Rolig fisk till 100l?

#1 - 31 augusti 2006 18:55
Finns det någon bra fisksort som passar in på det här:

- fredlig (väldigt viktigt)!
- snygg (finns iofs inga fula fiskar :p)
- över botten (malar har jag så det räcker ;))
- helst från sydameríka (är lite soppa nu)
- sen e det ju alltid ett + om den inte äter på växterna:)

De fiskar som nu finns i karet är; en ancistrus, ca 13 corydoras, 6(?) kilfläcksrasboror, en platy. Det börjar bli lite tomt över bottnen eftersom kilfläcksrasbororna är så gamla att de nu börjar försvinna.

Jag vägrar att sälja malarna så därför blir det helt enkelt så att det får bli sydamerikanskt. Jag har kvar de andra tills de dör(kommer iofs dröja ngr år), men från och med nu tänker jag bara köpa sydamerikanskt;)

Hoppas det finns nån kunnig människa som vet nåt som passar in:)
#2 - 1 september 2006 04:51
Kanske någon Apistogramma skulle passa dig i så fall. kolla in på zoopets arkiv och kolla.
Vad spelar det för roll om du annars tar tex någon liten Gurami, tex honungsgurami eller dvärggurami men dessa är ju iofs från Asien.
Om du inte måste ha ett biotopriktigt kar, så är det inte något fel alls att ha lite fisksoppa.
#3 - 1 september 2006 17:04
[quote=ansjo]Kanske någon Apistogramma skulle passa dig i så fall. kolla in på zoopets arkiv och kolla.
Vad spelar det för roll om du annars tar tex någon liten Gurami, tex honungsgurami eller dvärggurami men dessa är ju iofs från Asien.
Om du inte måste ha ett biotopriktigt kar, så är det inte något fel alls att ha lite fisksoppa.[/quote]
Är inte de väldigt revirhävdande?
De är jättesnygga, men jag har fått för mig(efter vad jag sett i affärerna) att de jagar bort alla andra:confused:

Någon med erfarenhet som vet?
Annars skulle jag gärna ha nått sånt i karet:D

För mig spelar det ingen roll om det är en biotop, bara fiskarna trivs(samma ph-värden m.m);)
#4 - 1 september 2006 17:26
jag är nog också inne på centralamerikanska fjärilsciklider, ex. någon apistogramma.

annars kanske kampfisk? eller så kan du satsa på bara några malar och ett stim småfiskar, ex neontetra.
#5 - 2 september 2006 16:40
Men är de inte revirhävdande(fjärilscikliderna)? Ingen som vet av egen erfarenhet?

Neontetror är ju så tråkigt, iaf den vanliga sorten. Kanske de svarta?
#6 - 2 september 2006 16:49
Revirhävdande kan de vara under leken, men de gör inte en fluga förnär utan bara jagar iväg dem.
#7 - 2 september 2006 16:54
[quote=Fellan]Neontetror är ju så tråkigt, iaf den vanliga sorten. Kanske de svarta?[/quote]
Om du nu ska skaffa tetror, varför inte blanda "vanliga" neontetror med svarta neoner? (t.ex. 15+15)
Det tycker iaf jag är snyggare än att bara ha en av dessa.

Edit: Och fjärilsciklider är ju aldrig fel! ;)
#8 - 3 september 2006 18:49
[quote=ansjo]Revirhävdande kan de vara under leken, men de gör inte en fluga förnär utan bara jagar iväg dem.[/quote]
Är du säker, de fjärilsciklider jag har sett har jagat bort alla andra fiskar. Kanske det bara var så att de på affären inte mådde bra i akvariumet eller nåt då, för de jagade ständigt bort alla andra fiskar
även en ciklid som var ensam jagade iväg alla fiskar. Varför gjorde den så då?

Kanske får gå och kika om de har kvar några nu...
[quote=sockerconny]Om du nu ska skaffa tetror, varför inte blanda "vanliga" neontetror med svarta neoner? (t.ex. 15+15)
Det tycker iaf jag är snyggare än att bara ha en av dessa.

Edit: Och fjärilsciklider är ju aldrig fel! ;)[/quote]
kanske blanda ja, det låter kul :)

ciklider eller tetror, hmmm....
#9 - 4 september 2006 05:17
Ursprungligen postat av ansjo

Revirhävdande kan de vara under leken, men de gör inte en fluga förnär utan bara jagar iväg dem.

[quote=Fellan]Är du säker, de fjärilsciklider jag har sett har jagat bort alla andra fiskar. Kanske det bara var så att de på affären inte mådde bra i akvariumet eller nåt då, för de jagade ständigt bort alla andra fiskar[/quote]
Förmodligen var det en hanne som insåg att det fanns det en eller flera rödbukade lekmogna quinns i karet, och då jagade han bort de andra hannarna. :)

ciklider eller tetror, hmmm...

Varför inte både och? Kanske inte större ciklider, men fjärilsciklider och tetror går hur bra som helst. Även skalarer och tetror brukar även funka helt ok.
#10 - 4 september 2006 19:54
[quote=sockerconny]
Varför inte både och? Kanske inte större ciklider, men fjärilsciklider och tetror går hur bra som helst. Även skalarer och tetror brukar även funka helt ok.[/quote]
Skalarer? Aldrig i livet! Inte i mitt kar inte, det skulle ju vara djurplågeri:p

Annons