Rom på gång?

#1 - 10 mars 2009 22:31
Alla 4 scalarer simmar runt med könen ute om man säger, verkar vara 2 hanar och 2 honor. De håller ihopa 2 och 2, 2 bakom rötterna och de andra 2 där framme. Tycker att de verkar lite aggresivare än vanligt också. Har inte sett någon rom men de brukar inte simma runt och visa vilket kön de tillhör annars, eller?

Scalarerna går i detta karet.
[ATTACH]18182[/ATTACH]
#2 - 11 mars 2009 08:46
Det låter som om de kommit i lekstämning. Mina brukar inte heller visa nåt förrän strax innan och under lek. Ökad aggressivitet stämmer ju oxå in. :)
#3 - 11 mars 2009 14:40
Marisch skrev:
Det låter som om de kommit i lekstämning. Mina brukar inte heller visa nåt förrän strax innan och under lek. Ökad aggressivitet stämmer ju oxå in. :)

Vet inte riktigt vad de sysslar med där bakom rötterna, eller om man någonsin får se några småttingar, vi får se! :)
#4 - 11 mars 2009 14:43
NIC skrev:
Vet inte riktigt vad de sysslar med där bakom rötterna, eller om man någonsin får se några småttingar, vi får se! :)

Ja nåt "fuffens" har de säkert för sej.;)
#5 - 11 mars 2009 14:46
Marisch skrev:
Ja nåt "fuffens" har de säkert för sej.;)

Garanterat!
Svårt att se vad bara..
#6 - 11 mars 2009 20:59
Fortfarande bara 2 av de som visar sig framför rötterna medans de andra 2 har varit bakom i ett par dagar nu..
#7 - 18 mars 2009 17:40
NIC skrev:
Fortfarande bara 2 av de som visar sig framför rötterna medans de andra 2 har varit bakom i ett par dagar nu..

Håller tummarna!!
#8 - 20 mars 2009 18:12
Sådärja, nu har de lagt en fet romkaka på glaset i främre vänstra hörnet.
Dock så var det inte det paret som jag trodde var på G.
Såg det andra paret rengöra en rot till perfektion igår. När jag kom hem idag så var hanen i det paret som inte lagt rom rejält tilltygad runt munnen och honan helt ärrig över huvudet och kroppen.., de fajtades ganska rejält igår, och har säkert fått ett par örfilar av de havande också.. Ska bli kul att se hur länge rommen klarar sig! :)
Bilder kommer!
Bilagor:
#9 - 20 mars 2009 18:16
Fattar inte hur du lyckas när dem gick hos mig blev det aldrig nåt fast dem la ägg ett par gånger,så jag håller tummarna att det blir nåt plus att jag kanske får några avkommer att mata Grolle med...:-)
#10 - 20 mars 2009 18:35
Fattar inte hur du lyckas när dem gick hos mig blev det aldrig nåt fast dem la ägg ett par gånger,så jag håller tummarna att det blir nåt plus att jag kanske får några avkommer att mata Grolle med...:-)

Hehe.. Undrar om det blir något bara... funderar på att flytta över det andra paret som är rejält tilltygade båda två till ett annat kar, men då kommer de käka upp alla svärdisyngel... Och flyttar jag de till köket så käkar de upp alla endlersen.. Svårt det här alltså... [:o]:);)

Har Grolle käkat upp alla endlersen du fick?
#11 - 20 mars 2009 18:39
NIC skrev:
Hehe.. Undrar om det blir något bara... funderar på att flytta över det andra paret som är rejält tilltygade båda två till ett annat kar, men då kommer de käka upp alla svärdisyngel... Och flyttar jag de till köket så käkar de upp alla endlersen.. Svårt det här alltså... [:o]:);)

Har Grolle käkat upp alla endlersen du fick?
Dem ser jag aldrig mer:ddu har väl 225 karet??eller där har du en massa yngel kanske
#12 - 20 mars 2009 19:25
Snygga rötter du har NIC och lycka till med kaviaren...:d
#13 - 20 mars 2009 19:44
Snygga rötter du har NIC och lycka till med kaviaren...:d

Tackar tackar! :)
#14 - 20 mars 2009 19:48
Lite kassa bilder...

