Rötter som är för stora att koka

#1 - 8 mars 2011 12:54
Har köpt en massa rötter precis men de är för stora för att koka och jag vill inte att de ska göra vattnet gult.

Har hört att vissa gulnar av sig i flera år så då vill jag nog hellre kasta dom, just nu ligger de i bad karet och där byter jag vatten någon gång i veckan för att se om de fortfarande gulnar av sig.

Har tänkt att isolera dem och så jag evt kan se vilka som inte slutar färga av sig.

Så frågan är väl då hur lång tid det brukar ta innan (de som slutar färga av sig), faktiskt slutar med detta?
#2 - 8 mars 2011 12:59
de kommer färga vattnet vare sig du kokar dom eller inte. de kan färga i månader o det får man leva med. tillslut slutar de färga. varför kasta för???

man kokar väl inte för att få bort färgningen utan för att döda eventuella bakterier samt få de att sjunka snabbare.
#3 - 8 mars 2011 13:05
Har en kompis vars rötter färgade i flera år så det är jag inte så intresserad av nämligen. Har haft tur hittills och fått sådana som inte färgat alls men nu hade jag inte lika tur.
#4 - 8 mars 2011 13:17
vad är det som är så farligt då? färgningen försvinner ju med tiden. inget att bry sig om . man gör ju vattenbyten varje vecka o då försvinenr ju massor så det är väl inte så farligt.
#5 - 8 mars 2011 13:19
Det väl inget farligt så men inte så vidare fint. man köper ju rötter för att de ska bli fint så annars kan det kvitta om det blir gulvatten i åratal :S
#6 - 8 mars 2011 13:33
vaaa nee så får du ju inte tänka. finns ju kar där man dessutom vill ha tefärgat vatten. o de flesta får ju vara med om att man få tefärgat vatten när man köper rötter.

det tar lång tid att få sitt kar dit man vill. min SA-kub var jag nöjd med efter nästan 1 år. då hade den blivit det jag hade tänkt mig. så tålamod.

sen blir ju akvarievattnet gulfärgat i vilket fall. av växtdelar och annat bös. + att det syns inte lika bra att vattnet blir gult i ett akvarium som när en rot ligger i badkaret.
#7 - 8 mars 2011 13:38
Mjo men det är ju också anledningen att jag bytte ut ena lysröret också, för att jag inte heller vill ha gult ljus. Spec när det står bredvid det andra karet som är kristallklart så ser det inte så fint ut :(
#8 - 8 mars 2011 13:41
tålamod. det kommer bli fint tillslut. tar ju tid innan det bildats lite alger på rötter o det med så det blir ju inte snyggt på en gång
#9 - 8 mars 2011 13:42
Läste något om att man kunde ha aktivt kol i filtret för att rena bättre också?
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 8 mars 2011 13:52
icehacker skrev:
Läste något om att man kunde ha aktivt kol i filtret för att rena bättre också?

Ja aktivt kol tar bort en del av färgning av vattnet, men det är bara aktivt en kort tid (några få veckor) och fyller därefter inte någon positiv funktion.
Därför skall man enbart använda aktivt kol för specifika kortfristiga tillfällen
#11 - 8 mars 2011 18:38
tycker inte rötter brukar färga direkt nånting och ja har rötter på över 120cm och inte märkt nått , dock ska ja väl säga att ja då också valt lysrör som ger lite varmare ljus och mer Sydamerikans look, gillar ju inte "malawi" ljus ;P
#12 - 12 mars 2011 16:33
Ja aktivt kol tar bort en del av färgning av vattnet, men det är bara aktivt en kort tid (några få veckor) och fyller därefter inte någon positiv funktion.

Därför skall man enbart använda aktivt kol för specifika kortfristiga tillfällen

Men kan de va värt att köra i några veckor då för att se om de blir bättre?
#13 - 17 mars 2011 10:15
Jag köpte Tetras aktiv kol och la en hög i påsen som följde med, sen la jag den längst ner i juwelfiltret och sen på med de andra filtrerna.

Var det rätt och hur lång tid kan de ta innan vattnet blir klart tro?
#14 - 17 mars 2011 10:28
jag brukar skrubba rötterna ordentligt med rotborste när de legat i blöt några dagar. då hjälper man det åtminstone lite på traven, eftersom man får bort rätt mycket av skräpet som skulle lossna vid senare tillfällen och färga ut i vattnet :)
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 17 mars 2011 10:33
icehacker skrev:
Men kan de va värt att köra i några veckor då för att se om de blir bättre?

Visst - men man kan ju lika gärna byta vatten lite oftare;)
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 17 mars 2011 10:35
CuRSeD skrev:
tycker inte rötter brukar färga direkt nånting och ja har rötter på över 120cm och inte märkt nått , dock ska ja väl säga att ja då också valt lysrör som ger lite varmare ljus och mer Sydamerikans look, gillar ju inte "malawi" ljus ;P

Det varierar mycket mellan olika typer av rötter. En del sorter färgar inte alls medan andra kan färga i mer än ett år
#17 - 17 mars 2011 10:35
Det färgar som satan så e inte så sugen på att byta vatten varannan dag :P
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 17 mars 2011 10:37
icehacker skrev:
Det färgar som satan så e inte så sugen på att byta vatten varannan dag :P

Färgar de så mycket så hjälper det knappast med aktivt kol heller
#19 - 17 mars 2011 10:39
De har blivit lite klarare sen igår nu iaf så vi får väl se hur det går då.

Annons