ROOOM !!! Va f-n gör jag nu...!?!?!?

#1 - 30 mars 2007 16:11
Jaha !

Rom efter Bolivianska Fjärilar......:)

Efter att ha utkämpat ett mindre inbördeskrig så verkar det som att den största hannen av bolivianerna vann striden, för nu har det helt plötsligt blivit rom.

Det ligger runt 80-120 st små korn på en sten mitt i karet som ilsket vaktas av den lilla honan och hanen. Inte en den största scalaren (11-12 cm på höjden) får komma nära.

Men vad gör jag nu ?? :confused:

Det finns ju naturligtvis risk att de börjar kalasa själva på rommen, eller att malarna kommer inatt, eller något annat.

Men om man då förutsätter att det blir larver om 3-4 dagar, som sedan blir frisimmande några dagar efter det......

Vad gör man då ?? :confused: :confused:

Inte för att jag tänker starta en odling eller så, men det kanske kunde vara kul att "dra upp" några till fullvuxen storlek.

Hur gör man.....!?

[SIZE=4]*kliar i huvvet och undrar lite*[/SIZE]
#2 - 30 mars 2007 16:33
Jag har 10 små bolivianer som jag lät överleva från sista leken... Jag matade dem med mikromask hela tiden fram till att de började äta vanlig fiskmat. Både de vuxna och unfiskarna fullkomligt älskar att få en corydorastablett att smaska på...

Låt bolivianerna sköta ynglen tills de börjar göra lite större utflykter i karen... då är det dags att fånga upp de som du säkert vill ska överleva. Mina behövde träna typ 4 gånger innan de klarade att behålla rommen och sedan ynglen... men nu funkar det bra...
#3 - 30 mars 2007 18:43
mit största problem är nog foderbiten.

fram tills nu enbart kört med torkat/flingor.

aldrig levande eller nått liknande ännu...
#4 - 31 mars 2007 05:27
sådärja, rommen har tydligen överlevt natten.

satte en spotlight i närheten av karet igår kväll, kanske hjälpte "nattljuset"

får se om dom överlever dagen.

undrar samtidigt hur jag skall göra med vattenbytet som är planerat till idag ??

känns som att jag kanske stör mer än hjälper med att byta vatten.....

någon därute som vet om det brukar störa.....?
#5 - 31 mars 2007 07:57
Om det stör att byta vatten beror nog lite på hur "slick" du är när du gör det;)
Mina fiskar bryr sig inte ett skit om jag "bara" byter själva vattnet. Har Discusarna lagt ägg och jag känner att det är nödvändigt att byta vatten försöker jag göra det så obemärkt som möjligt, alltså att inte suga upp skit på botten o.s.v. som kan störa, samt att kanske inte byta så våldsamt mycket vatten, typ 20-25%, bara stoppa ner slangen så långt bort från "äggplatsen" som möjligt och börja.

Ett alternativ till detta är en grej jag brukar göra när det absolut inte får störas i karet - men då man liksom MÅSTE byta vatten. Man kan skaffa två slangar; en man suger ut vattnet med, som man dessutom kan fästa inuti karet med hjälp av någon av de sugproppar och slanghållare som man får med när man använder t.ex. ett Eheimfilter. Sedan fäster man den andra slangen som vanligt i kranen och kör i nytt vatten samtidigt som man suger ut med den andra.

Jag har tagit tid på hur lång tid det tar att t.ex. suga ur 25% ur karet och låter denna tid gå, plus kompenserar med typ 10-15 minuter extra tid i och med att det nya vattnet blandar sig med det gamla.
På detta sätt kan man byta vatten utan att fiskarna märker någonting (förutom att vattnet blir goare), vattennivån är ju densamma hela tiden.

Oftast brukar jag dock vänta någon dag eller två med att byta vatten om det är lite "äggkänsligt" i karet - det har aldrig varit upphov till några problem - för min del.

Hoppas det går fint med dina fiskars lek och yngel!
#6 - 31 mars 2007 10:46
Smart Max... det där ska jag komma ihåg!!!

Om man räknar med att ha ynglen kvar i samma kar, så är det nog bättre att göra ett vattenbyte nu, än när de är nykläckta... Gör ett försiktigt 30% vatgtenbyte du... så länge vi verkligen pratar VATTENbyte förståss...
#7 - 31 mars 2007 20:49
mmmm.....gör ett mindre byte nu, kanske 20%, enbart vatten, med slangen långt borta från redet,

dum fråga, kan man sno yngeln direkt när som simmar fritt ??

dum fråga 2, bortsett från mikromask, vad kan man ge yngel av bolivianer ??

dum fråga 3, vad kan anses vara absolut minsta kar för att dra upp yngel till......."återplanteringsstorlek"...??
#8 - 1 april 2007 08:35
Fråga ett! Jodå, men då skulle jag ta några bara, och låta föräldrarna ta hand om ett gäng i alla fall... suga upp med slang måste vara bäst...

