C.Ciklid skrev:http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=330
Har haft denna sort och vist är de jättevackra. Kasnke kan bli något revirhävdande, älskar att äta på växter (jag hade inga kvar efter några kvällar) och rekomenderar mycket rötter som de kan sitta och snaska på, göma sig osv. Jättetrevliga!!
//Camilla
rolnor skrev:Tack för input!
Kan akvarieaffärer ta in denna art i normala fall?:):):)
C.Ciklid skrev:Tja, nu under sommarhalvåret kan det bli lite malstop men hösten brukar det komma in mer. Man kan kolla upp om affären har dem i sin grosistlista. Annars kan de kanske få tag på dem från annat håll. Priset ligger från 200-300:- för ett litet ex (5cm) och uppåt. Vart bor du?? Kanske kan ge dig tips om några som har.
//Camilla
C.Ciklid skrev:Ja jag har diskus. :) Skall väll inte säga att de är helt lätta att ha, de kräver mer utav en än vanliga sällskapsfiskar. Lite mer info som jag har svarat på hittar du här:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=104493
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=103819
Och här hittar du lite info om diskusen i sig. :)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=524
Tja, jag har aldrig vart där, men som sagt, hör med dem om de kan lyckas ta hem något exemplar åt dig. :)
//Camilla
Amaro skrev:C.ciklid, angående priset du menar att en royal pleco ligger på.
Du får väldigt gärna visa mig vart man kan köpa en royal i zoobutiker för 200-300kr.
På alla ställen jag kollat så kostar de runt 450-500kr för små exemplar på ca 4-5cm.
Malen kostar ca 150kr st att ta hem från colombia, brazilien mm för grossisterna. Därefter så dör ett stort antal av dem i transporten samt pga deras magar inte fungerat ect ect ect. Därför brukar priset ligga på över 400kr för att jämna ut de förlorade kostnaderna. Med andra ord så skulle affärsmännen och köparna som därefter säljer djuren gå minus eller plus minus noll på att sälja malen för 2-300kr. Pga detta finner jag det märkligt att någon skulle sälja djuren för den summan.
DÄREMOT så finns det undantag, men de undantagen brukar oftast finnas genom privatpersoner och ytterst sällan genom zoobutiker.
För att komma till saken, du får gärna visa mig någon zoobutik som säljer dem för 200kr.
C.Ciklid skrev:Kanske någon som lyckats odla dem. Eller kasnke han har någon som fraktar in dem privat tex. Eller en billig grosist. :) Men du kasnke har plats för en till ;)
//Camilla
Glenn skrev:Jag köpte mina L191 för 250kr st och då var dom cirka 8cm. Men jag har också sett betydligt mindre exemplar till ungefär det dubbla priset så antar att det beror en del på vart man köper dom också.
För att se hur L191 ser ut så klicka på länken nedan
http://images.google.se/images?gbv=2&svnum=10&hl=sv&sa=X&oi=spell&resnum=1&ct=result&cd=1&q=L%27191&spell=1
Kjell Fohrman skrev:Jag skulle starkt avråda från att man köper väldigt små Royal Pleco eftersom de är rätt ömtåliga.
Priset beror säkert till stor del på hur lång tid de har hållits i karantän av exportör, grossist och affär - ju bättre hanterande desto högre pris.
Kolla också på buken på fisken - ett exemplar som har en insjunken buk skall man aldrig köpa hur billiga de än är.
På den tiden som jag var grossist så beställde jag för skojs skull in ett "showexemplar". När den kom visade den sig vara så stor att den behövde två frigolitlådor (hopsatta) för att få plats. Bar bredden över huvudet var säkert 25 cm eller något sådant. Tänk alltså på att det är en jättersor mal som behöver ett mycket stort utrymme.
