Rötter/grenar från naturen

#1 - 21 november 2006 17:12
Nu har jag varit och letat rötter/grenar i Vättlefjäll. Hittade en död björkrot plus lite torra björkgrenar som jag tyckte såg ok ut.

Nu har jag spolat rent allting, men jag har märkt att delar av barken är väldigt mjuka och lossnar lätt.

Eftersom jag har läst om rötter som har blivit dåliga och förgiftat vattnet undrar jag om det kan vara nån fara.
#2 - 21 november 2006 17:35
Man kan ställa sig frågan hur funkar det i naturen när grenarna ramlar ner i vattendrag eller i floder,bäckar i vilket land som helst dör fisken då?Jag hade tagit något annat som har legat där längre i vattnet det har det inte gjort om det lossnar från roten i alla fall.Men jag tror att det inte är farligt ett dugg för fisken tvärtom bara nyttigare för växterna tex ,mer naturligare för fisken.Men det är stor skillnad med tillflöde(Bäck-Flod) och ett akvarium.Mitt nästa projekt ska jag bara använda mig av vad jag hittar i naturen.
#3 - 4 februari 2007 23:32
Kan man verkligen plocka rötter och grenar i naturen och sedan använda dom i ens kar? Kommer inte dom ruttna bort?
Iof så bryts väl allt trä ner, men vilket är det optimala svenska träslaget för att ha i ett SA kar?

Med optimalt menar jag absolut inte tall/fura bara för att det håller länge, utan mest vilket träslag som utan att vara giftigt håller länge, och ser sydamerikanskt ut (hahah) ?
#4 - 4 februari 2007 23:48
batski skrev:
Nu har jag varit och letat rötter/grenar i Vättlefjäll. Hittade en död björkrot plus lite torra björkgrenar som jag tyckte såg ok ut.

Nu har jag spolat rent allting, men jag har märkt att delar av barken är väldigt mjuka och lossnar lätt.

Eftersom jag har läst om rötter som har blivit dåliga och förgiftat vattnet undrar jag om det kan vara nån fara.

Jag har använt mycket grenar, löv och stenar från skogen och det har fungerat väldigt bra. Har dessutom noterat att alla malar och räkor älskar att picka i sig "grejer" från grenar och löv.
Självklart måste man hålla koll på saker man stoppar i akvariet och vara uppmärksam på om fiskarna börjar andas snabbt eller så. Men det gäller ju allting, växter som dör, andra fiskar/djur som dör som också kan skada vattenkvalité. tror inte du ska oroa dig så mycket för det. ett välingånget akvarium "tål" en hel del :)
#5 - 5 februari 2007 00:09
yllekanin skrev:
Kan man verkligen plocka rötter och grenar i naturen och sedan använda dom i ens kar? Kommer inte dom ruttna bort?

Iof så bryts väl allt trä ner, men vilket är det optimala svenska träslaget för att ha i ett SA kar?

Med optimalt menar jag absolut inte tall/fura bara för att det håller länge, utan mest vilket träslag som utan att vara giftigt håller länge, och ser sydamerikanskt ut (hahah) ?

Ju hårdare träslag ju längre håller det under vatten, så ek måste väl vara ett "bra" svenskt träslag rimligtvis.
#6 - 5 februari 2007 19:19
Ek, bok, björk

Ek, bok, björk och urlakad drivved är nog bra,
Men man ska INTE ta barrträ pga alla ämnen och starka kådor det innehåller!
Man lagrar ju vin på ekfat! Kanske akvarievattnet blir drickbart efter en sådan kur?

Jag ska pluppa in några riktigt fina gråa drivvedsbitar som jag plockat, i nästa akvarium!
#7 - 5 februari 2007 19:27
Amatören gissar igen...

... men är det inte så att man måste vara säker på att träet har torkat/dött ordentligt... Kan väl vara lite svårt att ha koll på om man hittar en fin rot i skogen... :confused: Det är ju skillnad på småkottar och löv... där är det lätt att de att de har torkat ordentligt... ;)
#8 - 5 februari 2007 20:12
Mna kan borra försiktigt i det, och sedan kolla på spånet om det ser färskt ut :)

Nu vill jag ju ha i stora saker i mitt kar, det skall typ se ut som en SA flod, eller en flodbassäng.
#9 - 5 april 2007 18:33
jag hittade en fin tjock stock på 140 cm och tänkte ha den i karet men den är halvfärsk, kan jag ha i den i karet eller ska jag skippa det?
#10 - 5 april 2007 18:33
har legat i vatten och is i minst ett halvt år
#11 - 5 april 2007 19:34
folk verkar vara beredda att stoppa vad som helst i sina kar:eek: en rot som stoppas i akvariumet ska komma från ett träd där rötter vuxit under vatten!
#12 - 6 april 2007 12:13
Ok, kan du förklara varför?
#13 - 6 april 2007 15:27
Ek inehåller massa galvsyra så kanske inte så lämpligt med för färsl o för mycke
men allt går nog i lagom dos
#14 - 13 april 2007 12:38
mayday skrev:
Ek inehåller massa galvsyra så kanske inte så lämpligt med för färsl o för mycke

men allt går nog i lagom dos

Har du något bra föslag på träslag då?

