Nej, har ingen erfarenhet av Pseudomystus siamensis, men jag är sugen på den :p Den kinesiska algätaren är ingen mal, och faktiskt så har jag aldrig haft nå´n, och känner mig inte så sugen på en heller, annars känns det ju som det är en fisk som många nybörjare verkar bli pålurade när de vill ha en algätare, kanske för att den brukar säljas som just algätare, men vad jag vet är den inte särskilt bra på att äta alger. Tror inte den är så glupsk på småfisk, däremot blir den tydligen ganska grinig och territoriell när den växer till sig, och vad jag har hört kan den sätta sig på sidorna på stora fiskar, som t.ex dina silverhajar och praktbotior. Dessutom tror jag den kan gå extra hårt åt liknande arter, som siamesisk algätare.
Om du kan tänka dig att bryta det asiatiska temat, så finns ju annars släktena Megalechis och Callichthys (även kallade långsträckta pansarmalar, Megalechis är väl det vanligaste släktet av de två, och det är de jag sett säljas som långsträckta pansarmalar), de brukar bli mellan 15 och 20 cm, och är fredliga, och har inte uppfattat dem som särskilt svåra på småfisk, men kan störa lugnare fiskar genom sitt omkringbökande. Jag har tre Dianema urostriata, som jag gillar skarpt, och försöker få tag i fler. Men alla dessa är ju då sydamerikaner.
Hara hara är jag riktigt nyfiken på, har bett "min" butik att ta in den, men det är tydligen lättare sagt än gjort.