Drstein skrev:Någon som känner till om det är farligt att ha gran eller tallrötter i sitt akvarium?
Helena_o_Mattias skrev:jag kör tall rötter inget att va rädd för mycket snack om terpentin osv vist det ger i från sig det men det är väldigt små mängder byter man vatten vart annan vecka så är de ingen fara själv har jag tagit en tallrot som legat i skogen i några år har kört den snart i 1 år nu utan problem
ansjo skrev:Det är inget som jag skulle följa då det är väldigt olika hur mycket terpentin de släpper ifrån sig. Är det en nybörjare som tycker det låter billigare att ha dessa rötter i karet och slipper köpa rötter i affären, och hela fiskbeståndet dör så är kanske risken stor att h*n lägger av med sin nya hobby.
Vet man inte riktigt vad man gör ska man nog undvika dessa rötter i karen.
Helena_o_Mattias skrev:dock inte fallet som du säger. jobbar med att bränna tjära på rötter så kunskap har man det beror helt på i fallet hur ofta man byter vatten
ansjo skrev:Ja, du har det kanske men jag syftar mer på en nybörjare som tycker det är kul med vattenbyten i början och allt eftersom tiden lider kanske inte är lika aktiv med detta.
Vad jag menar är att är man inte 100 på vad man gör så är det säkrare och enklare att köpa rötter i närmsta akvarieaffär.
Även om jag hållit på med akvarium i 30 år och är någorlunda påläst, så skulle jag personligen inte stoppa ner sådana rötter i mitt kar och riskera fisk för 10 000 tals kronor.
Lite OT, hur ser dessa rötter ut i akvarium? Du har inte en bild på dem?
åheim skrev:jag tycker inte man ska stoppa i rötter som man hittar i naturen då dem ruttnar och oftast flyter!! folk tänker ofta -jag hittade den ju i en sjö eller vattendrag då måste det ju funka i mitt akvarium.... Men det är en jädra skillnad på en sjö och den otroligt lilla mängd vatten du har i akvariet, så roten kan göra stor skada där!
Helena_o_Mattias skrev:själv har jag tagit en tallrot som legat i skogen i några år har kört den snart i 1 år nu utan problem
ansjo skrev:Lite motsägelsefullt från ett inlägg lite högre upp.
Jag säger det igen, är man nybörjare eller ovetande så bör man inte plocka in rötter som man inte vet vad det är för träslag, för att slippa riskera något.
Helena_o_Mattias skrev:oki oki men det jag mednade med det va att jag plockat rötter från skogen tex bäckar osv och ja jag har även tagit från skogen men man får vänta på att de ska sjunka. jojo men jag tippar inget som farligt i träslag faktum är att nybörjare byter vatten väldigt tätt och har en förmåga att glida i sär ju mer erfaren man blir och jag tror inte att de är så farligt för en nybörjare att ta en rot från skogen för det lär inte bli nått farligt i slutändan ändå
åheim skrev:jag tycker inte man ska stoppa i rötter som man hittar i naturen då dem ruttnar och oftast flyter!! folk tänker ofta -jag hittade den ju i en sjö eller vattendrag då måste det ju funka i mitt akvarium.... Men det är en jädra skillnad på en sjö och den otroligt lilla mängd vatten du har i akvariet, så roten kan göra stor skada där!
Metalmaid skrev:Måste bara höra vad du har för fiskar...
Öronräv skrev:Man säger inte att det är okej att ta rötter som legat i ett vattendrag för att "de gör ingen skada där och borde inte göra någon skada i mitt akvarium" utan för att de har urlakats av vattnet och har blivit av med eventuella skadliga ämnen.
Sen om man har problem med att de ruttnar så är det en bra idé att ta rötter från trädslag som växer nära, eller i, vatten naturligt.
Trä flyter för det mesta, även mycket av det man köper i butik, det är bara att låta det ligga i vatten och vänta tills det sjunker.