013 17:07
För att få ur eventuell ammoniak ur vattnet så bör man ha utblåset från pumen precis vid ytan (ska plaska rejält) så den vädras ur!
#28 - 7 augusti 2013 17:14
Nitrit test kommar hon inte heller ha användning av framöver;) om hon inte skulle få problem med nitrat värdet och att man får ett nitrat värde på 150mg per liter då kan kvävecykeln börja gå omvänt i det akvariet. sen vet jag inte vad aquatan har för mening med att göra ph värdet stabilt stabiliserar det kh värdet eller ph värdet? och inget kan stabilisera ph värdet;) det finns fiskar som lever där det är 5 i ph värdet medan det finns fiskar som lever där det är 9.
#29 - 7 augusti 2013 18:49
Enklaste förklaringen till problemet skulle kunna vara att fisken var sjuk redan när du köpte den. I den butiken jag oftast köper fisk har den huvudansvariga för akvarieavdelningen semester just nu med följd att skötseln inte är lika bra som vanligt tex hade flera glödbandsrasboror bukvattensot sist jag var där.
#30 - 7 augusti 2013 19:02
Sålänge som dom till synes friska fiskarna inte visar samma symptom så tycker jag inte du ska oroa dig.. Mest troligt är väl som Avendesora säger, att några inte var starka nog att klara transporten..

Av mina egna erfarenheter så är faktiskt den enda tetra som dött för mig är just glödbandstetran, jag hade 10 från början och har bara 6 nu..

Det behöver nödvändigtvis inte betyda att det är något ovanligt med ditt vatten..
#31 - 7 augusti 2013 22:00
Tack så mycket för bra svar! Jag känner mig lite osäker dock, känns som om det finns väldigt många olika åsikter på detta forum haha. Men jag har i alla fall varit och köpt växter idag, 3 lååånga hornsärv och 3 frogbites. Oavsett om jag har ammoniak i akvariet eller allmänt sjuka fiskar så måste ju växterna underlätta för fiskarna, eller hur? Ska även höja pumpen ytterligare också. Idag gjorde jag ett mindre vattenbyte på fyra liter ungefär, bör jag byta typ fem liter varannan dag eller ska jag börja byta typ 25% i veckan som vanligt istället?
#32 - 8 augusti 2013 05:48
du ska inte göra några åtgärder om det inte behövs. av vad jag förstog av dig så mätte du ph värdet och det var 8,0 till 8,4 i kranvattnet men att du hade lägre ph värde i akvariet hur lågt? om det skulle varit ammoniak hade det nog visat sig nu att fler fiskar skulle börja visa symtom blir fiskarna bara dåligare? eller mår dom likadant? hursomhelst tycker jag du ska testa ammoniak halten i ditt akvarium visar det höga värden gör ett vattenbyte på 30% och häll i nitrivec varje dag. tills ammoniaket gått över om det inte skulle vara ammoniak och istället någon sjukdom så köp ett karantäns akvarium och behandla med medicin.
#33 - 11 augusti 2013 11:32
Hej igen och tack igen för alla svar.
Jag har avvaktat lite för att jag tyckte inte att fiskarna blev sämre och jag såg egentligen inga riktiga tecken på ammoniakförgiftning förutom de konstiga gälarna då. Dessutom har jag inte kunnat ta mig till stan och köpa ammoniaktestet. Men nu verkar fiskarna piggare faktiskt, så från och med nu ska jag byta 25% av vattnet en gång i veckan som vanligt och istället hålla koll på nitrit för jag antar att det snart är risk för nitritförgiftning.

Annons