Roten flyter ....

#1 - 2 oktober 2003 15:25
När kommer min mangroverot att sjunka?
den har legat i varmvatten i två dygn nu men den flyter fortfarande som en kork...
den är ca: 50cm lång 15cm hög 20cm bred...

finns det något sätt att skynda på Sjunk processen?
#2 - 2 oktober 2003 16:00
Pröva att koka den försiktigt ett tag. Funkade för mig iallafall.
David
#3 - 2 oktober 2003 16:01
<font color="red">Jag har en rot som legat i vatten över en månad, jag har också kokat den... men... den sjunker inte... [:D]</font id="red">
#4 - 2 oktober 2003 16:28
Har precis ställt den på spisen nu och testar kokning....
#5 - 2 oktober 2003 16:43
låt den ligga i vatten....den flyter inte länge (finns dom som har fått ha rötter i vatten i månader och år!!)
#6 - 2 oktober 2003 18:02
Koka den i ett par timmar så ska den sjunka. Har den sjunkit ännu?
#7 - 2 oktober 2003 18:46
Kokade den i en halvtimme typ men får bara ner en tredjedel i grytan så jag kokade massa vatten och hällde i badkaret och där guppar den omkring nu...
får vara där till i morrn så får jag se...
#8 - 3 oktober 2003 08:03
Gick och tittade till den nu i morse och den guppar fortfarande omkring...
Ska nog ta och koka den en gång till...
#9 - 3 oktober 2003 10:08
Om roten inte helt får plats i grytan kan du ösa det kokande vattnet med ett decilitermått, koka minst 1 timme. Funkar inte det så kan du lägga en annan redan befintlig rot över din "problemrot" i akvariet, och låta tyngden av den andra fungera som "kvarhållare". Låt stå så någon månad, så borde problemroten äntligen ha sjunkit. Om du inte har någon annan rot kan du tex. kila fast roten i/under en grotta eller ett stenröse. Om inte annat kan du kila fast den under vattenpumpen om den sitter fast på glasväggen med sugproppar. Med lite envishet och en uppsjö av tålamod bör du lyckas!
#10 - 3 oktober 2003 11:04

Hm.. fan, när jag stoppade ner mina mangroverötter så flöt dom visserligen men redan efter ca 5 min under vatten då jag höll dem, så stannade dem där.. e la olika från rot till rot antagligen, beroende på denisiteten.

#11 - 3 oktober 2003 15:32
Man ska absolut inte tvinga ner roten på det vis kampfisken beskriver. Om roten lossnar så åker den upp med en kraft som lätt knäcker täckglaset.
#12 - 4 oktober 2003 07:34
jag hade en som flöt lite, men inte så mycket...det räckte med en liten sten på den..
ta istället en 30 liters jästunna eller nåt, fyll på med ganska varmt vatten & lägg en sten över roten så den sjunker helt..så slipper du ha badkaret belamrat i all evighet =)
det finns rötter som typ aldrig sjunker.. med stora luftfickor i..
#13 - 4 oktober 2003 09:34
Jajajaja!! den har sjunkit några centimeter till nu...
#14 - 4 oktober 2003 10:58
Ursprungligen skickat av AndreasN

Man ska absolut inte tvinga ner roten på det vis kampfisken beskriver. Om roten lossnar så åker den upp med en kraft som lätt knäcker täckglaset.

Givetvis måste man försäkra sig att roten verkligen är välförankrad och inte kan lossna, glömde tillägga detta. Så har tingesten äntligen börjat sjunka en aning eller?
#15 - 4 oktober 2003 11:48
Ursprungligen skickat av kampfisken

Givetvis måste man försäkra sig att roten verkligen är välförankrad och inte kan lossna, glömde tillägga detta. Så har tingesten äntligen börjat sjunka en aning eller?

Japp kokade den i fyra och en halv timme igår så den har börjat sjunka lite, lite....
#16 - 5 oktober 2003 12:19
Sjönk ytterligare någon cm under natten...
Skall köra ett långkok senare idag :]

Annons