Roten färgar vattnet. Farligt för fiskarna?

#1 - 21 december 2005 17:58
Jag köpte en mangrove-rot igår som jag sköljde av med duschen och sedan stoppade ner i karet. Nu har den legat där i drygt ett dygn och vattnet är alldeles gult. Jag tycker inte att det ser så jätteilla ut, men frågan är om det är någon fara för fiskarna?

Jag hade inte tänkt byta vatten riktigt ännu då karet är nystartat. I lördags var vattenvärdena bra.

Karet är på 60 l och invånarna är en falsk siamensis och 3 st svarta fantomtetror.
#2 - 21 december 2005 18:02
jag skul.le inte oroa mig det är samma sak som svartvatnnet möjligtvis så sänks ph värdet men dt är nog det ända...
#3 - 21 december 2005 18:32
Oftast inte farligt alls.
#4 - 21 december 2005 19:24
Tack ska ni ha, då kan jag låta det vara som det är ett tag då. :)
#5 - 22 december 2005 09:09
[QUOTE=mam]Karet är på 60 l och invånarna är en falsk siamensis och 3 st svarta fantomtetror.[/QUOTE]

De fiskarna trivs i mjukt och lite surt vatten, så de kommer snarare att må bra av det, plus att det blir jättesnyggt. Själv körde jag med Sera Morena i början för att få svartvatten :p

Varför 3 svart fantom och inte två par? De trivs ju i par.
#6 - 22 december 2005 20:06
Idag har växterna börjat sloka så jag bytte lite vatten. Jag har även köpt en doppvärmare för jag tyckte inte den höll värmen riktigt (har legat på 24,5 grader men sjunker lite för mycket på natten då det är kallt här). Jag hoppas växterna tar sig igen för jag blir sååå deprimerad. :( Är växterna känsliga kanske?

Ang. fantomerna så köpte jag dom för över ett år sen och i zoobutiken sa dom naturligtvis att det gick bra att ha bara 3. Det var sedan meningen att vi skulle skaffa ett större kar och då skulle jag fylla på med fler. Men när favoritfisken dog tappade jag sugen helt och lät sambon ta över helt.

Jag kommer att köpa fler fantomer och flytta dom till 180 l efter jul. Jag vill nog ha ett stim på 20 st eller så.
#7 - 22 december 2005 23:11
Det kan vara lite knepigt med växterna tycker jag. Men du ska nog inte byta vatten för växternas skull, för då tar du bort näring (byta vatten gör man för fiskarnas skull). Vissa växter är känsligare än andra, men alla växter behöver ju näring. Vad har du för växter?

Trevligt att det blir fler svart fantom. Det bor 2 par i mitt akvarium. Coola tetror tycker jag :p
#8 - 22 december 2005 23:17
Växterna jag köpte häromdagen: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=82300
Har även lagt i ett par strängar hornsärv. Tänkte det skulle flyta men det bara sjunker. Konstigt för i det andra karet sjunker dom inte lika mycket.

Jag har tagit ur roten nu och ska försöka koka den. Den fick sig en het dusch men den fäller fortfarande. Jag vet inte vad jag ska göra om den inte slutar fälla så mycket för jag gillar formen på den.
#9 - 22 december 2005 23:25
[QUOTE=mam]Växterna jag köpte häromdagen: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=82300
Har även lagt i ett par strängar hornsärv. Tänkte det skulle flyta men det bara sjunker. Konstigt för i det andra karet sjunker dom inte lika mycket.

Jag har tagit ur roten nu och ska försöka koka den. Den fick sig en het dusch men den fäller fortfarande. Jag vet inte vad jag ska göra om den inte slutar fälla så mycket för jag gillar formen på den.[/QUOTE]

Jag försökte också med hornsärv i början men den bara dog i mitt akvarium. Varför vill du inte att roten ska fälla? Det är ju både nyttigt och snyggt :p
#10 - 23 december 2005 07:28
[QUOTE=mam]Växterna jag köpte häromdagen: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=82300
Jag har tagit ur roten nu och ska försöka koka den. Den fick sig en het dusch men den fäller fortfarande. Jag vet inte vad jag ska göra om den inte slutar fälla så mycket för jag gillar formen på den.[/QUOTE]

Lägg den i en balja vatten och byt vatten lite då och då. Det kan ta relativt lång tid innan den slutar fälla.

/J
#11 - 23 december 2005 10:31
[QUOTE=batski][QUOTE=mam]Växterna jag köpte häromdagen: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=82300

Jag försökte också med hornsärv i början men den bara dog i mitt akvarium. Varför vill du inte att roten ska fälla? Det är ju både nyttigt och snyggt :p[/QUOTE]

Jag tycker också det ser snyggt ut, men den fäller så mycket. Sen att växterna inte verkar trivas trodde jag hade med ph`t att göra. Jag har läst att rötter som fäller sänker ph-värdet. Har dock inga tester hemma.

