Rösta i fototävlingen

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 28 februari 2004 09:47
Glöm nu inte att rösta i fototävlingen - se länk från "Första sidan".
Själv har jag flera favoriter bland de fem finabidragen och vet inte riktigt hur jag skall rösta.
Vilket/vilka kort är dina favoriter?
#2 - 28 februari 2004 09:56
Det var väldigt fina kort som kommit till finalplatsen!
Men personliga favorit är nog malen den ser så mysig cool ut.
Finns det fler bilder att titta på som inte nåt finalplatsen? Det var väl flera katogorier att skicka sina bilder till? Om det är rätt tävling jag tänker på.
#3 - 28 februari 2004 10:08
Hej!
Min personliga favorit är också malen. Fotografen har verkligen lyckats med att fånga det karakteristiska hos arten. Mycket bra=)
Man märker att ens egna fotografier inte föreslog långt, nu när man ser de andras.
Nåja, man ska ligga i hårdträning under året, i fall det kommer ännu en tävling ngn gång8)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 28 februari 2004 10:17
Det kom totalt in ca. 800 foton till de fem klasserna och i varje klass så röstades en vinnare fram av juryn.
Ytterligare ett 50-tal foton visades i senaste numret av Ciklidbladet - efter att omröstningen är avslutad och vinnaren utsedd (sker vid Ciklidstämman sista helgen i mars) så kommer några hundra foton att läggas upp på en webbsida så att alla kan ta del av dom.
Det var faktiskt ytterligare en klass i fototävlingen, nämligen teknik/inredning men här handlade det mest om hur man med foton beskriver hur man tillverkar något (en bakgrund, artemiakläckare etc. etc.) och vi tyckte att denna klass inte alls passade ihop med de övriga klasserna eftersom det här inte handlar om bästa fotot. Därför bröt vi ut denna klass och denna tävling fortsätter (mer info om detta inom kort).
#5 - 28 februari 2004 10:23
Ok...
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 28 februari 2004 10:34
Det finns väl fler av er som har era favoriter bland de fem fotona. Håller verkligen med både malwi´n och Marie att malfotot är riktigt häftigt - ta upp det i fullformat och kolla strecket i ögat.
Tycker också det är riktigt kul att ett snyggt växtakvarium tog hem segern i klass 1 - sällan man ser så snygga akvarier. Det är också oerhört mycket svårare att fota hela akvarier än en enstaka fiskar.
Ja och sedan har vi ju de andra fotona......
#7 - 28 februari 2004 11:03

Det är också oerhört mycket svårare att fota hela akvarier än en enstaka fiskar.

Nja. En burk upplyst av 300 watt MH fastnar rätt lätt på film 8)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 28 februari 2004 11:18
Förresten defdac var det inte du som inte ville delta i fototävlingen pga att växtakvarierna inte skulle ha någon chans mot alla biotopakvarier[;)]
#9 - 28 februari 2004 12:45
Nej jag var inte med pga detta:
"<b>Tänk på att tävlingen avser det bästa fotot, inte den vackraste fisken.</b>"

Dvs ett foto på en vacker modell (fisk) ska man inte rösta på, dvs inte heller ett växtakvarium eftersom det är själva "fisken" eller modellen i sammahanget.

Men det är lugnt. Jag tvivlar inte på att ni lyckas reda ut begreppen och göra en bättre tävling nästa år där det finns en kategori där man bedömmer modellen. Då är jag gärna med! =)
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 28 februari 2004 13:34
Dvs ett foto på en vacker modell (fisk) ska man inte rösta på, dvs inte heller ett växtakvarium eftersom det är själva "fisken" eller modellen i sammahanget.

Det får du nog förklara närmare vad du menar.
#11 - 28 februari 2004 13:43
"Tänk på att tävlingen avser det bästa fotot, inte den vackraste fisken."

Växtakvariet är fisken. Hur mycket man än gillar en viss typ av fisk eller akvarium så ska man kolla på hur bra *fotot* är, inte hur modellen aka fisken aka akvariet ser ut.

Dvs hade jag tagit en svinbra kort enligt konstens alla regler på ett akvarium fullt med alger hade det vunnit över en amatörbild rakt framifrån med blixt på ett äkta Takashi Amano akvarium.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 28 februari 2004 13:50
Dvs hade jag tagit en svinbra kort enligt konstens alla regler på ett akvarium fullt med alger hade det vunnit över en amatörbild rakt framifrån med blixt på ett äkta Takashi Amano akvarium.

OK, det var det du menar och då håller jag inte med dig - vi vill gärna också lyfta fram det som är bra ur akvaristisk synpunkt än ett akvarium som är en katastrof även om ett foto på sådant är bättre.
Det måste bli frågan om en kombination av både motiv och själva fotot i bedömningen.
Det viktiga är att man inte utgår från vilka fiskar man gillar och bara röstar på foton som visar dessa arter.
Dvs jag föredrar ett kanonfoto på en fisk jag ogillar före ett dåligt foto på min favoritfisk.
#13 - 28 februari 2004 14:03

Det måste bli frågan om en kombination av både motiv och själva fotot i bedömningen.