Honan.
[ATTACH]18420[/ATTACH]

Närbild, (om än suddig) på fjåset.
[ATTACH]18421[/ATTACH]

Kagan.
[ATTACH]18422[/ATTACH]
#15 - 20 mars 2009 20:16
Håller på att ladda upp en rulle på det hela så ni får se vad de sysslar med...!
#16 - 20 mars 2009 20:47
Rulle upplagd!

" target="_blank">
#17 - 20 mars 2009 21:03
NIC skrev:
Lite kassa bilder...

Honan.

[ATTACH]18420[/ATTACH]

Närbild, (om än suddig) på fjåset.

[ATTACH]18421[/ATTACH]

Kagan.

[ATTACH]18422[/ATTACH]

Hoohohooo!:D Fjåset... ja, jävlar vad härligt! Det är faktiskt inte så långt ifrån götebosskans Fjaset, eller som jag har hört i en liten skön by straxt utanför Lysekil, på det glada 80-talet, då man inte riktigt kunde stava till "stängd gylf" och skulle till. Tjejen; "Faaen, va' synd på en så'n utomskärs - det går inte, här é skaldjur i fjaserian!
#18 - 20 mars 2009 21:19
MaxB skrev:
Hoohohooo!:D Fjåset... ja, jävlar vad härligt! Det är faktiskt inte så långt ifrån götebosskans Fjaset, eller som jag har hört i en liten skön by straxt utanför Lysekil, på det glada 80-talet, då man inte riktigt kunde stava till "stängd gylf" och skulle till. Tjejen; "Faaen, va' synd på en så'n utomskärs - det går inte, här é skaldjur i fjaserian!

Hehehe!!
Alltid kul med ord!! :d:p:p
#19 - 20 mars 2009 21:30
NIC skrev:
Hehehe!!

Alltid kul med ord!! :d:p:p

Ja, till och med jag flabbade gott när hon sa det! Det var bara att gå upp på hotellrummet och - blinka lila!:d
#20 - 20 mars 2009 21:40
MaxB skrev:
Ja, till och med jag flabbade gott när hon sa det! Det var bara att gå upp på hotellrummet och - blinka lila!:d

You dirty boy... [:-159]:p

Kollade precis kagan och de jäklarna har redan käkat upp nästan allt...!!
Fuskade ner det sista 20 talet ägg i en kasse.. [:o][:o]
Lets see..
#21 - 20 mars 2009 22:30
Så det blev rom till slut iaf.:D Synd att de käkade upp dem. Är det första gången de leker?
#22 - 21 mars 2009 19:31
Det är första gången de leker när jag har dom. Eller andra blir det nu eftersom det andra paret nu också har lagt en kaka på en rot!!
Förväntar mig ingenting, kul om de överlever såklart men det är ett jäkla meck att byta vatten varje dag, föda upp artemia varje dag osv... Delikata problem va!? ;)
Har försökt att flytta det ena paret men det visar sig vara stört omöjligt så de får gå ihop i fortsättningen också, och gnabbas bäst de vill...
#23 - 21 mars 2009 20:45
Ja jisses vilka problem man skaffar sej.:d Jag har fött upp två kullar hittills, och det är som du säger, nedrans massa extrajobb. Men kul ändå. Hoppas det blir några överlevare.
#24 - 21 mars 2009 21:12
Marisch skrev:
Ja jisses vilka problem man skaffar sej.:d Jag har fött upp två kullar hittills, och det är som du säger, nedrans massa extrajobb. Men kul ändå. Hoppas det blir några överlevare.

mAN VET ALDRIG! :)
#25 - 22 mars 2009 18:49
Då har rommen klarat sig över natten, får se hur långt det går denna gången.
Sitter säkert 300 ägg på roten, bilder kommer.
Inte dåligt med två par som leker med en dags mellanrum.. :)
#26 - 22 mars 2009 18:56
NIC skrev:
Då har rommen klarat sig över natten, får se hur långt det går denna gången.

Sitter säkert 300 ägg på roten, bilder kommer.

Inte dåligt med två par som leker med en dags mellanrum.. :)
Fattar inte vad du har som jag inte hade[:(][:(][:(][:-5][:-118][:-118]hela ditt hus måste vara som ett Harlem för alla:dPs ungarna tackar för allt idag:)
#27 - 22 mars 2009 19:13
Fattar inte vad du har som jag inte hade[:(][:(][:(][:-5][:-118][:-118]hela ditt hus måste vara som ett Harlem för alla:dPs ungarna tackar för allt idag:)

Hehe.. Jag antar att du menar HAREM! :d;)
Ja, det var ju jäkelen vad det har ynglats av sig nu det senaste!!

