Ruvande golden

#1 - 16 februari 2007 18:52
Hej!

För andra gången har min ena golden hona börjat ruva och för andra gången är det något som går fel! Efter bara ett par dagar är hennes hakpåse borta. Varför? Hon har varit ganska jagad av hanarna båda dessa gånger. Kan det vara det som är felet?:confused: Hoppas att någon kan svara på det här. Det hade ju varit så roligt om det kunde bli yngel någon gång.
#2 - 16 februari 2007 21:01
fixa till fler grottor och gömställen. visserligen svårare att få upp henne när det är dags för flytt till spottkar (om du har nåt sånt), men hon blir inte lika stressad och chanserna ökar för att hon ska fortsätta tugga.
#3 - 16 februari 2007 21:05
En tanke: Är du säker på att hon ruvar? Mina goldenhonor kan ibland plocka upp lite andra prylar och förvara i hakpåsen. Typ pellets eller lite grus. Kan det vara det eller har du sett att det är ägg?
#4 - 17 februari 2007 08:11
Jag är fortfarande rätt så ny på det här med ciklider så 100% säker kan jag naturligtvis inte vara. Jag har sett att de gärna smaskar i sig många pellets åt gången och då håller dem i hakpåsen en stund men det jag har tolkat som ruvning har hon hållt i hakpåsen 3-4 dagar. Om det är ägg i påsen, är det då en bra idé att flytta henne till ett spottkar direkt? Man brukar väl annars vänta ca 2 veckor.
#5 - 17 februari 2007 08:29
Långås skrev:
En tanke: Är du säker på att hon ruvar? Mina goldenhonor kan ibland plocka upp lite andra prylar och förvara i hakpåsen. Typ pellets eller lite grus. Kan det vara det eller har du sett att det är ägg?

precis min tanke också.... allt är inte yngel som ruvas...
#6 - 17 februari 2007 08:34
Är det unga fiskar ?

Jag har sett detta fenomen hos en av mina saulosihonor ochså och vad det beror på kan man ju fråga sig men en teori kan ju vara att rommen kanske inte är befruktad pga att hannen inte är ordentligt könsmogen och då finns ju ingen anledning att bära omkring den i munnen eller att honan inte riktigt är mogen för att hantera rom/yngel.
Och jag har sett när dom lekt så det är nog inte sten eller annat hon haft i munnen i mitt fall.

Nu har hon däremot fått ett gäng yngel efter ett par försök så jag tror nog att det ordnar sig för dig om du väntar.
#7 - 17 februari 2007 15:46
Jag har haft fiskarna i 4-5 månader och den här honan är ca 5 cm. Jag antar att det räknas som en ung fisk. Kan man verkligen se äggen? Jag är inte säker på hur dessa fiskars lek går till men man ska alltså kunna se det? Det enda jag har sätt är att hanen har uppvaktat honan genom att jaga henne och "darra".

Hälsningar Mi

Annons