Röda spröt ur analen!

#1 - 10 december 2010 17:17
Har en scalar och en discus som har röda "spröt" som sticker ut någon millimeter ur analen. Någon som vet vad detta är? De äter är pigga osv.
#2 - 10 december 2010 18:18
Förmodligen en störande mask, som heter Camallanus, som kan vara svår att bli av med. Har för mig att de sitter i tarmen och suger blod. Hade det själv i några av mina kar häromsistens, medicinerade med Sera Nematol, och det verkar ha hjälpt.
Bilagor:
#3 - 10 december 2010 19:02
Välkommen till klubben :(

Besvärlig parasit som är svår att bli av med och sprider sig lätt mellan olika kar. Har själv i alla 3 kar, upptäckte den för en dryg månad sedan, och har blivit av med flera ciklider. Har börjat få lite bukt med den nu men å andra sidan har jag inte så många ciklider kvar och den verkar mest angripa dessa. Har beställt nematol nu så jag hoppas på att det funkar.
#4 - 10 december 2010 19:07
De ciklider som drabbades hos mig (Thorichthys maculipinnis, paletter, scalarer) klarade sig som tur var, de t.o.m lekte trots att de hade masken. Använde en annan medicin först, som verkade hjälpa maculipinnishanen, men inte de andra. Men den höll kanske maskarna i schack hyfsat tills jag fick tag i Nematol.
#5 - 10 december 2010 20:28
Ja den första medicinen jag provade var helt verkningslös, och då det var väldigt unga fiskar så hann de gå bort.

Nu har jag kört fenbendazol och flubendazol, som finns i vanlig avmaskning för hund och katt, blandad i räkmix och tror att jag fått det att avstanna. Ungefär don C beskriver.
#6 - 10 december 2010 20:32
Förlåt, som Micke skrev benade jag.

Hos mig har kurvciklider, bolivianska fjärilsciklider och apistogrammor drabbats.

Har kvar 2 Bolivianska hannar och 2 Viejita honor som fortfarande visar tecken men förbättrats av behandlingen.
#7 - 10 december 2010 21:20
SERA nematol som sagt funkar klockrent och är det enda som säljs i Sverige som biter på detta. Finns på diverse webshopar.
#8 - 10 december 2010 22:21
Man kan se när masken är på väg att dö, istället för att sticka ut några mm, och vara raka, och röda, så bleknar de, kryper ut längre, och liksom blir vågiga, och de drar inte in sig.

Jag bad "min" affär att ta in Sera Nematol, och det gjorde han, även om den tydligen var lite dyr för honom att köpa in. Men eftersom den hjälpte, så är det ju värt det. Har t.o.m för mig att Camallanus nämns i bruksanvisningen.
#9 - 12 december 2010 17:55
HAr general killer, bacteria killer och super killer. De funkar inte?
#10 - 12 december 2010 18:06
Har beställt sera nu.
#11 - 12 december 2010 18:17
Nej, bakteriemediciner dödar inte maskar. Och allt Sera gör är ju heller inte maskmediciner, så det måste vara just Sera Nematol, om de inte gör nå´n annan maskmedicin som kan hjälpa.
#12 - 12 december 2010 19:01
Super killer tar bandmask, hålsjuka (Hexamita m.fl.), nematoder och gälparasiter. Är detta bandmask?
#13 - 12 december 2010 19:08
Nej, det är en nematod, just därför är Sera Nematol bra mot den. Den första medicinen jag köpte skulle också funka trodde han i affären, men den funkade sådär. Först när jag köpte Sera Nematol så fick jag bort det.
#14 - 12 december 2010 19:12
hmm då ska ju super killer funka
#15 - 12 december 2010 19:15
Ja, det är inte omöjligt att det funkar, med det skulle Dactymor också göra, som jag körde med först, men det försvann bara på en av fiskarna. Sera Nematol vet jag funkar.
#16 - 12 december 2010 19:32
Jag har talat med otaliga erfarna akvarister som alla säger att endast Sera nemtol fungerar av godkända medel i Sverige.
#17 - 12 december 2010 19:38
Körde i super killer nu. Har beställt den andra med men vill inte vänta.
#18 - 13 december 2010 11:30
Hej!
Jag har några frågor ang Sera Nematol.
Hur ska den användas, är det droppar som ska droppas i akvariet eller ges det i mat?
Känner ni till några biverkningar med denna medicin, är det någon fisksort som är speciellt känslig för det här medlet?
Jag har ciklider och channor i mitt drabbade kar och är lite fundersam över om channorna tål medlet.
#19 - 13 december 2010 12:30
Man ger det i vattnet enligt dosering. Det är rätt dyrt för ett större akvarium då det är x [ml/L]

Vet ej om vissa fiskar är känsliga eller ej, men det är i princip vanligt avmaskningsmedel man kan ge till katter/hundar.

Kolla på Seras hemsida
#20 - 13 december 2010 12:42
Det är droppar. Man droppar det i vattnet, men fick tipset att man kan lägga pellets i blöt, och låta pelletsen suga upp medicinen. Men man får nog medicinera på vanligt sätt också. Vet inte om några biverkningar, men tror det är viktigt att inte överdosera.
#21 - 20 december 2010 16:48
Kan säga att super killer fungera inte. Körde i nemtol igår kväll och ser att några redan är längre ut. Fiskarna flämta idag och en vinkeltetra är död. Kör med genomluftning nu. Antar det är medicinen som spökar.
#22 - 23 december 2010 16:36
Alla röda maskar borta nu. Funka skit bra med nemtol.
#23 - 23 december 2010 16:50
Faltaren skrev:
Alla röda maskar borta nu. Funka skit bra med nemtol.