No worries!
Synd att det inte var Antons tröja, undrar vems den kan vara!!!! :confused:
#28 - 22 mars 2009 19:20
Här har ni en länk till rullen.
" target="_blank">

Tjejen som tjötar i bakgrunden..
#29 - 22 mars 2009 19:40
Lite bilder.

En rejäl kaka.
[ATTACH]18466[/ATTACH]

Helbild. (Fortfarande lite rötter som ligger på nedtyngning)
[ATTACH]18467[/ATTACH]

Helbild med inringning av kagan.
[ATTACH]18469[/ATTACH]
#30 - 22 mars 2009 21:36
Tror inte att de har fattat att de ska ta bort de 2 ruttna äggen...
#31 - 23 mars 2009 08:19
Då har rommen klarat sig ännu en natt! :)
De verkar inte fatta att de ruttna äggen måste bort, så jag får själv peta bort dom vilket resulterar i att man drar bort ett par friska ägg varje gång..
#32 - 23 mars 2009 09:35
Fan vad najs! Congrats!
Håller tummarna för att det går vägen. Mina små har klarat sig utan artemiakläckning o så vidare, så är där bara ingen som käkar upp dem så borde de klara sig på smått skit som ligger eller flyter omkring... :)

iofs är det mina inte skalarer men borde inte vara alltför stor skillnad juh... :)
#33 - 23 mars 2009 12:03
NIC skrev:
Då har rommen klarat sig ännu en natt! :)

De verkar inte fatta att de ruttna äggen måste bort, så jag får själv peta bort dom vilket resulterar i att man drar bort ett par friska ägg varje gång..

Så har det varit för mina oxå. Fast jag lät det vara. Det funkade ändå.
#34 - 23 mars 2009 12:04
Marisch skrev:
Så har det varit för mina oxå. Fast jag lät det vara. Det funkade ändå.

Ja, nu skiter jag i det, de får klara sig själv...
#35 - 23 mars 2009 16:23
Kanske 40-50% rom kvar, resten e vita...
#36 - 24 mars 2009 18:00
NIC skrev:
Ja, nu skiter jag i det, de får klara sig själv...

Det var jätte mkt vita (lite luddiga) ägg som mina scalarer inte brydde sej om att rensa bort men det blev ändå en massa bebisar.
Har just nu ca 100 kronor i mitt kar :d. Alltså 100 st som har en 1 kronas storlek.
Jag har faktiskt inte behövt byta mkt vatten kanske för att jag har 2st bra pumpar men jag har jobbat med att kläcka artemian fast nu får dom torkad och cyklops.
Lycka till!
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2340886
#37 - 24 mars 2009 20:02
lulli skrev:
Det var jätte mkt vita (lite luddiga) ägg som mina scalarer inte brydde sej om att rensa bort men det blev ändå en massa bebisar.

Har just nu ca 100 kronor i mitt kar :d. Alltså 100 st som har en 1 kronas storlek.

Jag har faktiskt inte behövt byta mkt vatten kanske för att jag har 2st bra pumpar men jag har jobbat med att kläcka artemian fast nu får dom torkad och cyklops.

Lycka till!

Där ser man, annars så brukar ju scalarer vara ganska känsliga.
Drog upp ett 50-tal småscalarer för ett tag sen, de dog en efter en när jag började slarva med vattenbyten...
#38 - 26 mars 2009 20:58
Blev inget av den andra leken heller, men nu precis innan jag åkte till MAF-mötet så la det första paret en ny kaka på insugsröret.
3 ggr på 6 dagar är inte fy skam!!
Får se vad som händer...
#39 - 26 mars 2009 22:43
NIC skrev:
Blev inget av den andra leken heller, men nu precis innan jag åkte till MAF-mötet så la det första paret en ny kaka på insugsröret.

3 ggr på 6 dagar är inte fy skam!!

Får se vad som händer...

