Rom från pansarmalar!

#1 - 23 november 2006 17:52
Har till vår glädje :D upptäckt rom i vårt ena akvarium. Den sitter fäst på växter och kommer mycket troligt från vårt par av metallpansarmalar som vi sett leka under några dagar. Eller från våra ancistrus, men hannen vaktar inte dessa och de ligger på "fel" ställe för att vara deras (högt upp, nästan vid ytan). Har någon fött upp pansarmalar? Vad behöver man tänka på? Tacksam för svar. :confused:
#2 - 24 november 2006 03:57
Sitter rommen bland växter och det inte är sniglar som lagt ägg så är det mkt möjligt dina Corydoras Aneus, det är en lättlekt corydoras och leker ofta efter ett vattenbyte. De är ganska produktiva och kan lägga flera hundra ägg då de kommer igång. Då jag tar hand om ägg från Corydoras så nyper jag av växtdelar de sitter på o placerar i ett helt oinrett akvarium med lågt vattenstånd..(samma vatten som där äggen las ). Det tar några timmar innan äggen blir hårda efter det att de lagts så att flytta dem då är säkrare.Tiillsätter ngt antimögel medel som finns att köpa i akvarieaffären och har i en syresten. Ser man att ägg angrips av mögel så kan man försök att ta bort dem med en picett. Äggen blir uppätna av andra fiskar eller föräldrarna om de finns kvar.. ngn gång har man tur att en del kläcks o kan tom dyka upp ngn enstaka ungfisk som lyckats att hitta ngt att äta om man har tät växtlighet. Men ska du vara säker på att lyckas så för du över äggen till ett litet akvarium, 12 liter brukar jag ta. Då de kläcks så börjar jag sakta att fylla på med friskt vatten o sakta höjer vattenståndet. Att föda upp dem är inget problem om man matar med nykläckt artemia, men vattenkvalitén är viktig o jag gör dagligen små vattenbyten då de väl börjat att äta.

Att föda upp dem utan artemia har jag inte testat..

Lycka till
Hälsn Robban
#3 - 24 november 2006 05:45
intressant robban. brukar det överleva några om man bara låter det vara?

har 3 st albino pansarmalar (vet att det är lite) som jag har haft länge, men aldrig sett någon form av lek på dom.. är dom svårlekta eller vag gör man för fel om dom inte leker? vattenvärdena är bra och övriga fiskar i karet leker och får ynel ca en gång i månaden (ungfödare)
#4 - 24 november 2006 06:44
Jag läste nyligen en tråd fär någon hade kört följande mteod för att få pansarmalar att leka.

Mata med frysta mygglarver en tid (ej säker på hur länge)
Gör ett vattenbyte med kallt vatten så attt tempen tillfälligt sänks

Tydligen simulerar man regnperiod på det sättet och detta triggar dom till lek.
#5 - 24 november 2006 08:00
Vad gäller detta att föda upp corydoras enligt naturmetoden så är det inget man brukar göra, då det är svårt att få ynglen att hitta mat + att föräldrarna dammsuger botten efter saker som går att äta och då åker små corydoras yngel med.. Men jag har fått Corydoras yngel enstaka ggr som dykt upp som på ngt vis klarat sig. Bl.a kom det 2 stycken Corydoras Juhlii yngel fram bland föräldrar och Fjärilsciklider för en del år sedan.. jag visste inte ens att de hade lekt.. Så det kan dyka upp en o annan om man har tur..

Det Peter pratar om är precis så man brukar göra för att få dem att komma igång med lek.. mkt god mat ett tag, vattenbyte o då sänka temperaturen 2-3 grader...

Det man också ska tänka på att de flesta Corydoras helst leker i grupp, så mkt enklare att få dem intresserade av lek om de går i grupp än om man har bara 2 eller några fiskar, men jag har haft lek av just Corydoas Aneus med 2 fiskar i akvariet också.. så finns inte ngn regel utan undantag.
#6 - 24 november 2006 08:32
Jag har 2 albino som har lekt ett flertal ggr men varför vet jag inte. De har bara vart 2 och inte fått nån speciell mat eller nåt... Kanske kände för det.
Men mina metallpansarmalar som jag har haft i snart ett halvår, leker inte trots att mina 2 honor (4 hannar) (men nu bara 1 hona o 1 hane, har gett bort resten) varit tjocka nästan hela tiden...
#7 - 24 november 2006 19:28
Men de flesta albino malar är samma som metallpansar malen.. så troligen är det samma fisk, men du har 2 albino och några vanliga... bägge är Corydoras Aneus.. det finns även albino variant på fläckig pansarmal, men den är mkt mer ovanlig.. så troligen är det samma fisk du har, men olika grundfärg¨

albino aneus

http://alt.sirdir.ch/fische/mpw.html

vanlig aneus

http://www.maanvis.nl/aneus.htm
#8 - 24 november 2006 20:21
Tack för alla svar det är helt suveränt att kunna fråga såhär.
Har lagt växten i en yngelbalja med rommen på.
Så nu är det bara att vänta och se.
Finns det någon som har ett tidsperspektiv på hur lång tid det tar.

Lennart
#9 - 24 november 2006 20:26
plehr skrev:
Tack för alla svar det är helt suveränt att kunna fråga såhär.

Har lagt växten i en yngelbalja med rommen på.

Så nu är det bara att vänta och se.

Finns det någon som har ett tidsperspektiv på hur lång tid det tar.

Lennart

Jäklar i min låda det går fort :)kollade i yngelbaljan nu och det kryllade av mm stora yngel där. imorrn får man dra till Zooaffärn och köpa någon mat kan man få råd och hjälp.
#10 - 27 november 2006 19:13
Roligt med dina yngel... det tar ju ett tag innan de ska börja att äta. Jag har inte testat att föda upp Corydoras barn med annat än Artemia, möjligt det kan funka med annat också... men roligt att det gått så här bra o berättade vidare hur du lyckas eller behöver fråga vidare. Har väl ynglen börjat att äta så är det viktigt med vattenbyten , men det är en härlig syn till slut med en massa små corydoras ungfiskar ska du veta.. då det myllrar på bottnen med fiskar som ser ut som sina föräldrar men i miniformat

Annons