[quote=smurfmats]vad jag hört så kan de riva flera djur i en hage, varför gör de så? är det för dödandet eller är det för att spara mat för senare?
jag tycker sveriges regering är riktigt lama på detta område, de har ju satt upp mål på hur många födslar de ska finnas i landet men de niger fint åt samerna som inte tolererar rovdjur på sina marker, som verkar vara halva norrland![/quote]
Är de säker på att det är ett rovdjur som har varit i farten då? För några år sedan, i närheten av min hemstad, drev de klappjakt på en varg som sas ha rivit flera stycken får och årslam i en inhägnad, vargen blev skjuten, men sedan visade det sej att det var inte vargen.....det var en huskyliknande hund som hade rivit djuren, den blev tagen på bar gärning.Men tror du den blev avlivad eller att de drev klappjakt på den?? Nej, det gjorde de inte.Hunden var ute i farten igen efter några månader, fast då var det inte ett får som blev rivet....det var en 6 årig flicka som blev skambiten.
Vad jag tycker och menar, är att folk borde kolla upp ordentligt OM det verkligen är ett rovdjur eller om det är en hund som har varit i farten.
Okej om rovdjuret blir taget på bar gärning är det en annan sak, då skall det avlivas, det håller jag med om.Oftast är det så aatt en varg eller björn eller lo som river tamndjur av någon anledning inte kan eller orkar jaga själv, och då blir det en helt annan sak.
Mvh.Ida