Rolig detalj.....! :)

#1 - 29 september 2008 15:58
Jag brukar slänga ner morot i karet, populärt bland snäckorna ( 3 äppel & 2 tiger ). Nu har det visat sig väldigt poppis bland mina Amano också, så pass att " bajs-strängen " som man så tydligt ser genom deras skal och som vanligtvis är mörkgrått/svart, numera är orange! :D

Har nu fått räkor med oranga ränder i kroppen, kul! :D
Guest
#2 - 29 september 2008 16:08
Härligt! :-)
Karotinfärgade räkor, låter som ett mer naturligt färgmedel med...
#3 - 29 september 2008 17:15
Lär provas! :)
#4 - 29 september 2008 17:40
Jag känner igen det där, fast jag fick någe specialfoder som är rött för bättre färger på fisken, så fan heller... förutom skiten då... man ser precis när man gett och dagen är kommen för andra änden.
Och räkorna har röda fina ränder *s*

Morot kanske man skulle ge, brukar ge potatis mm.
Kokar du först?
Potatis ger jag rå nämligen.
#5 - 30 september 2008 06:21
Jag ger rå morot, skalar och sköljer givetvis men inget annat.

Man ser verkligen djupa " diken " i moroten där de har ätit av den, och fort går den åt :p. Brukar ge ca 1/3-1/2 åt gången, tar ett par dagar så är den borta. Nackdelen är att vattnet kan bli lite grumligt men det är det värt :D.

Hur funkar det med potatis? Vilken sort ska man välja? Kan tänka att vissa sorter gör vattnet väldigt grumligt?
#6 - 30 september 2008 07:08
fengwall skrev:
Jag ger rå morot, skalar och sköljer givetvis men inget annat.

Man ser verkligen djupa " diken " i moroten där de har ätit av den, och fort går den åt :p. Brukar ge ca 1/3-1/2 åt gången, tar ett par dagar så är den borta. Nackdelen är att vattnet kan bli lite grumligt men det är det värt :D.

Hur funkar det med potatis? Vilken sort ska man välja? Kan tänka att vissa sorter gör vattnet väldigt grumligt?

spännande.. Det måste jag prova men man ska väl inte låta den ligga i 2 dagar utan bara typ en halv dag??!!
Det är väl därför vattnet blir grumligt... :D Lägga ner den på kvällen och ta upp resterna på morgonen... ;)
#7 - 30 september 2008 13:32
Det beror lite på, ibland kan den ligga rätt länge utan att det påverkar vattnet. Man får väl anpassa storleken på moroten till hur många som ska äta och hur snabbt det brukar gå åt ;)

Det är hur som helst väldigt roligt att se hur poppis det blir :D.

Någon som har andra " grönsakstips "?
#8 - 30 september 2008 13:40
Här kommer en liten bild, hoppas att det funkar....:p
#9 - 30 september 2008 13:51
fengwall skrev:

Jag kör enbart på fast potatis.
Sorten spelar nog roll för ibland kastar sig allt i karet över bitarna och ibland rör dom inte skivorna ens.
Men handlar på maxi så kollar aldrig sort mer än att det är fast.
#10 - 30 september 2008 15:21
Tack för tipset, ska pröva det nästa gång! :)
#11 - 5 oktober 2008 11:47
Tack erikmoose för ny idé om potatis, uppskattas av alla sorter :D
#12 - 5 oktober 2008 12:42
Det var ju bra =)
Morot var dock ingen hitt här.
Ratades totalt *skratt*
Så man får fortsätta knapra på dom själv!

Annons