Rostfritt?

#1 - 27 november 2003 21:09
Är det någon som har erfarenhet i användandet av rostfri plåt till akvarie-bygge?

Även aluminiumplåt kan komma i fråga men jag tror alu oxiderar i vatten.

Någon metalurg här som kan reda ut detta?
#2 - 27 november 2003 21:15
Jag tror att det ska gå med rostfri plåt men för säkerhets skull kan du ju lacka med 2-komponentsakvarielack.
#3 - 27 november 2003 21:29
Jag hade ett 400 liters för länge sedan som hade rostfritt till botten, men det satt 2 stora glasskivor fastsilikonade för att plåten inte skulle bukta ut.
#4 - 27 november 2003 21:44
jag har min guldfiskar i dvala ni i en 250 liters låda av rostfritt. det har då fungerat än så länge...
#5 - 27 november 2003 22:36
Rostfritt (syrafast) går bra, men aluminium är nog ingen hit, om du inte tänkt lägga glas i botten oxå, o silikona alla fogar så att det inte har någon kontakt med vattnet. Alt. lacka med tvåkomponentslack eller epoxylack.
#6 - 28 november 2003 22:43
ALuminium var mest en bifråga. T anken var att eventuellt i framtiden bygga in ett jätteakvarium i en vägg i rostfritt med enbart frontglas.
#7 - 28 november 2003 22:47
Om du ändå ska bygga in det, varför då använda rostfritt?? Det borde ju gå att mura upp det direkt på plats, o sen putsa väggen innan man målar med epoxylack.
#8 - 29 november 2003 14:19
Mura och epoxylack...

Jag skulle inte lita på den konstruktionen på sikt, lack är ju trots allt en kemikalie som på sikt kan ändra struktur. Om jag bygger av rostfitt med svetsade skarvar så överlever det oss alla plus huset. Det är beständigare. Sen är jag svetsare själv från början så det kan jag göra själv.
#9 - 29 november 2003 15:29
Mura och fodra med rostfritt kanske ?
#10 - 29 november 2003 16:29
Om du ska ha det inbygt i väggen kanske du skulle göra alla andra sidor i marinplywood som är limmad i flera lager så att det håller. I fogarna som är i karet kan du täta med silikon och svetsa en ram av rostfritt stål och göra en ställning till det i fyrkantrör av stål[:)]

Bara en idé[;)]
#11 - 29 november 2003 16:40
Gör det i rostfritt & klä det med glasfiber. Om du nu är svetsare sen tidigare så vet du ju att rostfritt innehåller en sorts syra som inte är så speciellt nyttig, rent utav giftig + att det inte fäster lika lätt mot glas
.
#12 - 29 november 2003 18:35
Hmm har ska du ha saltvatten i karet sedan...någon gång!
Vet inte hur det håller mot saltvatten....
Gjut upp en vägg, finns ju rätt så fräcka stenar som man kan klä väggen sedan med! har själv funderart på att göra så....men ska skaffa ett hus först!
#13 - 29 november 2003 22:07
Ursprungligen skickat av Morpheus

Om du ska ha det inbygt i väggen kanske du skulle göra alla andra sidor i marinplywood som är limmad i flera lager så att det håller. I fogarna som är i karet kan du täta med silikon och svetsa en ram av rostfritt stål och göra en ställning till det i fyrkantrör av stål[:)]

Bara en idé[;)]

Nåt sånt här menar du?? [:-17][:-68]
#14 - 30 november 2003 02:51
Såg att jag glömde lägga in länken i mitt förra inlägg *Doh*[:-12][:-56][:-122][:-5]
http://www.malawicichlidhomepage.com/panis/plywoodtank.htm
#15 - 30 november 2003 23:37
Jag hade tänkt att bygga ett regelverk bakom väggen och bygga bakgrund, sidor och botten i syrafast rostfri 4mm plåt. Skarvarna ska svetsas ned Tig med syrehämmande gas på fram och baksida för att ge en slät skarv. Det är ju sant som gogar säger att rostfitt används i livsmedelsindustrin (ex Arla), så att den skulle avge nån form av syra tror jag inte ett dugg på. Tanken är att om jag bor kvar i huset om typ 40 år ska det vara lika pålitligt som när jag byggde det så marinplywood eller betong tillsammans med lack är inte ett alternativ. <u>Alla</u> kemikaliska föreningar som vi människor tillverkar bryts sakta men säkert ned. Detta gäller även betong (cement).

Jag glömde att tillägga att det enda ställe som ska siliconas är framrutan som ska vila mot en bockad kant på plåten så att silikonet endast blir en form av tätmassa.

Annons