"rosslig" pump

#1 - 14 april 2009 11:01
Har en pump av modellen fluval 2 till mitt 94l akvarium ( där det går räkor och endlers ynglar samt några snäckor och växter)

Ungefär en veckas tid har pumpen till och från börjat göra rossliga ljud ifrån sig. Denna pump är (MAX en månad gammal) Det jag gör då är att jag stänger av pumpen tar upp den ur vattenytan, vänder uppochner på den så vattnet rinner ut och sen sätter jag tillbaka pumpen på sin vanliga plats och DÅ slutar den att låta.

Någon som varit med om samma problem?

Vet inte om detta spelar någon större roll med pumpen, men Jag har haft högt nitritvärde i akvariet och bytit vatten i 4 dagar (av sju) om man då rengör pumpen skulle det göra att nitritvärdet stiger skyhögt igen och så får jag börja om med processen??
:(

edit!: byter ca 10% av vattnet i akvariet och då är pumpen aldrig ovanför vattenytan
#2 - 14 april 2009 11:16
Nubi skrev:

Vet inte om detta spelar någon större roll med pumpen, men Jag har haft högt nitritvärde i akvariet och bytit vatten i 4 dagar (av sju) om man då rengör pumpen skulle det göra att nitritvärdet stiger skyhögt igen och så får jag börja om med processen??

:(

Om det är som du säger att du har bytt vatten fyra dagar av sju pga hög nitrithalt skulle jag sätta en peng på att pumpen/filtret inte fungerar som det skall!? Vad menar du med rengöra pumpen? Rengör du filtret också då?
#3 - 14 april 2009 11:30
Jag såg i en annan tråd att folk rekomenderade ngn med en pump att plocka isär den och sen göra rent och sen stoppa tillbaka den. Vilket jag helt vill slippa.

Jag har bytt ca 10% av vattnet i akvariet. kanske var dumt av mig att inte påpeka det.
#4 - 14 april 2009 11:32
Hej Nubi. Varför har du så hög nitrit? Verkar märkligt även om du skulle haft ett pumplöst akvarium. Som jag förstår är det endast lite yngel och några räkor som går där.

Att pumpar rasslar brukar oftast bero på luft i impellern. Orsakerna till är oftast att filtret är så igensatt att det blir kavitation/suger in luft eller att du inte riktigt fått ut all luft efter pumpen varit avstängd.

Prova lägga filtret ner helt nedsänkt undervatten, medan pumpen fortfarande är igång, och knacka på pumphuvudet.
#5 - 14 april 2009 11:39
Hej Jonas!

Jag har ingen aning om varför det är så högt, jag har som du skrev "dina" ynglar och sen körsbärsräkor. Har två kalkstenar, men så högt nitritvärden borde inte kalksten ge...(??)

Fundering: kan det ha något med att jag satte dit en nätstrumpa för att göra akvariet räksäkert?

ska genast prova med din metod :) brb......

JonasN skrev:
Hej Nubi. Varför har du så hög nitrit? Verkar märkligt även om du skulle haft ett pumplöst akvarium. Som jag förstår är det endast lite yngel och några räkor som går där.

Att pumpar rasslar brukar oftast bero på luft i impellern. Orsakerna till är oftast att filtret är så igensatt att det blir kavitation/suger in luft eller att du inte riktigt fått ut all luft efter pumpen varit avstängd.

Prova lägga filtret ner helt nedsänkt undervatten, medan pumpen fortfarande är igång, och knacka på pumphuvudet.
#6 - 14 april 2009 12:10
Uppdatering:

Bytte vatten (10%) och sen gjorde jag som JonasN sa,
gjorde så och ett par luftbubblor flöt upp til lytan. Sen så fort jag höll den lodrätt så började den igen, så jag knackade lite på pump "huvudet", men den gav sig inte (rosselljudet var mycket svagare) höll jag den vågrätt så lät den inte, lodrätt så lät den.

