Rom, men från ?

#1 - 30 mars 2007 08:43
Hejsan,
Har inte en aning om vart jag skulle skriva min fråga eftersom den innehåller flera olika fiskar..

Jag kom hem till mitt akvarium igår och då satt det massa rom på pumpen, vet inte hur länge dom setat eftersom jag varit borta tre dagar men skulle tro att de inte setat länge, har massa malar i det akvariet så jag tror att dom har ätit upp det om det setat länge.. Nu är frågan vilken fisk kan det vara från? jag har Silverhaj (har lekt i säkert 2 veckor innan jag åkte), Scalarer ( köpta för en vecka sen), Lykttetror (tror att det är för mycket och för stor rom för att vara dessa) och små koi/guldfisk yngel.. (tror att dom är för unga). När kan man tidigast se om det blir något av romen?

Gren
#2 - 30 mars 2007 08:48
Är det många romkorn som sitter tillsammans eller är sitter de lite överallt? Färg på romkornen?
Har du sebrasniglar?
#3 - 30 mars 2007 08:53
Silverhaj har jag ingen aning om hur dom leker, Scalarer är nog dom skyldiga, dom gillar att leka på pumpen ... i alla fall hos mig. Lykttetror är romspridare, så dom kan det inte vara. små koi/guldfisk yngel, förmodligen inte könsmogna och dessutom romspridare. De romkorn som fortfarande är transparent och inte kritvit är vid liv. Scalarerom kläcks rätt tidigt, efter 2-3 dygn.
#4 - 30 mars 2007 08:56
Dom satt tillsammans i en ring på ca 5 cm i omkrets(tätt tillsammans). Endel är vita och andra är genomskinliga.

Det enda jag är säker på är att det inte är sniglarna (vet inte vad det är för sort) men jag har sett de äggen tidigare och dom är pytte pytte små dom här är större svårt att säga hur stora.
#5 - 30 mars 2007 09:00
Det brukar synas ganska väl om det är som Tant Nancy (och även jag) tror att det är skalarerna som lekt. De brukar vakta rommen ganska duktigt och jaga iväg de andra fiskarna som kommer i närheten.
Vaktar inte skalarerna rommen, så kan du ganska snabbt utesluta dessa isf.
#6 - 30 mars 2007 09:03
Jag tog bort romen ur akvariet till yngelkasse (kanske var dumt) tänkte inte på att det var någon som vaktade fast det är ju inte omöjligt... Vi får väl se om det blir någon fisk av det snart förhoppningsvis..

Om det är Scalarerna ska man låta den vara kvar i akvariet då eller? Mina malar äter allt (massor fått yngel 6ggr sen jul)..
#7 - 30 mars 2007 09:07
Tycker också det låter som skalarerna, men som ansjo säger så borde det märkts på deras beteende. (Dessutom är det bra att låta äggen sitta kvar om de var skalarerna.) Hur stora är skalarerna?
Silverhajarna lär det knappast vara då jag förstått att de är väldigt svåra att få lek på (om ens någon lyckats?)...
Men du skriver att du har massa malar i det karet, finns det ingen möjlighet att det är någon av dem? Vad är det för malar du har?
#8 - 30 mars 2007 09:09
Rommen måste få friskt syrerikt vatten på sig hela tiden och det får de lättast genom att låta rommen vara kvar hos föräldrarna. Det går att föda upp på artificiellt sätt med men är lite bökigare.
Om du tänder en liten lampa på natten så klarar de säkert av att hålla dina malar borta med. Det kan ta ett par lekar innan de fått in flytet och klarar av att dra upp sin rom till yngel.
#9 - 30 mars 2007 09:11
Scalarerna är ca 4-5 cm stora...

Malarna är det inte deras rom är rödare och dom lägger dom i en snäcka och hanen vaktar tills de är yngel... Vet inte vad dom heter exakt men tror det är ancistus eller hur det nu stavas.. :)
#10 - 30 mars 2007 09:13
Ok.. Nu ligger romen i yngelskasse vid pumpen, men nästa gång får det vara kvar om det är så att det inte blir något denna gång..
#11 - 30 mars 2007 09:28
Gren78 skrev:
Scalarerna är ca 4-5 cm stora...

Är skalarerna inte större så är det tveksamt att det är dessa:confused: .
#12 - 30 mars 2007 09:28
Eftersom scalarerna är så små, så är det ju inte säkert att de vaktade rommen... Det kan ta ganska många gånger innan de kommer på hur man gör, och somliga lär sig ju aldrig... Jag har just nu 150 scalareyngel hemma... och jag kan säga att det krävs ordentligt med utrymme för att få dem att växa upp...
#13 - 30 mars 2007 09:35
Det ska bli kul att se om det blir något... man ser små svarta prickar i dom genomskinliga äggen.. Utrymme för dom att växa upp finns det såjag hoppas det blir några iaf...

150 st, lägger dom så många på en gång? Räknade på ungefär dom i yngelkassen och det är ca 40 st.. men det kan ju vara några som är uppätna och sen är nog kanske mina lite mindre..:)
#14 - 30 mars 2007 09:39
Gren78 skrev:
Det ska bli kul att se om det blir något... man ser små svarta prickar i dom genomskinliga äggen.. Utrymme för dom att växa upp finns det såjag hoppas det blir några iaf...

150 st, lägger dom så många på en gång? Räknade på ungefär dom i yngelkassen och det är ca 40 st.. men det kan ju vara några som är uppätna och sen är nog kanske mina lite mindre..:)

Det ska bli spännande att se vad det blir av dem... se till att du har mikromask och artemia sedan... för dom var lite kinkiga på maten när dom var nykläckta...

Mina scalarer är ganska stora och dessutom vildfångade, så det kanske påverkar mängden rom... tror faktiskt att dom kan få ännu flera ... har hört om kullar på 300 stycken har jag för mig...
#15 - 31 mars 2007 15:52
Nu har en del romkorn fått "svans", ser ut som ynglen försöker ta sig ut ur ägget men de har hållt på så ett tag och inget har hänt men vi hoppas att det blir nå resultat snart
#16 - 31 mars 2007 16:07
Hur tog du bort äggen om de satt på pumpen?
#17 - 31 mars 2007 16:28
Jag tog upp pumpen och skrapade ner dom i yngelkassen...
#18 - 31 mars 2007 16:30
Om det är scalarer så har äggen svans rätt länge innan de börjar simma... typ en vecka eller nåt... Vad är det för färg på dem nu då???
#19 - 31 mars 2007 16:32
Svårt att säga men grå/genomskinliga..
#20 - 31 mars 2007 16:59
Skulle ju kunna vara scalarer då... De brukar sitta fasthäftade vid underlaget med en tråd lixom... men jag vet inte hur det blir när man tagit loss dom från underlaget...
#21 - 31 mars 2007 17:12
Vi får väl vänta en vecka och se om dom börjar simma omkring..
#22 - 31 mars 2007 18:36
spännande :)
#23 - 17 april 2007 10:50
Glömde ju skriva in att dom dog, dom låg länge och sprattlade i yngel akvariet men klarade sig inte..

Sitter just nu och tittar på hur dom lägger rom på pumpen igen...:) Denna gång får dom sitta kvar, dom är väldigt agresiva mot dom andra fiskarna i akvariet, så vi får vänta och se igen.. :)

Annons