Rolig fisk tillsammans med Räkor i 110?

#1 - 26 augusti 2012 13:50
Hej! När jag startade mitt 110 liters följde det med ett par räkor från mitt 30 liters räkakvarium. Idag ser det ut som om jag har hundratals blodröda räkor i akvariet ( som av någon anledning är mycket finare än i mitt räkakvarium), och det känns som om det vore synd att gå miste om dessa. Tyvärr har räkorna också gjort det svårt att hitta några roliga fiskar att hålla i akvariet eftersom de lätt blir mat. Jag har provat fjärilsciklider, och visst fick de i sig någon räka då och då, men jag hade tillräckligt många räckor för att hålla beståndet uppe. Men fjärilscikliderna var svåra att hålla vid liv och de blev alltid sjuka och dog i slutändan.

Så just nu har jag bara räkorna, citrontetror och pansarmalar i akvariet och det känns väldigt tråkigt. Är det någon om har en bra idé på någon rolig fisk som går att hålla i akvariet tillsammans med räkorna ? En " huvudattraktionsfisk" så att säga. Det gör inget om den är stor nog att få i sig en räka då och då, men den ska helst inte kunna utrota hela beståndet...
#2 - 26 augusti 2012 14:55
jag har Iriatherina werneri i mitt lilla kar med räkor och dom är jätte roliga (du kan söka på dom på youtube). dom är ganska små så jag vet inte om du tycker dom passar bra in.
#3 - 26 augusti 2012 15:46
Ap. Borelli skulle jag överväga. De är snygga och trevliga.
Galaxyrasbora är annars trevlig - men inte så stor och kanske räcker det med ett stim.
#4 - 26 augusti 2012 16:45
Borelllin är nog inget vidare om man vill ha räkorna kvar, det som kan gå in i munnen kommer även att göra det;).
Däremot har jag tex Sundadanio axelrodi i mitt ena räkkar, och de funkar skitfint ihop. Även olika sorters rasboror funkar fint, och det finns många att välja mellan:)!

Annons