Det viktiga är att man inte utgår från vilka fiskar man gillar och bara röstar på foton som visar dessa arter.

Dvs jag föredrar ett kanonfoto på en fisk jag ogillar före ett dåligt foto på min favoritfisk.

Det låter som en mycket bra bedömningsgrund! Fan då svider det ju lite att jag inte var med.
#14 - 28 februari 2004 14:51
Finns det något sätt att få tag på ciklidbladet med bilderna så här i efterhand genom att köpa ett ex eller bli medlem?

Peter
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 28 februari 2004 15:14
Finns det något sätt att få tag på ciklidbladet med bilderna så här i efterhand genom att köpa ett ex eller bli medlem?

Du får alla årets Ciklidblad om du blir medlem nu.
#16 - 28 februari 2004 16:40
Men var det inte en tävling för Zoopets medlemmar? I så fall borde väl vi som medlemmar få korten här. Det är ju inte alla som har ciklider och vill vara med i den föreningen.
#17 - 28 februari 2004 17:04
Ganska sant. Men det skulle ju komma en sida med mängder av tävlingsbidrag om jag inte missförstod det hela, samt så gör det ju inget om man är medlem i flera sidor=)
#18 - 28 februari 2004 17:06
Men bidraget var med i en tidning som var knuten till medlemarna i ciklidklubben = medlemsavgift.
#19 - 28 februari 2004 17:56

Det är ju inte alla som har ciklider och vill vara med i den föreningen.

Gäller även mig.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 28 februari 2004 20:10
Men var det inte en tävling för Zoopets medlemmar? I så fall borde väl vi som medlemmar få korten här. Det är ju inte alla som har ciklider och vill vara med i den föreningen.

Så här skrev jag ovan.
"Det kom totalt in ca. 800 foton till de fem klasserna och i varje klass så röstades en vinnare fram av juryn.
Ytterligare ett 50-tal foton visades i senaste numret av Ciklidbladet - efter att omröstningen är avslutad och vinnaren utsedd (sker vid Ciklidstämman sista helgen i mars) så kommer några hundra foton att läggas upp på en webbsida så att alla kan ta del av dom."

#21 - 29 februari 2004 12:05
Så då får vi zoopet medlemmar tillgång till fotona i april nån gång då. Så bra!
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 1 mars 2004 19:00
Bara en liten påminnelse - glöm inte rösta på bästa fotot.
#23 - 1 mars 2004 19:10
<font color="red">Sista kortet var det bästa tyckte jag.</font id="red">
#24 - 1 mars 2004 22:57
Japp, tyckte också att sista var bäst... fast jag velade en bra stund mellan malfotot och detta.
#25 - 2 mars 2004 00:41
Malfotot var väldigt läckert, det fick min röst. Men alla var verkligen snygga. Det kändes dock som om vinkeln på fotot var mer originellt och stack ut lite från mängden när det gällde malen.

MVH
/Jens
#26 - 2 mars 2004 06:52
Vad svårt att välja. Vilken skillnad det blir när man får se fotot i stor storlek. Min röst föll tillslut på den sista. Det var så vackra färger!
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 2 mars 2004 07:11
Vilken skillnad det blir när man får se fotot i stor storlek

Ja det är viktigt att man tar upp fotona i fullformat för att kunna bedömma dom på ett bra sätt.
#28 - 25 februari 2005 23:59
När får "vi dödliga" se bidragen som kommit in, är det när tävlingen är avgjord?
När är det isf ngn gång i Mars låter logiskt tycker jag.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 26 februari 2005 08:20
[QUOTE=KE]När får "vi dödliga" se bidragen som kommit in, är det när tävlingen är avgjord?
När är det isf ngn gång i Mars låter logiskt tycker jag.[/QUOTE]
Ni får se dem samtidigt som alla andra dvs den 1/3.
Du har letat upp en tråd från en ett år gammal fototävling och för denna resdovisades resultatet när det var aktuellt.
#30 - 26 februari 2005 08:26
Varför har du dragit igång den här ett år gamla tråden om den gamla fototävlingen???
#31 - 26 februari 2005 12:27
haha...ojdå missade visst datumet :) men nu vet jag iaf.
#32 - 27 februari 2005 09:38
hehe, även jag satt och svor över att jag inte kunde se några bilder. :)
#33 - 7 mars 2005 20:04
[QUOTE=ch1mpy]hehe, även jag satt och svor över att jag inte kunde se några bilder. :)[/QUOTE]

Och jag med... fattade inte vad det var för mal som alla pratade om..

Annons