Rubin gurami?

#1 - 23 februari 2008 15:53
Hej, köpte i dag tre st av vad de kallade "Rubin gurami" i Djuraffären,
de ser ut som dvärg gurami av nått slag fast Röda.. har någon nån artbeskrivning av den? den e just nu ca 3-4 cm lång och enligt djuraffären blir de inte mycket större...

EDIT: Foto kommer senare
#2 - 23 februari 2008 16:13
Jag sökte på Rubingurami och hittade dessa bilder: http://images.google.se/images?hl=sv&q=rubingurami&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi och ser man på utseendet så kan du läsa artbeskrivningen på dvärggurami som jag skulle tro är identisk.
Jag har inte sett denna fisk i affären med det namnet tidigare så jag visste inte ens att den fanns. Kollade på Imazos fisklista idag och där fanns den med och är ett klart intressant alternativ till den vanliga dvärgguramin:)!
#3 - 23 februari 2008 16:16
Doh! Glömde Google :P
#4 - 23 februari 2008 16:56
Den s.k. rubinguramin är en framavlad variant av läppguramin (Colisa labiosa). De är ganska trevliga fiskar och kan bli 8-9 cm.
#5 - 23 februari 2008 17:45
i mitt inlägg. "gurami i 110 liters" har jag bilder på de som jag nyss köpt. de kan bli ca 8 cm. är väldigt vänliga och trevliga. jag har mina med endlers.
#6 - 23 februari 2008 18:14
vet du hur de betersig, alltså e de lika uppstressande som när man lägger ner dem i akvariet eller lungar de ner sig?, för mina beter sig som upp hypade corydoras, de simmar upp och ner och upp och ner över allt i typ toppfart
#7 - 23 februari 2008 18:19
De är lugna fiskar. Hur stort är akvariet? Har ni mycket växter? De vill gärna ha mycket växter och grenar för att kunna känna sig trygga. Gärna flytväxter med. Annars kan de vara oroliga innan de vant sig vid den nya miljön och insett att det inte kommer några rovdjur och äter upp dem.
#8 - 23 februari 2008 18:24
batski skrev:
Den s.k. rubinguramin är en framavlad variant av läppguramin (Colisa labiosa). De är ganska trevliga fiskar och kan bli 8-9 cm.

rubingurami finns som honungsgurami och läppgurami. rubin e honung och röd gurami e läppgurami (har jag för mig)
#9 - 23 februari 2008 18:32
batski skrev:
De är lugna fiskar. Hur stort är akvariet? Har ni mycket växter? De vill gärna ha mycket växter och grenar för att kunna känna sig trygga. Gärna flytväxter med. Annars kan de vara oroliga innan de vant sig vid den nya miljön och insett att det inte kommer några rovdjur och äter upp dem.

jo vi har ganska mycket växter 7 st medium plantor i ett ca 60+ liter akvarie, En liten grotta, en Sten med hål i :P och en mangrove rot.
Flytväxterna e på gång de har en liten bit kvar till ytan, kommer inte ihåg vad de hette.... aja jag får se om de lungnar ner sig om ett par dagar.
Finns det något jag kan ha på ytan för att lugna ner dem lite medans jag väntar på att flytväxterna ska ta sig upp?
#10 - 23 februari 2008 18:35
glömde skriva :p honungsvarianten e mycke rödare och mer rund. läppgruamivarianten e lite avlång. vilken av dom tror du att du har?
#11 - 23 februari 2008 18:41
jag e osäker, jag ska försöka fixa en bild men den e ganska avlång så jag lutar mot läppgurami. iof e den väldigt röd.....
#12 - 23 februari 2008 18:54
jag köpte 10st häromdagen. Vår närmaste djurmagazinet butik har nu kampanjpris på dom. I början var de lite blyga och var under pumpen och nere vid botten. Men nu efter 4dagar så är de som vilka fiskar som helst.
#13 - 23 februari 2008 19:02
eppelviken skrev:
jag köpte 10st häromdagen. Vår närmaste djurmagazinet butik har nu kampanjpris på dom. I början var de lite blyga och var under pumpen och nere vid botten. Men nu efter 4dagar så är de som vilka fiskar som helst.