Måste rötterna ha växt i vatten?
#15 - 13 april 2007 12:58
Bok och Al skulle jag inte vara alltför rädd för

Men oansätt vad du stoppar i, Stoppar du i väldigt mycket (nu menar jag kanske 30-40 kg i ett 180 L eller så fast egentligen är ytan mer viktig än volymen (vikten på) grejerna) så blir dina delvattenbyten varje vecka en livsnödvändighet vilket kanske inte var tanken.
#16 - 13 april 2007 13:54
asså jag hade nog inte tänkt mig en så stor rot/gren. Vet inte ens om jag vågar peta i nåt från naturen.
#17 - 13 april 2007 14:20
Jag har ett par björkgrenar/rötter i mitt 110 liters ungfödarakvariet. Funkar bra.
#18 - 13 april 2007 15:42
Rötterna i handeln kommer ju också från naturen.
Måste rötterna legat i vatten, eller går det om man hittat någon död rot på land? hur gör man isf?
#19 - 13 april 2007 16:16
I något äldre akvarieböcker läste jag att man kan ta konserverade rötter från torvmossar, eftersom jag bor granne med en torvmosse där torv bryts gick jag dit och plockade rötter till våra första akvarium. Har sedan hört att det inte är tillrådligt om man inte kan avgöra om det är rötter från barrträd, men i våra 5 akvarier har vi haft rötterna i åtminstone ett halvår utan att få några konstiga sjukdomar eller dödsfall. Kan rötterna börja avge giftigheter efter längre tid?
#20 - 13 april 2007 19:52
Vic skrev:
Rötterna i handeln kommer ju också från naturen.

Jo, det är sant men där känns det som att det är mer konrtollerat vad det är för träslag. Jag menar de kan ju inte sälja tall/gran om det är giftigt.
#21 - 13 april 2007 21:37
Vi i Malmö Akvarieförening har sedan länge hämtat rötter i en torvmosse här i Skåne. Vi är flera som haft dessa rötter i akvarier i många år. Det fungerar alldeles utmärkt. Nästa rotplockartur sker i maj. Se länken i min signatur för mer info...
#22 - 14 april 2007 11:04
vad ha löv i akvariumet för funktion?Eller ha man de för snyggheten?
#23 - 14 april 2007 14:08
Jag har det för att det är snyggt och biotopriktigt. Vissa fiskar, som t ex en del dvärgciklider trivs med löv på botten.
#24 - 14 april 2007 15:12
Cold skrev:
vad ha löv i akvariumet för funktion?Eller ha man de för snyggheten?
Mest för syns skull men man bör plocka upp dem efter ett tag:)
#25 - 14 april 2007 16:32
Okej,så de ha inget med vattnet att göra eller dyl.?
#26 - 14 april 2007 16:33
jag låter mina löv ligga i karet.. de bryts ned efter några veckor..
#27 - 14 april 2007 16:35
kan ju passa på att fråga,hur lång tid ta de innan en rot sjunker?
#28 - 14 april 2007 20:26
nån som ha en aning??
#29 - 14 april 2007 20:39
väääldigt olika beroende på roten... 1 dag, 3 veckor, år..?
#30 - 14 april 2007 20:46
år på att få den till att sjunka i karet??
#31 - 14 april 2007 20:58
som sagt, helt olika.... koka den eller blötlägg den om den inte vill sjunka
#32 - 14 april 2007 21:05
ja håller på att blötlägga den,bra undrade på ett ca hur lång tid de tag.:) men då vet ja,tack på mkt
#33 - 14 april 2007 22:00
Det kom fram tidigare i tråden funderingar om hur man kan vara säker på om trät är dött. Ett tips är (har ingen aning om det är nödvändigt men det funkar) att låta trät torka över sommaren (jfr. ved) och sedan blötlägga det på nytt så att det inte flyter. Denna process är dock ganska tidskrävande så man får inte ha brottom. Jag har blötlagt mindre torkade björk och al rötter ca 1-2 månader. F.ö. ruttnar inte trät under vatten särskilt fort så länge det inte kommer i kontakt med luft.
#34 - 15 april 2007 08:33
JLi skrev:
F.ö. ruttnar inte trät under vatten särskilt fort så länge det inte kommer i kontakt med luft.

Nej om det ligger under vattnet kommer det ju inte i kontaktmed luft ;)
#35 - 18 april 2007 19:30
Jag slängde ner mitt gamla ruttna bonsaiträd. Blev väldigt snyggt både som flytande och på botten, tog cirka 2 veckor innan det sjönk...men det var helt stendött. Hittade även en rot nere vid ån som inte va så stor...ska koka den iaf sen slänger jag i den. Söker dock efter något större på nån meter iaf. Får se vad som finns sen till sommaren när man kan dyka efter lite...
#36 - 12 maj 2007 15:07
lägger fram tråden för att annan användare ska se den.
orkade inte länka.

Annons