Jag har en liten flaska växtnäring som jag köpte samtidigt med växterna.
#12 - 23 december 2005 13:26
[QUOTE=mam]Jag tycker också det ser snyggt ut, men den fäller så mycket. Sen att växterna inte verkar trivas trodde jag hade med ph`t att göra. Jag har läst att rötter som fäller sänker ph-värdet. Har dock inga tester hemma.[/quote]
Växterna bryr sig inte om vad du har för pH. Tempen spelar inte större roll heller. Det som spelar roll är om växterna har nån näring eller inte. Näring kommer från fiskarna (nitrat, osv.) eller om du tillsätter näring själv. Mer vattenbyten ger renare vatten, vilket gör att du tar bort all växtnäring.

Är du lite mer ambitiös kan du söka på PMDD eller kolla in pmdd.se. Är du lite latare kan du sluta byta så mycket vatten. :)
#13 - 23 december 2005 13:52
Växter kan vara känsliga för fel pH.
#14 - 23 december 2005 21:50
[QUOTE=dinajel][QUOTE=mam]Jag tycker också det ser snyggt ut, men den fäller så mycket. Sen att växterna inte verkar trivas trodde jag hade med ph`t att göra. Jag har läst att rötter som fäller sänker ph-värdet. Har dock inga tester hemma.[/quote]
Växterna bryr sig inte om vad du har för pH. Tempen spelar inte större roll heller. Det som spelar roll är om växterna har nån näring eller inte. Näring kommer från fiskarna (nitrat, osv.) eller om du tillsätter näring själv. Mer vattenbyten ger renare vatten, vilket gör att du tar bort all växtnäring.

Är du lite mer ambitiös kan du söka på PMDD eller kolla in pmdd.se. Är du lite latare kan du sluta byta så mycket vatten. :)[/QUOTE]

Jag har bara bytt vatten en gång. När jag startade karet tog jag filtret och ca 15% vatten från det inkörda karet. När jag stoppade i växterna och roten hade jag även i växtnäring på flaska som jag köpte samtidigt. Efter vattenbytet hade jag i motsvarande mängd näring.

Växterna slokar helt och hållet och ser inte alls krya ut. Något är ju fel.
#15 - 25 december 2005 10:48
[QUOTE=Kramfors]Växter kan vara känsliga för fel pH.[/QUOTE]
Jaså? På vilket sätt då? Eller snarare, varför?
#16 - 25 december 2005 10:52
[QUOTE=mam]Efter vattenbytet hade jag i motsvarande mängd näring.

Växterna slokar helt och hållet och ser inte alls krya ut. Något är ju fel.[/QUOTE]
Jag kan komma på två förklaringar.

1. Det har inte gått tillräckligt lång tid i akvariet för att det ska ha hunnit bildas nitrat, som växterna lever av.

2. Växtnäringen som du hällde i var troligen bara så kallad mikro-näring, dvs. ämnen som växterna behöver i liten mängd. Nitrat däremot är ett makroämne som växterna äter mycket av. Växterna kunde inte växa utan mikronäring, även fast det fanns nitrat i vattnet. När du hällde i mikro så kunde växterna tillgodogöra sig även makroämnena (nitrat), som dock snabbt tog slut. Nu finns ingen växtnäring alls i karet (mikro eller makro) och växterna slokar därmed.

På nåt vis behöver du alltså få i makronäring i akvariet (nitrat). Antingen genom att mata fiskarna mycket och inte byta vatten, eller genom pmdd (se ovan).
#17 - 25 december 2005 12:38
[QUOTE=dinajel]På nåt vis behöver du alltså få i makronäring i akvariet (nitrat). Antingen genom att mata fiskarna mycket och inte byta vatten, eller genom pmdd (se ovan).[/QUOTE]

Men i fall akvariet är nystartat ska man verkligen inte mata fiskarna mycket, för då får man en nitritspik vilket kan få katastrofala konsekvenser för fiskarna.

Så det är PMDD som gäller!
#18 - 28 december 2005 10:51
Om man inte vill att vattnet ska bli mörkbrunt med tiden bör man blötlägga rötter (åtminstone t.ex. mopani) i några dagar. Gärna i varmt vatten som man byter ett par ggr/dag.
#19 - 28 december 2005 11:04
[QUOTE=Magnuz]Om man inte vill att vattnet ska bli mörkbrunt med tiden bör man blötlägga rötter (åtminstone t.ex. mopani) i några dagar. Gärna i varmt vatten som man byter ett par ggr/dag.[/QUOTE]

Eh, jag har haft mina mangroverötterna i akvariet i drygt ett år nu och mitt vatten är fortfarande inte mörkbrunt ;)

Annons