Så jag tänkte att det kanske hade något med sido"intaget" att göra. Drog undan strumpan från sidorna och genast slutade pumpen att låta. Stoppade tillbaka pumpen på sin plats och det vart tyst :).... två sekunder senare........knäpptyst :D
#7 - 14 april 2009 12:11
....tre min senare....knäpptyst! :D :D:D:D:D:D:D
#8 - 14 april 2009 12:15
Du fixade det! :d:d:d
#9 - 14 april 2009 12:22
Ibland måste man ta saker och ting i egna händer....
p.s. när jag hade mina händer i akvariet så kom ett gäng snäckor mot mina händer och jag skreeek! (Mina snäckor har blivit JÄTTE stora) *lääskigt!* har snäckfobi!
#10 - 14 april 2009 12:24
Hehe, ja... Så kan det gå... :d
#11 - 15 april 2009 09:41
neeej neeeeeej neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!!!!
Nu låter pumpen IGEN! R vaknade i natt och var tvungen att väcka mig för att säga "pumpen låter igen" Vad fan ska jag göra åt saken mitt i natten? Jag som låg och sov så skönt!
Bilagor:
#12 - 15 april 2009 11:50
FLuval är inga höjdar pumpar(åtminstone inte innerfilter) :D Enda Fluval jag har haft som är bra är U serien, som jag säkert nämnt förut.

Mina fluval som jag haft har hållt på precis som du beskriver samt att dom vart igenkörda på 1 vecka.
#13 - 15 april 2009 14:02
Jag håller inte med dig Markus! ingen av mina fluvalfilter sätter igen snabbt eller låter! Jag anser att det finns ingen pump som ger så lite vibrationer och ljud som fluval och problemen trådskaparen har måste bero på en skadad impeller eller luft i impellerhuset!
#14 - 15 april 2009 14:30
Nubi, gör rent impellern men inte själva filtret. Alltså ta upp filtret sätt den i en hink ta ut impellern (den där saken som snurrar) och gör rent den noga under varmt vatten om du har några ojämnheter kolla om man kan skrapa bort dom med tex naglar. Sedan kan du göra rent i hålet där impellern sitter i pumphuvudet. Men gör inte rent själva filtret. Sätt ihop allt igen sätt in i karet och kör igång försök att få ut all luft och kolla om den funkar som den ska.
Har ingen fluval själv så jag kan inte hjälpa dig hur du ska ta isär delarna.

Hoppas det löser sig!
/Darek
Bilagor:
#15 - 16 april 2009 09:09
Tack för hjälpen!
Ska se till att fixa det så fort jag kommer hem :) Jobbat natt idag

Darre skrev:
Nubi, gör rent impellern men inte själva filtret. Alltså ta upp filtret sätt den i en hink ta ut impellern (den där saken som snurrar) och gör rent den noga under varmt vatten om du har några ojämnheter kolla om man kan skrapa bort dom med tex naglar. Sedan kan du göra rent i hålet där impellern sitter i pumphuvudet. Men gör inte rent själva filtret. Sätt ihop allt igen sätt in i karet och kör igång försök att få ut all luft och kolla om den funkar som den ska.

Har ingen fluval själv så jag kan inte hjälpa dig hur du ska ta isär delarna.

Hoppas det löser sig!

/Darek
#16 - 16 april 2009 09:10
Sambon inspekterade pumpen igår och bytte ut räkskyddet (nylonstrumpan) och insåg att när strumpan var borta var det tyst.
Teorin: Strumpan hindrar att tillräckligt vatten kommer in från sidorna och täpper lätt till.
Problemet är bara att mina räkor älskar att sitta där och mumsa i sig allt som fastnar på strumpan...
tips???
#17 - 16 april 2009 10:19
Nubi skrev:
Sambon inspekterade pumpen igår och bytte ut räkskyddet (nylonstrumpan) och insåg att när strumpan var borta var det tyst.

Teorin: Strumpan hindrar att tillräckligt vatten kommer in från sidorna och täpper lätt till.

Problemet är bara att mina räkor älskar att sitta där och mumsa i sig allt som fastnar på strumpan...

tips???
att det blev tyst utan strumpan konstaterade du väl redan för 2 dar sen;) Om du vill få en hållbar lösning på ditt räkskydd så klipper du till en tunn bit av filtermatta som täcker hela sidorna på filtret och drar runt ett par stripes/buntband runt pumpen som håller dem på plats, funkar med gummisnoddar också men de håller bara ett par månader i vatten!
#18 - 16 april 2009 10:32
Tack för tipset!
Filtermatta....det hittar man vart?
#19 - 16 april 2009 10:39
Nubi skrev:
Tack för tipset!

