Rötter från naturen

#1 - 14 september 2009 13:34
Detta har ni säkert tagit upp förut, men jag hittade inget så jag startar en ny...

Kan man använda rötter från naturen i akvariet?

Jag har hittat flera snygga rötter från en rotvälta, en fallen gran. En av rötterna låg under jord, de andra var i luften och därför torkade.

Jag har blötlagt dem i hett vatten och de verkar inte färga av sig särskilt mycket, men de som var torra flyter fortfarande, den som låg under jord sjönk direkt.

Finns det någon fara med att använda dem? Något man ska tänka på? Har hört nån gång att barrträd inte skulle vara bra, stämmer det och varför i så fall?
#2 - 14 september 2009 13:43
Vilket barrträd som helst är farligt i akvarium då det utsöndrar terpentiner.
Men lövträd går bra.
Färgning av vattnet är olika från trädslag till trädslag, har hört att bok ska vara ganska bra.
Det förmultnar långsamt och färgar inte överdrivet mycket.
Men om du plockar lövträd från naturen så ska trädbiten vara "död" torkad, helst ingen bark, varför vet jag inte.

Det finns mycket info om du söker i forumet, har du inte hittat nåt kanske du har sökt med fel ord?
#3 - 14 september 2009 14:14
Nu har jag sökt lite och det verkar vara delade meningar om gran i akvarier...

Dessa var ju inte färska rötter utan från en gammal rotvälta sedan stormen Gudruns tid. Dvs trädet har varit dött i snart fem år. Jag funderar på om jag ska våga prova trots allt, roten är ju så snygg!

Någon som har mer tankar om detta? Någon som har provat med en granrot från gammal rotvälta som fått problem pga detta?
#4 - 14 september 2009 14:24
Här hittade jag faktiskt en gammal tråd med en som hade granroten två månader utan problem, sen slutar ju tråden så man får inte veta hur det gick sen...

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=35108

Antar att jag kan våga testa min rot då. :)
#5 - 14 september 2009 14:26
Som Karrokaja sa, så ska man inte ha barrträd I akvarium, specielt gran kan vara väldigt sura och göra att ph värdet sjunker, barrträd brukar suga upp gifter.

Man kan dock använda barrträd som legat I torvmosse några tusen år, eller på en sjöbotten så allt det giftiga har lakas ur, men det är inte att rekommendera om man vill vara säker.

Men var inte ledsen nu, jag vet hur det är, jag hittade en jätte fin stubbe som jag ville använda, som tur var så läste jag om detta innan jag la ner den I akvariet, var riktigt synd för den var snygg som bara den.

Jag har inte testat nå annat än björk, för det finns inte så mycket annat änn björk, gran och tall där jag bor, och lite asp. Om man vill ha fina rötter så ska man leta I kanten av en bäck, där det växer björk eller något annat lövträd, jag hade lyckan att hitta en helt död rot som låg lite under jord och vattnet, Jag tog hem roten och rengjorde den noga med en borste tills jag kom ner till det hårdare träytan, sedan kokade jag den i en timma, och la jag den I en hink för att se om den luktade eller färgade vattnet något.

De flesta lövträd har jag hört ska gå bra, tror jag läste att kastanj ska man inte använda.

Detta är bara vad jag har läst så rätta mig om jag har fel, skulle hata om någons fiskar dog :(
#6 - 14 september 2009 15:03
Samtidigt var det ju en som hade haft just granrot i sitt akvarium. Kanske är det tall man ska akta sig för? Sen kan det ju också vara skillnad på grenar kontra rötter. Att grenar innehåller kåda vet man ju, men rötter gör väl inte det? Jag har luktat på mina och de luktar inte kåda. De luktar mer som en tjärn eller skogssjö, alltså lite "multnad" lukt om du fattar. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 14 september 2009 15:13
Barrträd innehåller terpention och det lakas inte ur så såsana skall aldrig användas. Det kan funka en dag, en månad, ett år men till slut så läcker det ut och då är det kört.
AVSTÅ.

Vad gäller lövträd så kan man använda tunna döda kvistar. Grenar/rötter från lövträd kan användas om de legat länge på botten av en sjö eller i en myr. Ordet länge är svårt att definiera - ibland kan det ha räckt med några år, ibland krävs 1.000 tals år
#8 - 14 september 2009 15:16
De ska inte lukta just någonting alls, om det luktar tjärn så är det nog inte bra tecken på att den är sur, just rötterna från dessa träd suger upp en del hemskheter, om du är rädd om fisken skulle jag nog rekommendera att inte lägga ner dem.

Det är synd som bara den att man inte kan använda allt har hittat en hel del fina saker här och där, men man hittar oftast gran och tall för att det håller mycket längre, jag har hittat några tjärstubbar som såg helt otroliga ut, men det skulla ha tagit död på fisken :(

hoppas du hittar nå annat coolt, men du gör som du vill lycka till :)
#9 - 14 september 2009 16:34
Samtidigt undrar jag om nån har testat? Ibland kan det finnas "sanningar" som bara är teori, för att ingen har testat...
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 14 september 2009 17:12
Det där med terpentin är det väl ett litet frågetecken efter - en del menar att terpentin bara finns i barren (som man inte lägger i akvariet), medan däremot träet innehåller kåda, som inte heller är helt speciellt trevligt i akvarium.

