Rotidentifiering

#1 - 17 mars 2008 23:57
Jag har gått och spanat på en stor rot, tror det är hela rotdelen av ett träd fast utan alla smårötter, som har drällt omkring nära lägenheten och sett ut att göra sig bra i ett kar om man sågar upp den i mindre delar.

Problemet är att jag inte vet vilket träslag det är, det verkar vara en väldigt gammal rot och det enda jag har att gå efter är hur rötterna är riktade.
Det är 5-6 kraftiga, 0,5-1m långa rötter som går ut åt sidorna, ser ut att vara ett ytligt rotsystem så jag oroar mig över att det kanske kan vara gran.

Har någon en bild på hur granars rotsystem ser ut? jag hittar bara föga informativa bilder på moss/jordklädda rotvältor.

Jag tänkte fixa en bild på den imorgon, men om någon kan hjälpa mig med granrotsbilder innan dess vore jag tacksam, för den ligger begravd i en snöhög och jag vill inte gärna spendera timmar på att gräva upp den i onödan :)
#2 - 18 mars 2008 08:41
Granrötter ser lite grann ut som vulkaner...en stor bit i mitten och sedan rötter som ser lite grann ut som lava som rinner ut på sidorna, om du förstår? :)

De har heller ingen pålrot, dvs en kraftig rot i mitten, utan alla rötter går år sidorna.
#3 - 18 mars 2008 09:59
Jo, det låter då som att min rot jag hittade är gran... men jag vill ha den >_<
Svängde ihop en bild, så ser den ut på ett ungefär, från sidan och uppifrån.

Men jag slapp iallafall gräva i onödan nu, tack för svaret :)
#4 - 18 mars 2008 10:07
Öronräv skrev:

Har någon en bild på hur granars rotsystem ser ut? jag hittar bara föga informativa bilder på moss/jordklädda rotvältor.

Jag tänkte fixa en bild på den imorgon, men om någon kan hjälpa mig med granrotsbilder innan dess vore jag tacksam, för den ligger begravd i en snöhög och jag vill inte gärna spendera timmar på att gräva upp den i onödan :)

Se den här tråden på Ciklid.se för lite bilder på granrötter i akvarium:
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?p=706937

Det går alltså fint att ha granrötter i akvarium, under vissa förutsättningar. Dessa rötter är uppgrävda vid ur en mosse vid torvbrytning. De har legat i mossen i många år och är således mycket väl urlakade.
#5 - 18 mars 2008 10:09
Öronräv skrev:
Jo, det låter då som att min rot jag hittade är gran... men jag vill ha den >_<

Svängde ihop en bild, så ser den ut på ett ungefär, från sidan och uppifrån.

Men jag slapp iallafall gräva i onödan nu, tack för svaret :)

Ja precis så ser granrötter ut. Såg inte dina bilder innan jag postade mitt svar ovan.
#6 - 18 mars 2008 12:34
Den verkar ju väldigt gammal, så det kan ju hända att den urlakats nog om den legat bra till. vet dock inte var den har hållit hus innan den började drälla omkring utanför lägenheten (den rör sig hela tiden).
När den tinar fram så kan jag ju alltid låta några snäckor eller dyl gå i ett kar med en bit av den för att se om den är skadlig :)

Annons