varför ska man undvika dom?[:o]
oki inga rosa fiskar fanns:(, men jag har sett en lila fisk i min zoobutik en gång den var ca 10 15 cm
Tja, de är ingen äkta art, och är nog framtagna bara för att tjäna pengar. De härstammar förmodligen från några av de största och aggressivaste cikliderna man kan ha i akvarium, nämligen Amphilophus citrinellum, och A. labiatus (de två arterna är ofta korsade med varandra, om jag har fattat rätt, de är lika). "Papegojcikliden" verkar oftast vara steril. Att färga dem på konstgjord väg är en oetisk hantering av levande varelser, och åtminstone jag tycker att det är djurplågeri. De gula/röda/orange är förmodligen äkta, eftersom A. citrinellum/labiatus förekommer naturligt i de färgerna. Ser man däremot exemplar som är gröna, rosa, lila, blå, och så vidare, så kan man vara säker på att de är färgade. Den lila fisken du nämner var förmodligen en färgad "papegojciklid". Hur såg kroppen ut?
Men Malawi håller jag med om är ett bra val. Finns många olika färger, och många av dem är lättskötta, och man får dessutom ett intressant beteende på köpet, även om åtminstone jag tycker det är lite brist på variation i lekbeteende. Ett råd som brukar ges är att bara hålla Malawi med Malawi.