Under årens lopp har jag använt en del naturgrenar men också åkt på en del smällar som inneburit dödsfall. Idag plockar jag bara tunna döda kvistar från naturen
#11 - 14 september 2009 18:38
Jag ska testa med min rot så får vi se. Man lär så länge man lever. :)
#12 - 14 september 2009 19:02
Jemima skrev:
Jag ska testa med min rot så får vi se. Man lär så länge man lever. :)

Hoppas du inte ha så dyra fiskar där i bara.

Alltså vissa saker får man väl bara acceptera? Det finns ju många inlägg som skriver att det är farligt till och med Kjell som inte är någon nybörjare säger att det inte är bra.

Lycka till, hoppas att inga dör iaf.
#13 - 14 september 2009 20:03
Terpener finns i kådan....... och i vedämnen.

De är bland annat en del av barrträdens försvarsmekanismer mot skadeangrepp och utsöndras i större mängd vid skador.

Träd är organiskt material och kommer att brytas ner av bakterier så fort det kommer i en vattenmiljö. Terpenerna frigörs vid nedbrytningen och de är inte speciellt trevliga kolväten.
Här är ett utdrag som inte precis är purungt men redan då visste man en hel del om terpener
[FONT=Calibri][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Calibri]http://runeberg.org/nfch/0498.html [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri][/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=3]Faran med barrträd i akvarium är ingen myt - det är en erfarehet som många har fått. Det finns ett talesätt - Den vise lär sig av sina egna misstag - den smarte av andras.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Calibri][SIZE=3]MVH Lasse[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Calibri][/FONT][/SIZE]
#14 - 14 september 2009 21:11
Har ett par följdfrågor i ämnet..

I vilken takt lakas terpentinet ut ur grenar/rötter från gran/tall?
Är det en jämn urlakning eller är det ketchup-effekt?

OM det är en jämn urlakning, borde man inte då med regelbundna vattenbyten kunna hålla det på en sån nivå att det inte är skadligt? Eller är det skadligt redan vid minimala nivåer?

Naturligtvis så är väl kanske även en minimal nivå skadlig i det långa loppet, men det tycker jag det mesta verkar vara nu för tiden..;)
#15 - 14 september 2009 21:44
Om jag säger så, den lakas inte ur inom en människas livstid :(
Bilagor:
#16 - 14 september 2009 21:54
@ HenkeP Om det är tiden innan de börjar läcka terpener du menar så sker det tillräckligt snabbt för att döda fisk. Och det är som SimonSaysBaka påpekar att de blir inte urlakade (och därmed ogiftiga) på mycket lång tid - om någonsin.

Undrar föresten vart den personen tog vägen som hävdade att det gick utmärkt.

MVH Lasse
#17 - 14 september 2009 22:03
Lasse skrev:

Undrar föresten vart den personen tog vägen som hävdade att det gick utmärkt.

MVH Lasse

Dårhuset kanske? skoja bara :) Jag läste en artikel från USA om just detta, och det stod att man kan använda gran och tall rötter som legat på botten av en sjö I en längre tid, "men" här är ett stort men, Man måste kapa av dem där det är grovast för att se vilken färg de är om de är lite gulröd så kan det vara en tjärstubbe och det vill man inte ha I sitt akvarium, om det är grå och luktar inget när man kapat dem så är det bara att köra på :P

Redigering: Vet inte hur det är men jag vågar då inte testa, speciellt när jag ska ha L-Malar som gillar att mumsa gnaga på trä.
#18 - 15 september 2009 20:11
Man måste ju våga testa lite. :) Det är inga dyrbara fiskar jag har, lite guppy mm. Hittills verkar de må bra i alla fall, och snyggt blev det!

Om ni vill veta hur det går kan ni ju följa min blogg: http://jemimasakvarium.blogspot.com/
OBS amatörmässig med kassa bilder. :) Men om fiskarna börjar dö så jag tvingas ta bort roten kan ni ju alltid kommentera och säga "vad var det jag sa?" åt mig. ;)
#19 - 22 oktober 2009 18:23
Liten uppdatering. Jag la alltså i två st granrötter från en rotvälta, och har efter det bytt vatten en gång per vecka, ca 20%. Utom det sista vattenbytet som var 50% pga alger.

Än så länge verkar alla fiskar må fint, jag har även köpt till lite palettciklider som också verkar må bra. pH har inte sjunkit som jag hoppades utan ligger ganska högt, runt 8. Rötterna har nu legat i akvariet ca 1,5 månad.

Kanske är det som nån skrev inte så farligt med granrötter från rotvältor? Mina luktar ju inte kåda utan bara jord och natur. Jag tror tall är värsta boven, inte gran. :)

Annons