Rot som missfärgar vattnet[:-56]

#1 - 12 november 2004 12:19
Köpte en rot i onsdags o la den i hett vatten som det stod i boken att man skulle göra men vattnet blir fortfarande alldeles gult på några timmar, har inte vågat lägga ner roten i akvariet pga detta. Har ni några tips?
#2 - 12 november 2004 12:24
Det är olika från rot till rot hur snabbt och länge den färgar vattnet.
Jag har haft min rot i akvariet i snart ett år och den färgar fortfarande vattnet gult, fast mindre och mindre för varje månad.
#3 - 12 november 2004 12:26
Hrmmmm, först vill jag gratulera dig, jag vill ha rötter som färgar men finner inga:)
Men, men några tipps på att bli av med det är att om det gör sig möjligt koka den ett par timmar. Annars lägga den i blöt ett par veckor samt då byta ut vattnet den ligger i varje dag. Annars så försvinner färgningen efter hand ändå, det är inget som är farligt endast humusämnen som läcker ut i akvarievattnet. Roten lackas ur mer och mer efterhand som den ligger i vattnen. Enda negativa som kan hända är väl att det kan sänka ph lite, men har man bara lite koll på det efter att man lagt ned den i karet är det nog ingen fara med att använda den.

//Jesper
#4 - 12 november 2004 12:26
Men det kan väl inte vara bra om det blir jättegult? Min färgar vattnet pissgult på några timmar...
#5 - 12 november 2004 12:29
Om du är orolig kan du kolla Ph innan och efter att vattnet blivit gult och se hur stor skillnaden är.
Om du köpt roten i en zoo-butik så är det knappast någon risk att den innehåller giftiga ämnen.
#6 - 12 november 2004 12:31
Ok, tack:)
#7 - 12 november 2004 18:24
vad kostar den jag köpar den om den är stor
#8 - 12 november 2004 19:20
Ursprungligen skickat av janne dansk

vad kostar den jag köpar den om den är stor

??????????
#9 - 12 november 2004 20:29
det är en rot som färgar vattnet gult i ett 1000 l svartv kar som jag är ute efter
#10 - 14 november 2004 11:40
Sorry, den är inte speciellt stor, passar ju mitt 200l.
#11 - 14 november 2004 15:09
jag köpte en rot för ungefär 1½ år sen och hade den i en hink med vatten (bytte vatten varje dag) och den färgade fortfarande vattnet orange efter tre månader i hink och då gav jag upp och lade den på hyllan.
finns det nåt knep för att den ska sluta släppa färg fortare?

Annons