Skam den som ger sig :D. Mina är oxå på gång, de putsar innerfiltret för fullt. Blir inget av det dock, ancistrusarna vet redan vad som väntar.
#40 - 27 mars 2009 02:40
härligt hoppas du får nått av dem nu :D, jag har ett svart par som la rom nu för andra gången och nu ser jag lite stjärtar som splattrar runt :D. blir intressant att se hur de behandlas av mamma o pappa när de börjar simma. snart blir det artemia kläckning vilket blir intressant med för det blir min första gång jag gör något sånt :P
#41 - 27 mars 2009 06:58
720l skrev:
härligt hoppas du får nått av dem nu :D, jag har ett svart par som la rom nu för andra gången och nu ser jag lite stjärtar som splattrar runt :D. blir intressant att se hur de behandlas av mamma o pappa när de börjar simma. snart blir det artemia kläckning vilket blir intressant med för det blir min första gång jag gör något sånt :P

Vad intressant att du har svarta som lagt rom, de sägs ju ofta de bär på en dödsgen och att ynglen kommer bli livsodugliga.
Artemian är inget svårt, går knappt att göra fel. Lycka till!
#42 - 27 mars 2009 06:59
Marisch skrev:
Skam den som ger sig :D. Mina är oxå på gång, de putsar innerfiltret för fullt. Blir inget av det dock, ancistrusarna vet redan vad som väntar.

Ja, det kan man verkligen säga, det verkar som att de själva vill mer än jag... :d
Jag har inga ancistrus i det karet än...
#43 - 27 mars 2009 09:20
NIC skrev:
Ja, det kan man verkligen säga, det verkar som att de själva vill mer än jag... :d

Jag har inga ancistrus i det karet än...

Om du vill ha scalareyngel så skaffa inga ancistrus heller. Det verkar som om de kan lukta sig till när det är lek på gång. Och scalarerna verkar inte riktigt veta hur man ska köra iväg en sån. Mina scalarer får jag lov att flytta till ett eget kar om jag vill att de ska dra upp sina små.
#44 - 27 mars 2009 11:22
NIC skrev:
Vad intressant att du har svarta som lagt rom, de sägs ju ofta de bär på en dödsgen och att ynglen kommer bli livsodugliga.

jo jag läste något sånt innan, men ynglen lever än och vissa av dem
simmar av bladet men de äts up då :(. men där är några kvar som sitter fast o splattrar och mamman vakar över dem. får se hur de blir, om inte yngel blir av dem så är de väl en övning i alla fall inför nästa kull :d
#45 - 27 mars 2009 12:48
720l skrev:
jo jag läste något sånt innan, men ynglen lever än och vissa av dem

simmar av bladet men de äts up då :(. men där är några kvar som sitter fast o splattrar och mamman vakar över dem. får se hur de blir, om inte yngel blir av dem så är de väl en övning i alla fall inför nästa kull :d

Ja, de verkar ju ha kommit en bra bit på vägen i alla fall.
Övning ger väl färdighet heter det visst :D
#46 - 28 mars 2009 17:27
Hej!
Ett av mina par har precis lagt en stor kaka rom. Den andra för dem. Första gången vände de sig bara och åt upp rommen igen, nu vaktar de den istället. :D Hoppas på att de ska klara den åtminstone i natt, akvariumet är tyvärr fullt av annan fisk.

Hur många dagar tar det innan rommen har blivit yngel och hur lång tid tar det innan de är frisimmande?
#47 - 28 mars 2009 17:49
så här ser det ut:

"IF THE EGGS ARE FERTILE:
Day 0:Eggs spawned in streaks, are clear or translucent.
Day 1:Some infertile eggs turn white.
Day 2:More eggs turn white, wiggling tails emerge from clear eggs. Some white eggs may get fuzzy.
Day 3:Tadpole shape forms with large yolk sack, fry remain stuck to the slate.
Day 4:Small eyes form.
Day 5:Eyes grow large, yolk sack shrinks. Start brine shrimp hatchery.
Day 6:Some fry are free swimming.
Day 7:All free swimming, time to start feeding.
You can follow these changes with a strong hand lens and strong light. If all the eggs are infertile, they will turn white and get fuzzy from fungus attack after a day or two."

http://angelfish.info/firstweek/index.htm
#48 - 28 mars 2009 22:10
Okej. Tack då vet jag vad som förhoppningsvis kommer att hända!:d
#49 - 30 mars 2009 15:55
Blev inget nu senaste gången heller, tycker mig se nåt enstaka romkorn på insugsröret men det är svårt att se..
Skit samma, nu har det andra paret valt att börja lägga ännu en kaka på glaset, de lägger nu i skrivande stund faktiskt.
#50 - 30 mars 2009 16:03
Mina lade en kaka på ett blad i förrgår... väntar nu på kläckning :p.
#51 - 30 mars 2009 18:46
Marisch skrev:
Mina lade en kaka på ett blad i förrgår... väntar nu på kläckning :p.

