rot som är hittad i en sjö

#1 - 17 augusti 2006 19:26
Hej jag hittade en fin rot i ett förråd här hemma.
Jag frågade våran hyresvärd ifall jag fick ta den och vad det var för träslag.
Hon visste inte riktigt vad det var för träslag men hon trode att hon hade hittat den i en sjö för många år sedan och hon trode den hade legat där många år. Då undrar jag att om det nu skulle vara ett barrträd, om det skulle vara barrträd kan man ha den i sitt akvarium ändå eftersom den legat i en sjö?? den är väldigt fin och ganska stor. Skule bli jättefin i mitt kar skulle jag tro. Jag hade tänkt att spola av den å skrubba den lite å lägga den i en balja med vatten så den får bli lite uppfucktad och då också se om vattnet blir färgat.
#2 - 17 augusti 2006 19:31
Ja, har den legat länge i en sjö är den OK att använda.
#3 - 17 augusti 2006 19:46
[quote=Azur]Ja, har den legat länge i en sjö är den OK att använda.[/quote]

om det är en stubbe som man tar från skogen? ser död ut.. hur länge ska man ha den i vatten då?
#4 - 17 augusti 2006 20:01
[quote=bjugge]om det är en stubbe som man tar från skogen? ser död ut.. hur länge ska man ha den i vatten då?[/quote]

flyter inte den då?
Guest
#5 - 17 augusti 2006 20:02
men dom som ligger i sjön eller dyligt är det inte farligt att lägga den i karet....det finns ju en massa bakterier kryp och ja allt hehe...eller har jag fel
#6 - 17 augusti 2006 20:10
[quote=Gr@bben]flyter inte den då?[/quote]

det lär den göra.. har inte tagit hem den än.. så den lär ju få ligga ett bra tag.. men tanken var att fixa så den sitter pressad under listen på toppen på karet så den inte flyter upp
#7 - 17 augusti 2006 20:38
[quote=Azur]Ja, har den legat länge i en sjö är den OK att använda.[/quote]

Va bra då :P då är det bara sätta igång å fixa då ska byta bottenmatterial och lägga frigolit också :D
#8 - 17 augusti 2006 21:13
Stubben i skogen kan också funka, det beror på om den lakats ur eller inte. Luktar den av kåda/tjära bör du inte använda den.

Flyter gör torrt trä förstås, och det kan ta veckor för dem att sjunka - men sjunker gör de till slut. Man kan snabba på sjunkandet genom att koka dem.

Bakterierna etc ur sjön är inga problem - över huvud taget är risken för parasiter ur sjöar KRAFTIGT överdriven.
Har roten fått torka ut är det ingen fara med nåt annat heller, men är det en våt rot rätt ur sjön finns förstås risken att du får in kräftor, trollsländelarver, eller iglar som gömmer sig i roten, och eventuellt kan angripa små fiskar; eller snäckor som eventuellt kan massföröka sig.
#9 - 18 augusti 2006 05:53
[quote=Azur]Stubben i skogen kan också funka, det beror på om den lakats ur eller inte. Luktar den av kåda/tjära bör du inte använda den.

Flyter gör torrt trä förstås, och det kan ta veckor för dem att sjunka - men sjunker gör de till slut. Man kan snabba på sjunkandet genom att koka dem.

Bakterierna etc ur sjön är inga problem - över huvud taget är risken för parasiter ur sjöar KRAFTIGT överdriven.
Har roten fått torka ut är det ingen fara med nåt annat heller, men är det en våt rot rätt ur sjön finns förstås risken att du får in kräftor, trollsländelarver, eller iglar som gömmer sig i roten, och eventuellt kan angripa små fiskar; eller snäckor som eventuellt kan massföröka sig.[/quote]

Ja hade det gått koka hade jag hgelt klart gjort det men nu är det en hel stubbe :( .. man vill inte riskera att alla dyra små malawis dör :) så jag får nog strunta i det
#10 - 18 augusti 2006 07:24
Lägg den i badkaret och häll kokande vatten på den;)

/Hans
#11 - 18 augusti 2006 07:31
Barrträd som inte legat dränkt i minst 100 år skall aldrig in i ett akvarium, kanske kan man testa i en tunna först, genom att se vad som händer med vattnet, testet bör minst omfatta en månad i tunnan!
#12 - 19 augusti 2006 18:20
Kan man ta reda på något sätt om stubben har legat i en sjö så att allt giftigt är ur den för den person jag fick stubben av trode den hade legat i en sjö men var inte säker och sedan har den varit uppe ur sjön många år nu.'

Men tänker koka den eller iallafall hälla kokande vatten över den några gånger.

Någon som tror att det finns några större risker att fiskarna skadas??
#13 - 19 augusti 2006 18:53
Är roten från Gran eller Tall och inte rejält urlakad hjälper inte kokning som man kan göra i ett kök! Nej rejäl kokning i tryckbehållare med avfettningsmedel och därefter med ånga! Fiskarna dör annars!
#14 - 19 augusti 2006 18:54
Är stubben av lövträd är det OK!
#15 - 22 augusti 2006 17:54
Är det några som är bra att se vad det är för träslag på olika rötter kan jag försöka fixa en bild på den å lägga upp i denna tråd.
#16 - 22 augusti 2006 18:56
Prova kan du ju.

Annars, detta är vad jag skulle göra: ta en borrmaskin. Borra ett hål in till kärnan nånstans i skymundan på roten. Luktade spånen eller hålet tjära/kåda skulle jag använda roten som trädgårdsdekoration, men inte i mitt akvarium.
#17 - 23 augusti 2006 06:00
jag hittade en stubbe i ett dike/bäck, och jag skrubbade bort lite löst skit.. sen la ja in det i akvariet, det kom nog ut ibland lite röda o vita maskar... men det tyckte mina platyn var goda att äta... http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=599335
#18 - 23 augusti 2006 13:48
[quote=Mardyboy]jag hittade en stubbe i ett dike/bäck, och jag skrubbade bort lite löst skit.. sen la ja in det i akvariet, det kom nog ut ibland lite röda o vita maskar... men det tyckte mina platyn var goda att äta... http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=599335[/quote]

Mmm men nån chansning när man har fiskar värda mkt pengar är inte värt
#19 - 23 augusti 2006 15:05
[quote=Azur]Prova kan du ju.

Annars, detta är vad jag skulle göra: ta en borrmaskin. Borra ett hål in till kärnan nånstans i skymundan på roten. Luktade spånen eller hålet tjära/kåda skulle jag använda roten som trädgårdsdekoration, men inte i mitt akvarium.[/quote]

Bra förslag.. det ska jag prova men om det nu inte skulle lukta något så är det bara att lägga i den i karet då??
#20 - 23 augusti 2006 20:01
Ingenting är helt säkert i denna värld. Kanske roten är helt inpyrd med dieselolja eller DDT eller båtbottenfärg eller är idegran eller innehåller mördarbakterier och kommer att döda fisk för dig, vem vet - men för vad det är värt så skulle jag själv inte tveka att lägga en rot ur en sjö i mitt akvarium, förutsatt att den inte luktade tjära eller kåda.

Jag förstår att du är orolig, men risken är mycket liten. Däremot kan ingen nånsin att kunna garantera att roten är helt säker. Är det oacceptabelt för dig att den eventuellt kan orsaka förluster, använd den inte.

Annons