röda trådar ur röven

#1 - 30 augusti 2010 18:15
hojj, nått har hänt i mitt kar

250 l 25 grader alots of växter bra rörelser i vattnet
alla värden är normala och det har stått igång i ett år utan probs
mina fisakar äter alg kakor och veggi flingfoder
fiskarna är platys och mollys i alla olika varianter,

men många utav dom har ungefär som röda trådar som sticker ut ut röven på dom,
nästan som nål spetsar, ser jätte läskigt ut och jag fattar inte vad det är.
ser ut som nån alien som försöker ta sej ur röven på dom,,
dom är pigga som vanligt å visar inga svaga täcken,.
snabbt svar vore susen ,. tack på förhand
#2 - 30 augusti 2010 18:49
Antingen har du matat med något rött foder eller så är det mask. Sök lite i forumet på röda maskar eller liknande ;)
#3 - 30 augusti 2010 19:01
Låter som fanskapet jag har råkat ut för, nämligen Camallanus, små röda maskar som sticker ut, tror de suger blod. Försöker som en galning att bli av med dem.
#4 - 30 augusti 2010 19:16
SERa Nematol ska kunna bota detta. Det ända godkända i Sverige?

Andra tips hittade jag här. Jag är rädd att jaghar samma sk-t hos mina bolivianer där en dog för ett par veckor sedan.
http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=65&site=1

Om en lösning hittas är jag intressad av att höra hur det gick.
#5 - 30 augusti 2010 19:57
Mina Thorichthys maculipinnis har skiten, även om hanen tycks ha blivit kvitt dem. Men nu har jag sett dem i scalarekuben också, på både scalareungarna och paret. Än så länge verkar de inte må dåligt. Medicinen jag har använt hittills har inte hjälpt (kanske på maculipinnishanen då), har medicinerat i flera omgångar, och man måste tydligen vara ganska försiktig med den.

Har pratat med "min" affär, och han har sagt att han ska försöka få tag i SERA Nematol.
#6 - 30 augusti 2010 20:26
Vilken medicin har du provat ännu så länge?
#7 - 30 augusti 2010 22:06
Dactymor har jag för mig den heter, hade ingen större effekt verkar det som. Har för mig att nå´n annan här skrev att h*n också använt den mot just Camallanus, men fick känslan att den inte gjorde så stor nytta. Har även testat nå´t som hette Parazin, tillverkat av Waterlife, verkade heller inte göra nå´n skillnad.
#8 - 31 augusti 2010 08:57
Jag ska försöka få tag på nematod idag. Svänger förbi akvarielagret eller nåt på vägen hem. Hör av mig om det funkar.
#9 - 1 september 2010 10:44
Fanns ej på lagret så jag har beställt på PWSS 10ml. Enligt lagret så är detta det enda som fungerar mot dessa parasiter. Jag har i samma kar mina vildfångade guianacara geayi som jag inte vill ska sjukna in. Dessutom ska de flytta ill mitt nygamla 720 inom ett par veckor.
#10 - 1 september 2010 11:46
Har inte testat själv men denna kanske fungerar...

http://www.ebishop.se/aquaspid/25-eradica.html
#11 - 8 september 2010 07:13
Jag har nu medicinerat med nemtol från SERA inköpt på PWSS. Innan medicinering var uppenbarligen alla fiskar medtagna och de var mörka som en solnedgång och höll sig gömda. Kom knappt fram ens vid matning. Guianacara Geayi paret var de som ändå såg starkast ut. 2 dagar efter dosering av nematolska 80% vatten bytas, det ska ske idag. Nu på morgonen stod alla nyckelhål och letade mat ivrigt vid ytan Guianacaras lekte för fullt och det var ett helt annat liv i burken.

Dock ser jag fortfarande en röd msk i Bolivianens analöppning och detsamma ur en av nyckelhålen. Jag hoppas att de är döda och snart åker ut tillsammans med vanligt exkrement.

Sedan kunde man medicinera igen efter ett par veckor för att döda nya larver?! Någon med erfarenhet, bör detta göras eller är det onödigt?
#12 - 8 september 2010 16:59
Dre skrev:

Sedan kunde man medicinera igen efter ett par veckor för att döda nya larver?! Någon med erfarenhet, bör detta göras eller är det onödigt?

Troligen tar inte medicinen kål på maskarnas ägg. Därför krävs det återmedicinering för att få bukt med nästa generation.

Så här är det oftast med parasiter av olika slag. Det vanligaste exemplet är väl vita prick där man oftast behöver köra två-tre kurer för att få bort alla parasiter ur karet.

Hoppas att det löser sig för dig. Du verkar vara på rätt väg.

//Roger
#13 - 8 september 2010 17:14
Jo jag förstår det, men man skulle tycka att rekommendationen i beskrivningen var med tydlig. Den säger att man kan köra en kur till efter ett par veckor. Jag tar nog det säkra före det osäkra och kör en kur.

Hur går det för er andra med detta problem?
#14 - 16 november 2010 22:20
Hur blev det Dre, blev du av med det helt och hållet till slut?

Har upptäckt att jag har det också...
#15 - 17 november 2010 05:33
Helt friska, jag medicinerade 1 gång och det räckte. Nu simmar alla i en 430 liters och jag ville inte flytta dit någon sjukdom och det slapp jag. Stor skillnad på dessa nu gladare fiskar.
#16 - 17 november 2010 10:10

Annons