Rödciklider som kliar sig?

#1 - 21 augusti 2004 09:09
Hej!

Såg igår att mina rödciklider har börjat "klia" sig mot botten. Vad kan detta bero på?

De simmar runt lite lojt tillsammans vid botten för att helt plötsligt kasta sig mot den med sidan av kroppen som för att klia sig. Kan det vara något fel på dem? Har inte sett huruvida alla gör det, men väl 2-3 st. av dem :(
#2 - 21 augusti 2004 10:40
1) Gör ett stort vattenbyte. Det kan vara nitritförgiftning!
2) Titta NOGA på fiskarna. Ser du någonting på huden? Små prickar som ser ut som saltkorn kanske? Eller "dimmiga" partier med mer slem? Det kan vara extra lätt att se prickarna om du tittar på de genomskinliga delarna av fenorna. Ser du prickar eller slem rör det sig troligen om nån parasitsjukdom.
#3 - 22 augusti 2004 12:27
Jag har nästan samma fråga som "rennicke" så jag hakar på här. Mina rödzebror och auratusar kliar sig också (alltså alla mina fiskar), nitritvärdet är bra nu och annars mår de bra, äter och så. De har inga prickar eller nåt annat konstigt på kroppen... Vad kan detta vara? Om nitritvärdet har varit högt och de har kliat sig pga det, hur lång tid tar det innan de slutar kliar sig efter att värdet blivit bra?
#4 - 22 augusti 2004 12:34
har ni ngt salt i vattnet??
jag kör 1 dl på 100 liter vatten (det håller borta parasiter etc.)
Det är med största sanolikhet ngn parasit du (fantasi) har
#5 - 22 augusti 2004 13:31
cactuzz88: Vad för fiskar har du i ditt akvarium om du lägger i så mycket salt och hur ofta gör du det?
#6 - 22 augusti 2004 14:11
Tjena! Tack för svaren. Har gjort delvattenbyte nu och kollat om de ser sjuka ut, men icke. Det är inte så ofta det händer att de kliar sig, mest på kvällen, om det har någon betydelse? :)

Inga tecken på kroppen som beskrivits här har jag heller sett. I övrigt är fiskarna mycket pigga och aktiva. Äter bra och så...
#7 - 22 augusti 2004 15:49
Men det syns inte minsta tecken på parasit... det kan vara det ändå alltså?
#8 - 22 augusti 2004 20:13
Det kan det säkert vara. Vetetusan vad jag ska hitta på :P Ska inspektera imorgon om dom fortfarande beter sig likadant.

Annons