Rötter från butik

#1 - 3 november 2008 17:45
Köpte tre rejäla träbitar i en akvariumbutik idag. Vad rekommenderas innan man kastar i dem ? Räcker det att tvätta dem noga och skrubba? Eller måste de ligga i blöt.
#2 - 3 november 2008 17:52
Jag skulle nog lägga dem i blöt först eftersom inte alla rötter sjunker med en gång. Samtidigt skrubbar du av dem en aming. Olika rötter färgar också vattnet olika mycket.
#3 - 3 november 2008 17:53
zoolander skrev:
Köpte tre rejäla träbitar i en akvariumbutik idag. Vad rekommenderas innan man kastar i dem ? Räcker det att tvätta dem noga och skrubba? Eller måste de ligga i blöt.
Det brukar att underlätta att dem sjunker i karet,och för att dem ska göra det så finns det olika knep Bla att koka dem så porerna öppnar sig så dem suger mer vatten och att dem Färgar av sig i kastrullen så är det bara att hälla av det och börja koka igen, och hälla sen upprepa det ett par gånger så slipper du en massa Tefärgat vatten plus den sjunker om du har tur.
#4 - 3 november 2008 17:59
påtok för stora för att koka dock. Räcker det med att jag spolar upp varm vatten i en stor balja och skrubbar? Behöver de ligga över natt?
#5 - 3 november 2008 18:32
zoolander skrev:
påtok för stora för att koka dock. Räcker det med att jag spolar upp varm vatten i en stor balja och skrubbar? Behöver de ligga över natt?
Dem behöver nog ligga ett par nätter om du har otur för att dem ska sjunka,jag har ett par som har legat i blöt i två månader och dem har inte sjunket än;):pmen jag har kastat i dem i dammen så dem kan ligga där ett taga tills dem har sju,om du sen har stora rötter så kan det vara ett problem att trycka ner dem med stenar Tex...Har du testat :confused:dem kanske sjunker direkt om dem nu gör det så kan dem ligga i blöt ett par dagar så dem färgar ut i vattnet innan det mesta i alla fall.:)
#6 - 3 november 2008 18:41
Rötterna man köper i butiken är fina- men jag irriterar mig över de höga priserna!
#7 - 4 november 2008 06:19
Jag skrubbade av dem och la dem i en stor stor hink med varmt vatten över natten. Får se om de är redo ikväll.
Bilagor:

Annons