Skönt när det fungerar
#24 - 23 december 2010 17:36
Skönt att höra, tänk på att man tydligen ska upprepa medicineringen efter 3 veckor, har jag för mig att det var. Förmodligen för att eventuella ägg som kläcks efter första medicineringen också ska tas.
#25 - 29 augusti 2011 13:20
En gammal tråd men lägger ändå in en varning. Nematol är enligt min erfarenhet VANSINNIGT GIFTIGT FÖR RÄKOR! Mina har dött även efter att riktigt lång tid gått efter medicinering trotts vattenbyten och filtrering över aktivt kol (Räkorna var inte i akvariet vid medicinering). Det verkar som om medlet funnits kvar i botten för när jag skaffat nya räkor har det gått bra ett tag, tills jag gjort något som stört botten. Då har dom dött i rask takt :(
#26 - 11 september 2011 19:52
Lånar tråden lite... Upptäckte för några veckor sedan att även jag har fått camallanus i ett av karen och alla mina scalare verkar vara drabbade.

Jag har behandlat med flytande Axilur i 5 dagar. 3 dagar när jag la pellets i medlet och lät det suga åt sig och 2 dagar med dosering i vattnet. Detta hade ingen som helst verkan på maskarna trots att många säger att medlet är mycket bra mot camallanus.

Efter det testade jag Sera Nematol men även detta utan några som helst resultat, trots både dosering i vattnet och pellets som sugit åt sig. Maskarna är fortfarande illröda och hänger där som om ingenting hade hänt.

Finns det nåt annat man kan prova?
#27 - 11 september 2011 19:58
Var kommer dessa maskar ifrån? Viltfångade som åker fripassagerare till akvarieaffärerna?
#28 - 11 september 2011 20:03
Ingen aning. Jag har varken köpt fisk eller växter på 4-5 månader men ändå dyker dom små asen upp helt plötsligt. Finns en del teorier om att dom finns i viss mat som man ger, men mina har bara ätit pellets från Hikari så den teorin spricker för mig iaf.

Dreas... Med tanke på din avatar och att jag känner igen ditt namn, du råkar inte vara medlem på sswc?
#29 - 11 september 2011 20:11
Jo, det stämmer bra Yokas! Tycker mig känna igen ditt nam åsse, kan det stämma?
#30 - 11 september 2011 20:19
Jodå, medlem sen 2006. Vilken liten värld vi lever i :) Men för att återgå till äckelmaskarna, Vet någon om det finns det nåt annat medel man kan prova? Levamisole kan jag inte få tag på så det är tyvärr uteslutet.
#31 - 11 september 2011 20:48
nematol som nämns ovan finns lite varstans.

Blir du medlem i NCS har du rabatt på den dyra varan från direkten. Tjänar snabbt in den lilla avgiften ;)
#32 - 11 september 2011 21:33
Har vid ett tillfälle sett röda spröt ur analen på en av mina bolivianer. Men exakt vad händer om man inte medecinerar?
Fiskarna verkar pigga och leker till och med. Lider fisken vill jag absolut köpa något för att motverka detta.
#33 - 11 september 2011 21:37
Till slut dör de. De brukar gradvis få mer och mer skrämda färger magra av och se ynkliga ut, men det kan ta rejält med tid.
#34 - 12 september 2011 15:04
Köpte Nematol på vägen hem idag. I bruksanvisningen står det byte av 80 % vatten efter två dagar. Skulle det funka att byta 40 % efter en dag och 40% till efter dag två? Vill inte chocka med ett 80% byte. Som jag förstår ska maskarna dö ganska fort när Nematol väl är i karet.
Sen vänta några veckor och köra i lite till för att få bort eventuella larver som kläckts.
#35 - 12 september 2011 15:59
Tror hellre på att vänta för att medicinen ska verka och sen byta dag 2&3. Nematol is the shit mot camallanus kan jag intyga.
#36 - 12 september 2011 16:11
Jo det kan ju stämma. Men det är inte så pass starkt att det gör skada på fiskarna om jag väntar till dag 3 med 40 %?
#37 - 12 september 2011 16:43
Nä det tror jag inte. Minns inte hur jag gjorde men jag har för mig att jag först gjorde vb efter 4 dagar och det blev inte 80%, snarare 60%. Inga problem. Sen gjorde jag aldrig återmedicinering för bekymrens var bortblåste och har inte återkommit på de 8 mån som gått hittills iaf.
#38 - 12 september 2011 21:09
Okej, verkar ju vara lugnt då. Tack för hjälpen.
#39 - 12 september 2011 21:39
Det kommer inte att gå över själv.
#40 - 13 september 2011 11:12
DaRe skrev:
Det kommer inte att gå över själv.

Nä, det var därför jag medicinerade igår.
#41 - 13 september 2011 18:12
Kan fiskarna dö av detta innan man ser maskarna sticka ut? Har blivit av med ganska många rödmunstetror på kort tid och har beskyllt ett par lekande inka stenciklider för massakern, men såg nu att det sticker ut lite rött ur analen på både tetror o cikliderna.

Sent from my CM7 loaded Light.
#42 - 13 september 2011 18:26
De kan definitivt dö och en långsam död dessutom.
#43 - 13 september 2011 18:28
Ok. Drygt.

Lite medicinering imorgon får de bli.

#44 - 14 september 2011 04:27
Nu börjar äntligen "mina" maskar att dö men det krävdes en 50% starkare dos av Nematol än vad som anges på infon, samt att fiskarnas mat fick suga upp 1 del Nematol utblandat i 2 delar vatten.
#45 - 29 september 2011 21:15
Mina fiskar e nu friska. Ska dock göra en extra behandling om en vecka för att ta kål på eventuella ägg som kanske överlevt.

Tyvärr förlorade jag 15 rödmunnar o 40 T. Macantzatza yngel.

Annons