Lycka till med det!
Mina har lagt 4 ggr nu på en och en halv vecka, fortsätter de i denna takten så borde det finnas frisimmande om någon månad tycker jag...
Bilagor:
#52 - 30 mars 2009 19:18
NIC skrev:
Lycka till med det!

Mina har lagt 4 ggr nu på en och en halv vecka, fortsätter de i denna takten så borde det finnas frisimmande om någon månad tycker jag...

Ja de borde väl lära sig nån gång. Jag är förvånad att mina lyckats hålla ancistrusarna på avstånd än så länge. De kläcktes nu i kväll och är nu flyttade till ett annat blad.
#53 - 30 mars 2009 21:21
Marisch skrev:
Ja de borde väl lära sig nån gång. Jag är förvånad att mina lyckats hålla ancistrusarna på avstånd än så länge. De kläcktes nu i kväll och är nu flyttade till ett annat blad.

Coolt, då har de lärt sig lite mer än senast då?
Går åt rätt håll isåfall ju! :)
#54 - 30 mars 2009 21:22
NIC skrev:
Coolt, då har de lärt sig lite mer än senast då?

Går åt rätt håll isåfall ju! :)

Japp de har tydligen äntligen fattat att ancistrus är ett hot. Ska bli spännande att se hur länge det håller.
#55 - 3 april 2009 18:53
Idag har lag syd lagt en rejäl kaka på insugsröret igen. Den största jag sett, uppskattningsvis 4-500 romkorn.
Undrar hur många kakor till de måste lägga innan de fattar... :)
#56 - 3 april 2009 19:04
NIC skrev:
Idag har lag syd lagt en rejäl kaka på insugsröret igen. Den största jag sett, uppskattningsvis 4-500 romkorn.

Undrar hur många kakor till de måste lägga innan de fattar... :)

Lika spännande varje gång du skriver här ;):d. Mina scalareyngel släpper snart bladet.
#57 - 3 april 2009 19:08
Marisch skrev:
Lika spännande varje gång du skriver här ;):d. Mina scalareyngel släpper snart bladet.

:D;)
Härligt!
Uppdatera gärna här i tråden om hur det går!!
#58 - 3 april 2009 19:10
NIC skrev:
:D;)

Härligt!

Uppdatera gärna här i tråden om hur det går!!

Absolut. Fasar för när de blir frisimmande, då lär ju sorgmantlarna vara det största hotet.
#59 - 3 april 2009 19:14
Marisch skrev:
Absolut. Fasar för när de blir frisimmande, då lär ju sorgmantlarna vara det största hotet.

Eller hur, så har de klarat sig så långt och sen blir de uppkäkade av ett stim tetror...
Grrrr........ ;):D
#60 - 3 april 2009 19:19
Hahaha! Du tog orden ur mun på mej :D.
#61 - 5 april 2009 08:27
Scalareynglens tid är nu räknad. De är frisimmande och tetror och övriga innvånare i karet har kalas. Tråkigt men väntat. Föräldrarna försvarar ynglen väldigt flitigt men hinner inte riktigt med överallt.

Suddig bild men ett scalareyngel iaf.
[ATTACH]18791[/ATTACH]
#62 - 5 april 2009 17:20
Marisch skrev:
Scalareynglens tid är nu räknad. De är frisimmande och tetror och övriga innvånare i karet har kalas. Tråkigt men väntat. Föräldrarna försvarar ynglen väldigt flitigt men hinner inte riktigt med överallt.

Suddig bild men ett scalareyngel iaf.

[ATTACH]18791[/ATTACH]

Coolt att de kommit så pass långt i alla fall!!
Mina har inte mycket kvar av den senaste enorma kakan...
Blir så trött på dom!! :p
#63 - 5 april 2009 17:52
Jag har fuskat och gjort en avdelare av myggnät. Rödmunnarna var de värsta yngeltjuvarna.

