Rost på kolstenar

#1 - 4 april 2007 12:15
Igår lade jag i ett gång kolstenar i ett kar. Nu har det bildats rost ¨på dem och rostavlagringar på pumpen. Jag har inte köpt stenen själv i en akvarieaffär utan fick den så jag vet ej var den kommer fårn. Men han sa att den va till akvarier.

Är det farligt för fiskarna? Det skall bli ett ynglekar, det kanske inte är något att satsa på då? Känns inte hundra
#2 - 9 april 2007 17:13
Har pockat bort dom, de rostade riktigt mycket.

Men kvar blev rostavlagringar på frigoliten´och pump höljet, är det farlit för fiskarna?
#3 - 9 april 2007 19:59
vance skrev:
Har pockat bort dom, de rostade riktigt mycket.

Men kvar blev rostavlagringar på frigoliten´och pump höljet, är det farlit för fiskarna?

Halloj,

känns ju inte helt bra... Rost kan vara farligt för fiskarna. Nu kanske det inte är säkert att det är rost, ,men allt som släpps från sten ska man vara misstänksam mot.

Tycker du gör rätt i att ta ut stenen, och jag tycker du ska reklamera den på stället du köpt den...
Lavasten avsedd för akvariebruk ska vara helt säker att stoppa i sitt kar. Och då ska den inte rosta...!
#4 - 9 april 2007 21:37
Rost är vanligtvis inte så värst farligt för fisk. Dess farlighet ligger i att det löser sig vattnet - mera desto surare vatten man har. Vid fiskarnas gälar finns dock ett lager med lite högre pH än vad vattnet har.
Det i vattnet lösta järnet kan fällas ut här, och därigenom täppa igen gälarna.
Normalt skall inte detta medföra några större problem, utan fisken kan själv göra sig kvitt det.
I ett akvarium med neutralt eller basiskt vatten (malawi-tanganyika) uppstår inte problemet. Snarare är det så att de eventuella växter man har i akvariet har svårt att trivas på grund av brist på järn.

Så, vanlig rost, i form av oxiderat järn, är inte så farligt - det är till och med något som växterna gärna vill ha. Problemet är dock att man inte vet vad för mera än järn det kan vara i "rosten". Det kan finnas föroreningar i form av koppar, zink och tenn i stenen. Och de är alla mycket giftigare än järn!

Du gjorde rätt att i att ta bort stenarna. Risken är dock att beläggningarna du har innehåller något annat än bara järn-rost. Försök att få bort dom genom att låta dom ligga i ett surt bad och sedan skölja av dom.

Å andra sidan kan det också vara kiselalger du har där! :)
#5 - 10 april 2007 08:04
Beläggningarna försvann lätt, och jag bytte allt vatten, var ju inge fiskar i. Vattnet hade pH runt 8...

Jag har fått dom av en kille som sam att han haft dom i ett akvarie, det var nog inte helt sant, så det blir sopcontainer

Annons