Ryggradslös silvermollyhane

#1 - 1 mars 2009 13:18
Ja, det är det som är så konstigt. Jag har haft problem med mina silvermollys.. Jag köpte en silvermollyhona, och då hade hon yngel i magen och var såklart jätte tjock. Sedan efter hon fött sina ungar blev hon supersmal och fick massa sjukdomar.. Min silvermolly hane som jag hade sen innan ignorerade henne. Vilket är lite konstigt för levandefödare..

Sen dog hon och hanen fick nått konstigt. Han tappade kontrollen över sin stjärttfena. Den hänger rakt upp eller åt sidan. Det ser ut som han inte har någon ryggrad.. Jag håller honom separerad ifrån resten av fiskarna eftersom dom andra fiskarna biter av honom fenorna nu när han knappt kan simma. Sedan efter några veckor såg jag att han fått ett stort rött märke på huvudet. Det ser ut som ett vanligt skrubbsår som man kan få på knäna.. Snälla hjälp!
#2 - 1 mars 2009 13:43
Om den fisken simmade hemma hos mig hade jag tagit bort den, eftersom jag tyvärr är väldigt tveksam om den går att rädda.
#3 - 1 mars 2009 13:55
Jag som är så blödig om att avliva dom :S Finns det någon annan utväg?
#4 - 1 mars 2009 13:58
Det är att behålla den och hoppas på det bästa, men den har tyvärr som sagt inte de bästa chanserna.
Du får se det som att du förkortar lidandet för fisken, och den kommer troligtvis bara att leva ett par dagar till.
#5 - 1 mars 2009 14:06
Vad kan det vara för något då? Inga andra av mina andra fiskar har samma sak..
#6 - 1 mars 2009 14:18
Det är svårt att säga om man inte upplevt förloppet själv, men de blir inte hur gamla som helst så det kan vara åldersrelaterat...
#7 - 1 mars 2009 16:09
Okej. Men såret (eller vad det nu är) på huvudet uppkom kanske för några dagar sedan (jag har varit bortrest och andra har tagit hand om akvarierna sålänge). Och jag tyckern att han blivit sämre. Han kan inte äta maten på botten av yngelkassen.. Det kunde han förut. Aja, han kanske dör snart.. Då slipper jag beskymmra mig. Vad elak jag är :S

Annons