Honan längst fram och hannen i bakgrunden
[ATTACH]18823[/ATTACH]
#64 - 5 april 2009 18:40
Marisch skrev:
Jag har fuskat och gjort en avdelare av myggnät. Rödmunnarna var de värsta yngeltjuvarna.

[ATTACH]18823[/ATTACH]

Good call! ;)
#65 - 6 april 2009 18:19
Jaha, då var det dags igen...
Lag nord lägger ägg i skrivande stund, när i helvete ska de lära sig att ta vara på skiten!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?
Börjar bli trött på möget nu...
2 par, 9 äggläggningar på 3 veckor... kom igen................ ;)
#66 - 7 april 2009 13:21
NIC skrev:
Jaha, då var det dags igen...

Lag nord lägger ägg i skrivande stund, när i helvete ska de lära sig att ta vara på skiten!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?

Börjar bli trött på möget nu...

2 par, 9 äggläggningar på 3 veckor... kom igen................ ;)

Mina fyller 2 månader i morgon :)
Ge inte upp!
En liten film med mitt överfulla kar (om det funkar med länken.) (och ursäkta barn pogrammet i bakgrunden!)

" target="_blank">

#67 - 7 april 2009 15:59
nic vad heter den pump som du har uppe i ena hörnet. har själv en sån men hittar inte vad den heter
#68 - 8 april 2009 21:11
Malawi1 skrev:
nic vad heter den pump som du har uppe i ena hörnet. har själv en sån men hittar inte vad den heter

Tror bara att det är ett pumphuvud nertryckt i filtersvamp, ska kolla upp det närmare i morgon, fiskarna sover nu. ;)
#69 - 8 april 2009 21:13
lulli skrev:
Mina fyller 2 månader i morgon :)

Ge inte upp!

En liten film med mitt överfulla kar (om det funkar med länken.) (och ursäkta barn pogrammet i bakgrunden!)

" target="_blank">

Shit, e de bara två månader?
Jag hade ett gäng scalareyngel för ett tag sedan som var mycket mindre än så när de var tre månader..
Stora vattenbyte varje dag och massor med artemia eller vad e din hemlis?
Bilagor:
#70 - 8 april 2009 21:15
Skulle jag oxå vilja veta. Så fort har inte mina växt heller. Vad är hemlisen? ;)
#71 - 9 april 2009 08:01
Det konstiga är att jag inte bytt så mkt vatten! Bara 3 liter om dagen (karet är på 340l) och 30l en gång i veckan.
Sedan har jag nog matat ganska mkt, levande artemia fick dom 4ggr om dagen tills för ca 2 veckor sedan nu får dom torkad,cyklops och vanligt fling foder. Det är ingen risk att det blir mat som ligger när jag har slöj stjärtar, dom äter konstant! Trodde själv att jag skulle få kanske 20 som klarade sej så jag är förvånad,jag är ju nybörjare! Men har fått mkt råd här :)
#72 - 12 april 2009 21:35
Jäkla följetong detta ju, nu har lag syd lagt rom igen......
#73 - 13 april 2009 11:06
NIC skrev:
Jäkla följetong detta ju, nu har lag syd lagt rom igen......

Verkar som om det blivit en tävling om vilket lag som kan lägga flest omgångar ägg ;). Dax att nån fattar galoppen.
#74 - 17 april 2009 07:36
Lag norr la igårkväll en ny kaka på glaset....
#75 - 22 april 2009 07:23
Lag syd la en ny kaga på insugsröret igår...
Nu får de fan snart fatta grejen, de borde bli trötta på ensidigt käk om inte annat..
#76 - 22 april 2009 09:08
Hahaha! börjar nästan bli enformigt detta. Nu vill man ju höra nåt nytt liksom, börjar bli dax att nåt av lagen lyckas. ;)
Mina käkade upp sina yngel i natt, vet inte varför. Nästa gång ska jag plocka ynglen lite tidigare till ett eget kar.
#77 - 22 april 2009 09:37
Marisch skrev:
Hahaha! börjar nästan bli enformigt detta. Nu vill man ju höra nåt nytt liksom, börjar bli dax att nåt av lagen lyckas. ;)

Mina käkade upp sina yngel i natt, vet inte varför. Nästa gång ska jag plocka ynglen lite tidigare till ett eget kar.