Filtermatta....det hittar man vart?
enklast i en akvariebutik! Du kan köpa lika mattor som sitter i din fluval:)
#20 - 16 april 2009 10:48
aha! du menar tjocka filtermattor som sitter inne i pumpen!??!
#21 - 16 april 2009 12:24
Nubi skrev:
aha! du menar tjocka filtermattor som sitter inne i pumpen!??!
jepp, så sätter du såna på utsidan med hjälp av buntband;)
http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251237

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/fluval-filtermatta-p-280?osCsid=ea0913780d291c8d653ff406f97abfd3
#22 - 16 april 2009 16:09
Fluval pumparna är ju inte direkt så kraftiga att räkor fastnar i dem, i alla fall inte för mig. Kör utan strumpan så ska du se att de hittar något annat att mumsa på. Alternativt bygg en "vägg" av filtermatta i ett hörn, placera pumpen i hörnet och låt vattnet strömma ut genom en slangförlängning på pumpens utblås. Kanske blev lite svårförståeligt, men som de brukar ha i akvarieaffärerna helt enkelt (där jag bor iaf). Detta blir dessutom snyggare än att bara ha pumpen löst hängande.
#23 - 16 april 2009 19:34
Min pump sitter fast på väggen, sugproppar som håller den uppe.
Ska våga imorgon att ta bort strumpan och hålla utkik. Nu köpte jag en stor fin rot som de säkert kommer att vela inviga och mumsa på :)
Får hoppas att de håller sig till den ialf.

Den lösningen du beskriver, har du själv provat den? i så fall har du bild att dela med dig av :)

Keibo skrev:
Fluval pumparna är ju inte direkt så kraftiga att räkor fastnar i dem, i alla fall inte för mig. Kör utan strumpan så ska du se att de hittar något annat att mumsa på. Alternativt bygg en "vägg" av filtermatta i ett hörn, placera pumpen i hörnet och låt vattnet strömma ut genom en slangförlängning på pumpens utblås. Kanske blev lite svårförståeligt, men som de brukar ha i akvarieaffärerna helt enkelt (där jag bor iaf). Detta blir dessutom snyggare än att bara ha pumpen löst hängande.
#24 - 17 april 2009 08:20
Nubi skrev:
Min pump sitter fast på väggen, sugproppar som håller den uppe.

Ska våga imorgon att ta bort strumpan och hålla utkik. Nu köpte jag en stor fin rot som de säkert kommer att vela inviga och mumsa på :)

Får hoppas att de håller sig till den ialf.

Den lösningen du beskriver, har du själv provat den? i så fall har du bild att dela med dig av :)

Jag hade en sådan lösning i det akvarium som jag hade för några år sedan men jag har tyvärr inte kvar karet. Men en skiss kanske duger....
http://img2.imageshack.us/img2/5232/filterkonstruktion.png

Snabbare länk till filtermattan (om än det nog går snabbare att köpa från någon annan leverantör).
http://http://www.pwss.se/product.php?productid=551&cat=0&page=1
Andra förslag på butiker.
http://www.zooplanet.se/filtermatta-grov-50x50x3cm-p-5136.html
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/filtermatta-grov-p-4007?osCsid=d5dfe5042584e1f6c894da7f3de05a95

Hoppas detta hjälpte, om du behöver förtydligande så säg bara till.
#25 - 17 april 2009 10:49
ett annat tips om man inte vill limma glaslister för att hålla HMF filtret på plats är att ta två rör (tex strilrör) , kapa dem i samma längd som karets höjd och sätt sedan dit dem med sugkoppar och dit med mattan, klarrt;)
#26 - 17 april 2009 11:04
Tusen tack för hjälpen!! Keibo! Gillade skissen du gjorde. mkt detaljerad och förstod exakt hur du menade.
Har tagit bort strumpan och räkorna har ännu inte simmat dit. jag satte ner en stor stock innan jag tog bort strumpan så de är där och mumsar istället. Får hoppas på att de håller sig där :)
#27 - 17 april 2009 14:03
Nubi skrev:
Tusen tack för hjälpen!! Keibo! Gillade skissen du gjorde. mkt detaljerad och förstod exakt hur du menade.

Har tagit bort strumpan och räkorna har ännu inte simmat dit. jag satte ner en stor stock innan jag tog bort strumpan så de är där och mumsar istället. Får hoppas på att de håller sig där :)

He javamossa på stubben, det är det enda rätta! Lite javamossa runt pumpen hävdar för övrigt en polare räcker, men han får bara färre och färre räkor så jag vet inte... ;)

Annons