Rödstjärtad regnbågsfisk?

#1 - 3 september 2007 16:39
Hallo,

Herkules hade en fisk inne vid det namnet. Fanns inget latinskt namn, och det svenska namnet hittar jag då ingen info om :)

Någon som vet vilken regnbåge det kan vara?

/Stefan
#2 - 3 september 2007 19:07
Stew skrev:
Hallo,

Herkules hade en fisk inne vid det namnet. Fanns inget latinskt namn, och det svenska namnet hittar jag då ingen info om :)

Någon som vet vilken regnbåge det kan vara?

/Stefan

Undrar om den fisk du menar kan vara den som jag har (Madagaskar regnbåge, Bedotia geayi alt. Bedotia madagascariensis). Den såldes under namnet "rödkantsfenad regnbågsfisk" eller liknande. Detta tack vare att stjärt-anal-ryggfenan färgar ut ibland med en tydlig röd bord/kant. När så sker lyser det av rött!

[COLOR=#22229c]http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=60[/COLOR]
#3 - 3 september 2007 20:05
Skulle kunna vara Bedotian. Skulle även kunna vara Melanotaenia Nigrans, den verkar kallas "Red-tailed rainbowfish", fast den är nog inte så vanlig(?).
#4 - 3 september 2007 21:30
Jodå, nigrans förekommer i handeln.
#5 - 4 september 2007 06:42
Tackar för svaren :)

Madagaskar regnbåge är det inte...!
Melanotaenia Nigrans känns bättre :)

Varför kan inte alla börja använda de latinska namnen? Så slipper man missförstånd hela tiden...!

Tack igen!
#6 - 4 september 2007 17:12
Stew skrev:
Tackar för svaren :)

Madagaskar regnbåge är det inte...!

Melanotaenia Nigrans känns bättre :)

Varför kan inte alla börja använda de latinska namnen? Så slipper man missförstånd hela tiden...!

Tack igen!

Instämmer, min handlare är inte heller speciellt haj på dom latinska namnen, att jag som nybörjare kan mer ibland är inget gott tecken![:(!]

Annons