Rötter och Malawi

#1 - 4 mars 2007 15:33
Jag var nyligen i Djurafären för att få tips om hur jag ska höja PH-värdet för det var på tok för lågt för Malawisar.
Då frågade han i butiken om jag hade några rötter för det gick inte om man ska ha Malawi.

Nehe, tänkte jag och såg mina trehundra kronor flyga iväg (har köpt en stor rot).

Jag undrar om det finns något sätt att kompensera så att man lätt kan hålla ph:t uppe men även också ha roten i.

// Marcus
#2 - 4 mars 2007 15:36
köpa kalksten eller något sådant
HazelCR
#3 - 4 mars 2007 15:37
Se till att ha snäckkross i gruset/sanden det håller pH:t uppe.
Rötter sänker pH, men mycket marginelt om roten varit med ett tag.
Men det beror sig förståss på hur hårt vattnet är buffrat. Men min poäng är att det går att köra med rötter i Malwikar!
HazelCR
#4 - 4 mars 2007 15:39
Snäckross kan du köpa på Lantmanna? Säckvis, billigt.
#5 - 4 mars 2007 15:57
Kör med kalksten som bottenmaterial och grottor av kalksten finns att köpa i affären om den är välsorterad
#6 - 4 mars 2007 16:50
Du kan dosera i bikarbonat för att höja kH och pH. Det brukar gå ca 1dl/100l vatten men du får mäta dig fram.
#7 - 4 mars 2007 18:59
Du kan dosera i bikarbonat för att höja kH och pH. Det brukar gå ca 1dl/100l vatten men du får mäta dig fram.

Galen eller?

Jag använder 2tsk till 100L vatten och det är mer än vad som behövs ... går med 1tsk/100l då får du ett PH på 8.3 och jag maxar min KH skala så vet inte vad del ligger på.

Rötter sänker ph rätt mycket så skippa dom totalt ..
Jag kör en pytteliten i min men då för mina L-malar vill gnaga på den, men min lilla på ca 15cm påverkar mitt värde o ja får pyttsa i bikarbonat då och då.

Oavsett så får du tillsäta bikarbonat om du ska ha malawi
#8 - 4 mars 2007 19:01
Vi kör i en halv dl bikarbonat när vi byter vatten och då byter vi 150l. Bokarbonat är bra för det kan inte höja över 8.4 i pH. Vi har en del rötter i karet men det är inga problem att få upp pH:t iaf.
#9 - 5 mars 2007 14:41
Tycker ni jag ska skippa roten?
Isf vill någon köpa den?

Kan man lämna tillbaka en oanvänd rot som bara blivit blötlagd.
#10 - 5 mars 2007 15:39
mayday skrev:
Galen eller?

Jag använder 2tsk till 100L vatten och det är mer än vad som behövs ... går med 1tsk/100l då får du ett PH på 8.3 och jag maxar min KH skala så vet inte vad del ligger på.

Allas vatten är olika:) Jag körde med ca 1dl/100l har jag för mig. Jag skrev ju att man måste mäta sig fram.

Annons