hehe mina e ju inte blyga direkt... de reagerar knappt om man knackar på rutan rakt framför de :P och de virrar omkring överallt :P och det är första dagen :P
#14 - 24 februari 2008 08:19
mina är lugna och har varit det sen jag köpte dom. jag har mycket flytväxter så därför känner dom sej nog trygga. de vill gärna komma fram till glaset när man är nära.mina är i ett 110 liters så de har bra ytor att simma på. än vet jag inte vilket kön det är på dom så det är spännande.
#15 - 24 februari 2008 08:43
jo, får väl låta det vara tills flytväxterna har kommit upp lite, det är ett 60-70 liters akvarium. (sex kantigt så jag kan inte mäta up exakt volym, måste fixa formeln till det)
Jag har en hane och två honor här, hanen har liksom en spets på sin "ryggfena" medans honorna har ett avrundat slut.
#16 - 24 februari 2008 08:49
Jag matade dem för första gången idag, De verkar bara ta uup maten i munnen sen spotta ut den, det ser ut som om de leker volley boll med den :P
iaf jag kör just nu bara pellets från nutrafinden gula burken :P "Complete granules for small tropical fish"
#17 - 24 februari 2008 09:20
jo, får väl låta det vara tills flytväxterna har kommit upp lite

Vad menar du med att flytväxterna ska komma upp lite? :confused: Flytväxter flyter på vattenytan och har "luftrötter" som växer ner i vattnet. De är alltså inte planterade.

Jag matade dem för första gången idag, De verkar bara ta uup maten i munnen sen spotta ut den, det ser ut som om de leker volley boll med den :P

Det är inte helt ovanlig att fiskar reagerar så på mat som de inte är vana vid. Du kan försöka variera lite (med t ex fryst artemia) ibland. De kanske kommer igång och äter då.
#18 - 24 februari 2008 09:36

Vad menar du med att flytväxterna ska komma upp lite? :confused: Flytväxter flyter på vattenytan och har "luftrötter" som växer ner i vattnet. De är alltså inte planterade.

nje jag har en växt med stora blad på som klättrar up mot ytan, det ser ut som små näckrosblad:P de har Liksom luftrötter men enligt Affären jag köpte de i så ska de gå att plantera också så växer de upp och lägger sig på ytan.

jo jag sprang till frysen och hittade oskalade räkor varav en hadde Rom så jag tinade upp den (rommen) och nu äter de som galningar, Tetrorna gillar de också
#19 - 24 februari 2008 10:37
nje jag har en växt med stora blad på som klättrar up mot ytan, det ser ut som små näckrosblad:P de har Liksom luftrötter men enligt Affären jag köpte de i så ska de gå att plantera också så växer de upp och lägger sig på ytan.

Ah ok :) Kan det vara vattenspikblad? Den växer i stängslar och har runda ljusgröna blad? De fungerar ganska bra som flytväxter, men då brukar de tappa de flesta undervattensbladen. Personligen föredrar jag flytväxter som t ex Ceratopteris, Limnobium laevigatum eller Salvinia natans.

jo jag sprang till frysen och hittade oskalade räkor varav en hadde Rom så jag tinade upp den (rommen) och nu äter de som galningar, Tetrorna gillar de också

Skönt att de äter :p Ja tetror gillar rom.
#20 - 24 februari 2008 10:44
batski skrev:
Ah ok :) Kan det vara vattenspikblad? Den växer i stängslar och har runda ljusgröna blad? De fungerar ganska bra som flytväxter, men då brukar de tappa de flesta undervattensbladen. Personligen föredrar jag flytväxter som t ex Ceratopteris, Limnobium laevigatum eller Salvinia natans.

jo det låter som vattenspik, de har också rötter vid varje "delning" alltså där "stammen" delar ut sig mot ett nytt blad parti
#21 - 24 februari 2008 11:05
Yep! Det är nog den.
#22 - 26 februari 2008 10:48
Hmm, en utav mina gurmisar, jag tror det är hannen har blivit mörkare röd nu undernatten
vet nån vad det kan bero på? jag har ju inte nårgra Flytväxter i ytan så han kan bygga ett skumbo så det borde väl inte vara lek?

Annons