Rot till ancistrus i Tanganyika-kar?

#1 - 8 september 2005 11:55
Hej.

Är det absolut nödvändigt att ha en rot till ancistrusar? Jag har letat runt här på forumet en hel del och ändå inte fått något klart svar. Det tycks som att det kan vara bra, men inte är nödvändigt.

Saken är den att jag är på gång att starta upp ett Tanganyika-akvarium och hade tänkt försöka undvika rötter i möjligaste mån, men vill ändå ha några ancistrus som städpatrull.

Ska jag skippa ancistrus? Eller kan jag ha ancistrus utan rot? Eller ska jag helt enkelt ge upp mina estetiska funderingar och lägga ner en rot ändå?
#2 - 8 september 2005 12:09
jag är inte säker på det här men jag tror inte du behöver en rot till dom. det är väl en del panaque (sp) som måste ha rötter för att få igång matsmältningen eller hur det nu är.

// SeanChai
#3 - 8 september 2005 12:20
Mig veterligen är det inte ett krav, men en stark rekomendation för att slippa ev. matsmältingsproblem.

Ta en väldigt mini, mini, minimal rot som inte behöver vara så synlig kanske är ett förslag annars.
#4 - 8 september 2005 12:35
Jag har en liten rot till mina Ancistrusar i Tanganyikat... man har ju liksom redan gjort ett bitopbrott när man släppte i malarna... Däremot ligger roten under en skiffersten, så den syns inte... Jag skulle nog inte rekommendera att köra helt rotlöst till Ancistrus...
#5 - 8 september 2005 13:18
Okej. Tackar för svaren. Då blir det en liten väl dold rot till malarna. Fiskarnas väl kommer ju förstås före estetiska frågor.
#6 - 8 september 2005 14:19
Ancistrus!

Skippa rötter!Rötterna bara sänker ph, vilket suger riktigt i ett tanganyikakar
Jag har ett ancistruspar i mitt Tanganyikakar som leker regelbundet!:)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 8 september 2005 14:32
Någon enstaka mindre rot påverkar pH-värdet minimalt.
Det ramlar för övrigt ner lite träd i Tanganyikasjön oxå
#8 - 8 september 2005 14:46
Jo, det ramlar säkert ner fler träd än Ancistrusar i Tanganyikasjön :-)
#9 - 9 september 2005 05:26
[:-60] den var nästan för låg Tant Nancy...he he he

// SeanChai
#10 - 9 september 2005 05:48
[QUOTE=Tant Nancy]Jo, det ramlar säkert ner fler träd än Ancistrusar i Tanganyikasjön :-)[/QUOTE]

Så sant, så sant!!

-"Och vinnare på poäng: NANCY!!" :D:D:D
#11 - 9 september 2005 07:34
Ja en rot på 1*10cm i ett 540 l motsvarar väl en 500träd i tanganyikasjön!

Ger mig!!;)
#12 - 9 september 2005 08:17
[QUOTE=Kjell Fohrman]Någon enstaka mindre rot påverkar pH-värdet minimalt.
Det ramlar för övrigt ner lite träd i Tanganyikasjön oxå[/QUOTE]
Ja, det var exakt min tanke också. Rötter finns ju faktiskt i Tanganyikasjön (till skillnad mot ancistrus...) och en liten rot i 375 liter gör varken till eller från vad gäller pH:t. Så, som sagt, så får det bli!

Tack för svaren och de roliga kommentarerna allihopa! :)

Annons