rödklokrabba/krabba röd

#1 - 6 april 2008 15:32
jag köpte för två dagar sen en krabba. i djuraffären stod det iallafall att den hette "krabba röd". jag har läst på internet fram och tillbaka för att hitta om dessa måste ha en landdel eller inte.
behöver de det? , varför behöver dem det?

krabban har blivit lite luddig ser det ut som, är det en sjukdom eller är dem så?

Tacksamm för svar//Emeliefiskare:)

http://emelisaan.bilddagboken.se/p/show.html?id=189705253&directlink=1
bild av honom förvisso har Han benen uppe på glaset
#2 - 6 april 2008 16:59
Red smiling har jag nog sett att dom ibland heter, tyvärr vet jag inte det latinska men jag tycker inte att det ser ut som sesarma bildens.. Dom flesta ska ha landdel, varför vet jag inte, dom kanske andas eller så :P
#3 - 6 april 2008 17:04
När dem skickas ifrån utlandet så är det i en påse som är enbart fuktig fick jag reda på.
#4 - 6 april 2008 17:13
men det där luddiga jag pratade om, vad kan det vara? kan det vara partiklar från vattnet som har fäst sig på honom? är det isåfall farligt, eller är det en sjukdom han fåt?

//Emeliefiskare
#5 - 6 april 2008 17:25
När dem skickas ifrån utlandet så är det i en påse som är enbart fuktig fick jag reda på.

men har de två olika typer av andningsorgan då?
för de måste kunna ta up syre ur vattnet eftersom vissa har dem utan landdel, när jag frågade i djuraffären där jag köpte den så sa han att det inte behövdes någon landdel.
Det verkar ju som att de kan andas ovanför vattenytan, men behöver vara i en fuktig miljö. är det så att deras gällarna/andningsorganet måste vara fuktigt för att de ska kunna ta upp syre?
#6 - 6 april 2008 17:38
men har de två olika typer av andningsorgan då?

för de måste kunna ta up syre ur vattnet eftersom vissa har dem utan landdel, när jag frågade i djuraffären där jag köpte den så sa han att det inte behövdes någon landdel.

Det verkar ju som att de kan andas ovanför vattenytan, men behöver vara i en fuktig miljö. är det så att deras gällarna/andningsorganet måste vara fuktigt för att de ska kunna ta upp syre?
Jag har ingen aning om dem kan andas ovan ytan,men jag skulle tro att affären inte har en susning vad dem kan och inte kan,det du nämnde har jag hört så många gånger och svaren ifrån affären har varit fifty..fifty så trovärdigt var det tills jag hörde ifrån Zoo-Giganten att dem skickas utan vatten och dem behöver landel för att andas;)
#7 - 6 april 2008 18:18

Detta har även jag hört!!!!

Dom som har dom utan landdel ser säkert inte att krabban klättrar upp på tex pumpen eller liknande på natten.. Tror defenitivt att dom ska ha landdel
#8 - 6 april 2008 18:22
Jag läste någonstans att deras livslängd blir kortare om de inte har landdel.. Men jag kommer inte ihåg var.. :/
#9 - 6 april 2008 19:08
maria_ skrev:
Jag läste någonstans att deras livslängd blir kortare om de inte har landdel.. Men jag kommer inte ihåg var.. :/

Jag läste med det någonstans. jag tror det var en blogg på zoonen. men det var bara vad en kille hade erfarat. jag skulle vilja veta lite om hur deras andningsorgan fungerar för att få lite klarhet i det?

//Emeliefiskare
#10 - 6 april 2008 19:19
men det där luddiga jag pratade om, vad kan det vara? kan det vara partiklar från vattnet som har fäst sig på honom? är det isåfall farligt, eller är det en sjukdom han fåt?

//Emeliefiskare

någon som vet om luddet?
#11 - 6 april 2008 20:14
Jag kolla på en röd krabba här i stan och då rekomenderade dom mig en landdel..

Det finns däremot en svart krabba som kan klara sig helt i vatten sa han bakom disken..
Bilagor:
#12 - 5 maj 2008 14:08
Köpte också en Rödklokrabba igår. Min förra krabba var en annan sort som var jättetråkig. Men ingen utav dessa behöver landdel, finns många andra som behöver det.

Denna rödklokrabba är däremot jätterolig, springer runt och är livlig, den förra jag hade grävde ner sig nästan direkt och var bara framme på natten...
#13 - 11 februari 2010 18:54
Landdel!

jag köpte för två dagar sen en krabba. i djuraffären stod det iallafall att den hette "krabba röd". jag har läst på internet fram och tillbaka för att hitta om dessa måste ha en landdel eller inte.

behöver de det? , varför behöver dem det?

krabban har blivit lite luddig ser det ut som, är det en sjukdom eller är dem så?

Tacksamm för svar//Emeliefiskare:)

http://emelisaan.bilddagboken.se/p/show.html?id=189705253&directlink=1

bild av honom förvisso har Han benen uppe på glaset

Dom behöver definitift en landdel! annar dör dom inom 2-4 månader.
#14 - 11 februari 2010 18:58
Fishya skrev:
Dom behöver definitift en landdel! annar dör dom inom 2-4 månader.

isåfall är den redan död kolla datumet på första inlägget
#15 - 13 februari 2010 22:00
august1996 skrev:
isåfall är den redan död kolla datumet på första inlägget

ja det e den om hon inte fixade en landdel.
#16 - 4 mars 2010 11:06
Skaffade en sådan krabba igår.
Har ingen land-del och han är livlig
Han är bra klättrare på växter och försöker rymma hela tiden...
#17 - 4 mars 2010 15:10
Maackan skrev:
Skaffade en sådan krabba igår.

Har ingen land-del och han är livlig

Han är bra klättrare på växter och försöker rymma hela tiden...

De behöver en landdel även om de mest är i vattnet, de kanske inte tycker det är så kul att hänga på pumpen när de vill hämta luft, kanske därför de rymmer ibland, bevisar ju att de vill och kan vara ur vattnet:)har själv haft såna krabbor,den ena mest i vattnet, den andra mer på "land"
#18 - 8 mars 2010 20:29
Köpte 4 st rödklokrabbor för ungefär 3 månaders sedan, som till många andra här inne sa de att de inte behövde något land. Men efter ett tag så märkte jag hur de gillade att sitta uppe vid pumpen. Så jag köpte 3 st små stockar, så nu kan alla 4 gå upp och sätta sig om de vill. Räcker de med stockar som sticker upp? Eller ska de ha lite större landområde där de kan springa omkring om man säger så?
#19 - 8 mars 2010 21:01
Nu hade jag ett kar med uppbygd landdel av grus/sand då vi hade sköldpadda(tidigare) å krabban var nog lika mycket däruppe som i land, klättrade gärna upp på en sten som låg där. men har även haft en krabba i ett 250 lit med fiskar å där hade jag en stor rot som stack upp med en stor bit å det fungerade bra. märkte dock att de kan behöva var sin bit/del att vara på då de kan hävda revir å slåss annars:)men det är roliga varelser:D Välommen hit förresten
#20 - 9 mars 2010 00:29
Nu kan jag inte se bilden, men dom kan få problem med algtillväxt på skalet om dom inte får komma upp ur vattnet och torka i bland. Och dom ska definitivt ha någonstans där dom kan kila upp ovanför vattnet.
#21 - 9 mars 2010 07:21
Ja mina låg gärna t.o.m under "sollampan" som var över landdelen till sköldpaddan, så de tycker väl om att ligga å torka å "sola"sig fast sån speciallampa behövs ju inte men torka vill de ju:)

Annons