Skojar du.. [:-5]
Spelar egentligen ingen roll eftersom jag inte vet vad jag ska med 200 småttingar till, jag vill mest bevittna yngelvården..
#78 - 22 april 2009 10:10
NIC skrev:

Spelar egentligen ingen roll eftersom jag inte vet vad jag ska med 200 småttingar till, jag vill mest bevittna yngelvården..

Ja men så är det ju. Det är ju intressant att se dem pyssla men de små. Inte behöver man 200 scalarer, man måste ju bli av med dem sen oxå. Men några stycken vore ändå trevligt att se växa upp.
#79 - 22 april 2009 11:53
NIC skrev:

Om 10% överlever så blir det en riktigt trevlig present till dina vänner runt om i ZS, lycka till med rom-spridandet.. ;)
#80 - 22 april 2009 20:22
Gaffel skrev:
Om 10% överlever så blir det en riktigt trevlig present till dina vänner runt om i ZS, lycka till med rom-spridandet.. ;)

Fan, om 10% av spridningen av överlevande rackare hade utgjutits av alla deras stapplande försök hade man varit kung utan att göra nåt... ;)
#81 - 23 april 2009 20:14
170 st yngel

NIC skrev:
Fan, om 10% av spridningen av överlevande rackare hade utgjutits av alla deras stapplande försök hade man varit kung utan att göra nåt... ;)

Det var visst mer än 100 yngel jag hade för det blev 170 st när håvade upp dom och lämnade in dom i tisdags.
Nu är det så tomt i karet fast jag köpt 6 st svarta,här är en bild på en av dom. http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2376733
Mamma o pappa scalare har ett helt blad fullt med små strax frisimmande yngel (om nu inte mamman käkar upp dom,det har hon gjort dom senaste ggrna!)
Hoppas dina lyckas nån gång :)
#82 - 24 april 2009 06:53
lulli skrev:
Det var visst mer än 100 yngel jag hade för det blev 170 st när håvade upp dom och lämnade in dom i tisdags.

Nu är det så tomt i karet fast jag köpt 6 st svarta,här är en bild på en av dom. http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2376733

Mamma o pappa scalare har ett helt blad fullt med små strax frisimmande yngel (om nu inte mamman käkar upp dom,det har hon gjort dom senaste ggrna!)

Hoppas dina lyckas nån gång :)

Oj, 170 överlevare är ju inte fy skam!
Grymt!!
#83 - 25 april 2009 09:25
Wow! 170 överlevare! Inte dåligt :d. Jag fick hem ett par marmorscalarer i måndags som har börjat putsa och visa kön. Får väl se vad det blir av det.
#84 - 27 april 2009 21:09
Jahapp!
Då var det dags igen...
#85 - 27 april 2009 21:34
japp... här med... :p
#86 - 5 maj 2009 07:55
Hur går det med yngleriet? Mina lade rom för 2 veckor sedan o det blev ca 50 st, i dag är det 2 kvar :( mamman äter upp dom! Jag har sett henne göra det så fort pappan inte är i närheten. Men dom stora ynglen har blivit riktigt fina, här är den vackraste (jag tror det är en hane!)
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=2384544
#87 - 5 maj 2009 21:02
Orkar inte skriva fler meningslösa inlägg här förrän jag har några överlevare..
Har rom 2 ggr ca. var tionde dag......
#88 - 13 juli 2009 15:41
Nu kläcks det minsann en bunke scalareägg på en rot i det ena karet.
Får se hur länge de klarar sig...
Längst hittills i alla fall! :)
#89 - 15 juli 2009 18:45
Nästan frisimmande!
#90 - 15 juli 2009 23:22
Härligt äntligen kanske man får lite fiskmat..ha ha
#91 - 16 juli 2009 21:00
Härligt äntligen kanske man får lite fiskmat..ha ha

Kanske det, de lever fortfarande!!!
#92 - 16 juli 2009 22:08
NIC skrev:

Hej.:)
Har fött upp yngel efter 2 svarta föräldrar och vet inte vad du menar med livsodugliga,men det konstiga med dom var att ca halva kullen blev svarta ovh halva vit eller utan pigment kan man väl säga för dom var nästan genomskinliga.Förklara d för mej den som kan.Men levde d gjorde dom.....
#93 - 16 juli 2009 22:12
Marisch skrev:

[ATTACH]18823[/ATTACH]

Hej.
Har du fått några kvar som du vill bli av med så är jag intresserad:)
#94 - 16 juli 2009 22:13
Hej.:)

Har fött upp yngel efter 2 svarta föräldrar och vet inte vad du menar med livsodugliga,men det konstiga med dom var att ca halva kullen blev svarta ovh halva vit eller utan pigment kan man väl säga för dom var nästan genomskinliga.Förklara d för mej den som kan.Men levde d gjorde dom.....

