Runt akvarium !

#1 - 14 januari 2008 04:23
Har ju läst här att man inte skall använda sig av sk guldfisk skålar eller runda akvarium, då dessa förstör balans sinnet på fiskarna.

Hur snabbt blir fisken skadad och återhämtar den sig över huvudtaget ??

Det är så att jag hittat ett gammalt runt akvarium i plast som är på ca
30-40 L . Jag funderade på att ha det som yngel akvarium, men vill ju inte att ynglena ska bli skadade på något vis. Tänkte om man kunde ha ynglen i detta tills de är så pass stora att de inte blir uppätna alt tills de är i "flytta hemifrån" storlek.

Tack på förhand :)
#2 - 14 januari 2008 10:13
Det är inte den sväriska formen i sig som är problemet, och balanssinet påverkas inte alls.
Däremot så har "guldfiskskålar" en väldigt liten vattenyta i förhållande till vattenvolymen vilket kan göra det svårt att syresätta vattnet ordentligt.
Lägg där till att enligt regelverket ska karet även vara insiktsskyddat.
Så här säger jordbruksverket i ett sammandrag av reglerna: http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/sallskapsdjur/akvariefiskar/miljo.4.b1bed21121e26684180008456.html
#3 - 14 januari 2008 10:51
heeke skrev:
Det är inte den sväriska formen i sig som är problemet, och balanssinet påverkas inte alls.

Däremot så har "guldfiskskålar" en väldigt liten vattenyta i förhållande till vattenvolymen vilket kan göra det svårt att syresätta vattnet ordentligt.

Lägg där till att enligt regelverket ska karet även vara insiktsskyddat.

Så här säger jordbruksverket i ett sammandrag av reglerna: http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/sallskapsdjur/akvariefiskar/miljo.4.b1bed21121e26684180008456.html

Ok, men då borde ju det akvariet jag har gå bra att använda som yngelkar utan att vara orolig för att det skulle vara djurplågeri !? De finns ju de här på zoopet som har yngelkar på mindre volym än detta.
#4 - 14 januari 2008 12:20
Tycker inte att det är djurplågeri att ha fiskyngel i skålar.

Det är skillnad på att ha fiskar så i hela deras liv och att tillfälligt ha yngel i kupor för att skydda dem från att bli uppätna av större fisk.

Så fortsätt du med gott samvete att ha dina yngel där :)
#5 - 14 januari 2008 12:26
rödtoppen skrev:
Tycker inte att det är djurplågeri att ha fiskyngel i skålar.

Det är skillnad på att ha fiskar så i hela deras liv och att tillfälligt ha yngel i kupor för att skydda dem från att bli uppätna av större fisk.

Så fortsätt du med gott samvete att ha dina yngel där :)

Det är ingen kupa, utan karet är mer som en cylinder så vatten och botten ytan är stora. Har än så länge inga firrar där i, men tänkte att detta kar kanske kunde vara bra som uppväxt kar innan förflyttning :)
Och nu vet jag ju att det går så det kommer nog bli fin fint :D
#6 - 15 januari 2008 01:37
[:-132]
Hade kampfisk och räkor i en BLENDER
som karantänåtgärd, tryckte diffusor slang på knivarna så det var ingen fara, men visst slog tanken mig att hade det inte varit för äckelnivån så torde detta vara det optimala "fisk avvecklings redskapet"
#7 - 15 januari 2008 01:40
Räkmix fick helt plötsligt en ny innebörd... :D
#8 - 15 januari 2008 01:51
Whistler84 skrev:
Räkmix fick helt plötsligt en ny innebörd... :D

Fisksoppa..
#9 - 15 januari 2008 02:04
Lite skillnad på yngel på max 1 cm än en stor fet guldfisk på kanske 7-8 cm och som dessutom gärna vill ha minst 200-300L om jag inte minns helt fel.. :D
#10 - 15 januari 2008 02:25
Jenny054 skrev:
Lite skillnad på yngel på max 1 cm än en stor fet guldfisk på kanske 7-8 cm och som dessutom gärna vill ha minst 200-300L om jag inte minns helt fel.. :D

Helt riktigt, fast chansen att ett yngel klarar sig från fisksoppa är nog större än med en 7-8cm guldfisk..

Annons