rolnor skrev:Tack för ditt inlägg. Jag har fått intrycket att dom här malarna kan bli jättestora (för stora för mitt 450L-kar) i det vilda, men att dom inte alls blir så stora om dom fångas som yngel och får växa i fångenskap, Vad tror du om det???:confused::)
Kjell Fohrman skrev:Det stämmer säkert, men till 90% beror ju den "mindre akvariestorleken" på fisken att man håller dom fel. Jag tycker rent generellt att det är fel att hålla fisk på ett så onaturligt sätt att de blir "dvärgar"
rolnor skrev:Instämmer i detta naturligtvis, men är detta inte ett faktum för många akvariefiskar? Det är ju för lite vatten jämfört med deras naturliga miljö, något vi inte kan göra så mycket åt, förutom på typ kolmården. Många arter vill ju inte fortplanta sej i hem-akvarium heller??:confused::)
Lutt skrev:i ett 450L skulle man lätt kunna hålla någon av de större panaquorna om måtten har 150x60cm. Amaro isf tror jag du har hittat en väldigt dyr exportör skall själv kanske importera från colombia men jag skall kolla exakta prisuppgifter först
Kjell Fohrman skrev:Visst är det oftast (av naturliga skäl) betydligt mindre med vatten i akvarier än i fiskarnas hemmiljö, men detta behöver ju inte innebära att det skall vara så lite att de inte kan ha ett naturligt beteende och utvecklas till att bli lika stora som i naturen. Ett akvarium i hyfsad storlek är skulle jag nog vilja påstå helt tillräckligt för 99% av alla arter.
rolnor skrev:En fråga; Vad anser du vara hyfsad storlek för ett kar?:)
Har jag fel angående att ganska många arter är svåra att odla i ett normalt hem-akvarium, att dom inte leker som dom normalt gör?:)
Kjell Fohrman skrev:Vad som är hyfsad storlek beror ju på vilken art det handlar om - du kan ju ha artbeskrivningarna som utgångspunkt.
Jo många arter är svåra att odla, men det stora flertalet kan odlas om rätt förutsättningar ges. Just vad gäller lek så är dock rätt storlek på akvariet det primära utan där är andra saker viktigare.
rolnor skrev:Vilka saker är viktigare för att få lekande fiskar? Beror såklart på art, men om du skulle generalisera lite? Gömställen, rätt växter eller helt andra saker??:)
En annan fråga, till saltvattensakvarier så kan man ju använda ozon för att få rätt redox-potential i karet, kan det inte vara bra att använda (med måtta, såklart, annars dör allting) det även i ett sötvattenskar?:)
Amaro skrev:En del fiskar leker lättare/oftare om de har rätt fiskar runt omkring sig har jag börjat märka. I ena akvariet där jag har lite aggressivare fiskar, där leker ingen. Sen när jag flyttar dem till det lugna malkaret då leker de direkt om och om igen. (ps snackar inte om levande födare nu)
sen är det som lutt säger, tempen i karet ska vara rätt, vattenflödet ska vara lagom starkt beroende på hur det är i fiskens naturliga biotop, vattenkemin skall stämma, inredningen, växtarter mm.
Ju svårare fisk det är desto mer får man kämpa för att efterlikna dess naturliga miljö.
rolnor skrev:Tack för input allihopa, jag ska köpa ett lagom gäng Regnbågsfiskar snart, lutar åt Boesemans Rainbowfish, det får nog bara plats ett helt stim av en art, har 450L till förfogande, men har redan en grupp Guramis, och vill absolut inte överlasta karet, det vore jättekul att få yngel. kanske jag med tiden kan hitta rätt miljö för detta!!!!!:) Hur är en bra lekgrotta beskaffad??:)
Lutt skrev:Beror på vilken art du syftar på om det är de stora panaquorna du syftar på måste du ha väldigt stora grottor. Till mina L205 har ja innermått på 18X5X6cm som är gjord av takpannor och skiffer plus silicon då.
rolnor skrev:Ska en sådan grotta vara öppen i båda ändar eller? Jag har möjlighet att rikta utblåset från mitt filter, antar att det inte ska vara strömt i grottan utan lugnt vatten? Tror nog tyvärr att jag inte får plats med ett par i mitt kar (rimmar!), jag får nog satsa på dom medelstora (typ10-15cm) regnbågsfiskarna istället, om jag skaffar typ 10st så är väl oddsen att få ett par hyffsad?? Medveten om att detta är off topic...:)