Bara att läsa i nästan vilken artikel som helst.
Därmed inte sagt att det är omöjligt.
Har hört innan om en som också fick svarta och gula yngel efter 2 helsvarta föräldrar.
#95 - 18 juli 2009 00:49
Frisimmande!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Är nog 15:e försöket.
Paret skyddar nåt så frenetiskt sina yngel!!!
Skitcoolt att se!!
Undrar hur länge det varar dock.......
Guest
#96 - 18 juli 2009 00:57
Grattis, grattis, grattis!:)
Har följt tråden lääääänge nu för att få höra det beskedet.

Skall du inte behålla dina räkor?
#97 - 18 juli 2009 01:23
Anettejt skrev:
Grattis, grattis, grattis!:)

Har följt tråden lääääänge nu för att få höra det beskedet.

Skall du inte behålla dina räkor?

Hahaha, blev SÅÅÅ paff när jag kom hem å såg en svärm runt paret, helt ofattbart nästan! :)
Räkorna e dina när du vill!
Körsbärs å de röd å vita vad de nu kallas...
([:-36]) Men e ändå allvarlig! :D
#98 - 18 juli 2009 08:21
Grattis! Äntligen händer det grejer... Går de i stora "kuben" ihop med diskusarna?
#99 - 18 juli 2009 09:14
Big_Sal skrev:
Grattis! Äntligen händer det grejer... Går de i stora "kuben" ihop med diskusarna?

Japp, det stämmer. Får se hur länge det funkar...
#100 - 25 juli 2009 07:40
Det varade i 3 dagar med frisimmande men nu igår satt det en ny fet kaka på samma rot som senast!
Då får vi se hur det går denna gången...
#101 - 25 juli 2009 07:44
kul att de klarade att ta hand om ynglen iaf 3 dagar :). jag har aldrig lyckats att få frisimmande yngel :(. Men i framtiden så får jag ta och skaffa mig ett stort akvarium och försöka mig på att odla :p.
#102 - 25 juli 2009 08:03
macke_fisk skrev:
kul att de klarade att ta hand om ynglen iaf 3 dagar :). jag har aldrig lyckats att få frisimmande yngel :(. Men i framtiden så får jag ta och skaffa mig ett stort akvarium och försöka mig på att odla :p.

Det roligaste är nog ändå att de lyckades hålla ynglen levande i 3 dagar med 4 discus, tetror och ett annat scalarepar i baljan...
#103 - 26 juli 2009 08:24
Japp, japp, då är det en ny kaga på roten, 3:e dagen idag...
#104 - 28 juli 2009 18:05
Nu har båda paren rom i karet, det ena paret har frisimmande typ imorgon och det andra paret la igår.
#105 - 29 juli 2009 09:23
Guest
#106 - 29 juli 2009 11:21
NIC skrev:
Ena paret!

&feature=channel_page" target="_blank">
&feature=channel_page

Nice video! Håller tummarna...:)
#107 - 29 juli 2009 19:53
gillar starkt det bruna vattnet!
Fint litet stim också! Är där några kardinaler kvar med tanke på altumen?
Eller annat som kan tänkas sluka?
#108 - 29 juli 2009 19:57
Big_Sal skrev:
gillar starkt det bruna vattnet!

Fint litet stim också! Är där några kardinaler kvar med tanke på altumen?

Eller annat som kan tänkas sluka?

Hehe... Det blev 1 kardinal kvar, men fylldes på med några till.. :)
Nu vill jag mest ha väck dom så att jag bara har glödbandstetrorna kvar.
Tack för kommentaren!
Guest
#109 - 29 juli 2009 20:04
Aww va gölligt. Lycka till ;)
#110 - 1 augusti 2009 13:40
Då har ena paret frisimmande igen, + att de har lagt en ny romkaka på roten, snacka om att ha fullt upp!!!
#111 - 10 augusti 2009 22:06
Båda paren har nu rom igen...

Annons