Fråga två! Nykläckt artemia och kanske finmalt flingfoder, men jag tror att det blir svårt utan något levande... och mikromask är lagom smått... Tror att artemian är för stor i början...

Fråga tre! Beror ju helt på antal yngel och tid till vattenbyten... Du kan säkert dra upp ett gäng i fem liter också, under förutsättning att du byter vatten kanske flera gånger om dagen... Men enklast är väl typ ett 40 l eller nåt...
#9 - 1 april 2007 08:44
Helt onödigt inlägg detta... men jag vill bara "chime in" med Tant Nancy - just precis så!

Ett möjligt alternativ till fråga 1 är väl att låta föräldrarna öva sig på att ha sina yngel och låta dom vara. När ynglen blivit något större och fått lite styrfart kan man ju, som sagt, ta fram den gamla beprövade häverten och suga upp rubbet. Jag har gjort det i alla år då jag velat dra upp lite yngel, och det har funkat toppen!

Mvh
#10 - 1 april 2007 16:23
MaxB skrev:
Ett möjligt alternativ till fråga 1 är väl att låta föräldrarna öva sig på att ha sina yngel och låta dom vara. När ynglen blivit något större och fått lite styrfart kan man ju, som sagt, ta fram den gamla beprövade häverten och suga upp rubbet.

Mvh

Jo, det var mitt förslag också... lite längre upp ;) Jag tycker att dom ska få en chans att sköta sina yngel så länge som möjligt...
#11 - 1 april 2007 19:22
Hej Tant Nancy! Kul att träffas så här och skriva lite!
Jo, jag såg vad du svarade där på ettan - min tanke var bara att man skulle kunna låta föräldrarna ha ett antal kullar utan att plocka bort några yngel alls, just för störningsmomentet och att låta dom lära sig yngelvården helt ifred. Så vi är helt överens:)
#12 - 1 april 2007 19:52
jag tackar och bugar för infon.

just denna gången var det kanske inte så mycket panik som jag först trodde.

rommen överlevde inte.

efter andra natten så hade kanske 75% försvunnit och under dagen så försvann resten. förmodligen uppätna av föräldrarna.

så nu väntar vi på nästa läggning....:-)

skall köpa två honor till imorgon.
#13 - 1 april 2007 21:41
Hej hopp! Mina vanliga fjärilar drog precis ur sig en redig batch med rom :)
Blir ett skrovmål för Bolivianska Fjärilarna i samma burk, eller tror ni dom klarar att försvara äggen?
Bilagor:
#14 - 2 april 2007 09:39
Köpte för ett par veckor sen 2 Bolivianska Fjärilar. De verkar avsky varann som pesten.. Vet inte hur man ser skillnad på dom, kan de va två hanar o det är därför de slåss? Eller skulle ja haft fler av dom?
#15 - 2 april 2007 09:44
Var dom små? Mina var jättelätta att se skillnad på, hanen med sina långa "spröt" på stjärtfenorna framför allt.
#16 - 2 april 2007 09:47
Jo, det är ju spröten man ser det på om man inte har ett jättetränat öga... men dom är ganska stora innan spröten börjar synas...

Mitt par är sanslöst osams mellan lekarna... och det är hannarna också om man har två i samma kar... så det där är inte enkelt... Jag köpte fem st och fick fyra hannar och en hona (= krig)
#17 - 2 april 2007 10:37
Ja dom är väl ganska små, sådär en fem cm. Tycker inte ja ser så mycket skillnad på fenorna än. De va nån som sa att man skulle kolla på fenstrålarna på ryggfenan och att de är längre på hannen. Stämmer det?
Hur många kan/bör man ha tillsammans? Har ett kar på 180l nu. De går tillsammans med ett par palettciklider o ett par indiska ciklider och några andra fredliga småfiskar.
#18 - 2 april 2007 10:52
Fenstrålarna tycker jag inte är helt lätt. Får de väldigt långa strålar på stjärtfenan så är det ganska säkert att det är en hane. Men annars kan det vara svårt att se på detta sätt. (På mina tycker jag det enklaste är att se på formen på ryggfenan.)
I ett 180 liters kan man ha flera bolivianer, men eftersom du även har två andra ciklidsorter i det karet, så tycker jag inte du ska ha mer bolivianer. ;)
#19 - 2 april 2007 12:17
Hur stora blir dom ungefär? & hur gamla när de börjar leka?
#20 - 10 april 2007 19:27
jaha.....då kan man konstatera att man har en liten "lösaktig" kvinna i karet.

efter att ha haft en lek och romläggning med den stora fina hannen....så har den enda honan nu vandrat vidare till nästa hanne.....lägger rom"as we speak".....

Annons