Rötter och växter i redan mjukt kranvatten

#1 - 24 november 2004 12:51
Hejsan!

Har en stor rot som jag haft i mitt akvarium i ca 3 månader. Den färgar inte vattnet speciellt mycket längre så utfällningen från den har börjag minska. Det jag undrar är ifall det är speciellt lämpligt att ha denna rot i redan från början mjukt kranvatten (Jag bor i Göteborg där vattnet har KH 2-3) i kombination med växter. Jag har just nu svärdplantor och javaormbunke som knappt växer. Dessutom har jag haft vattenpest och vattenormbunke som har dött eller stannat i växten. Har hört att man skall ha KH runt 3-4 för att växterna skall må bra.

Vad göra? Är det roten som ställer till det eller kan det vara något annat?
#2 - 24 november 2004 13:10
KH är inte vattnets hårdhet (Totalhårdhet).

GH är vattnets hårdhet (mängden Mg och Ca joner bla.)
KH är vattnets alkalinitet (mängden CO3 (karbonater) i vattnet)

Uttrycket karbonathårdhet används ganska ofta för alkaliniteten vilket kan leda till missförstånd ang hårdhet.

Om GH är för lågt så får inte växterna tillräckligt med Ca och Mg.

Om KH är lågt så krävs det små förändringar (tex vid CO2 tillsats) för att pH ska öka eller minska kraftigt. Dvs vattnet blir lättara instabilt med varierande pH värde.
#3 - 24 november 2004 13:25

Är det roten som ställer till det eller kan det vara något annat?

Det är absolut inte värme/KH/ljus om växterna växt bra tidigare men sedan stannat.

Näringen har tagit slut helt enkelt.

Det som kan ställa till det för växtakvarister är GH:t som kan vara för lågt så att växterna inte får något Magnesium och Calcium, men det är frånkopplat KH.

Eventuellt, kanske, högst otroligt, så binder roten upp Ca och Mg men gör du vattenbyten regelbundet så är det inget problem. Du kan även mäta GH och få det bekräftat.
#4 - 24 november 2004 13:35
Mellan vilka väreden skall GH ligga för att växter skall trivas?

Har också en snabbväxande (kommer tyvärr ej ihåg vad den heter) planta i mitt kar. Från början när jag köpte de så var de nya bladen gröna och fina men nu så har de nya bladen som kommer antagit en röd färg. Är det något som känns igen? Förövrigt så verkar denna växt trivas....
#5 - 24 november 2004 14:03
Växter som normalt är gröna kan bli röda vid kvävebrist. Fiskarna skiter för dåligt helt enkelt.
Lösningen heter KNO3 och troligtvis går även KH2PO4 åt.
Sök på forumet så hittar du info om dessa ämnen.
#6 - 24 november 2004 14:09
De flesta kranvatten, inklusive ditt, har tillräckligt med Calcium och Magnesium. Som heeke säger så är det tecken på kvävebrist och då hjälper mer nitrat doserat från KNO3.
#7 - 24 november 2004 14:22
Hänger på med en fråga: rött på växter....Plantor (på land) med röda pigment behöver inte så mycket ljus. Ställer man dem ljust blir de jättemörka/ställer man dem skuggigt blir de grönare...(de lägger helt enkelt om klorofyllproduktionen)
När plantorna i akvariet blir rödaktiga i topparna vartefter de når upp till lysrören....är det kvävebrist???
#8 - 24 november 2004 18:47
Nej, det är ett skydd mot ljuset, det tyder bara på att dina växter mår bra.
MVH
Magnus

Annons